دبیر آموزش و پرورش منطقه ۱۳:

ادامه آموزش غیرحضوری، رفتار اجتماعی دانش‌آموزان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد

تهران (پانا) - یک دبیر آموزش و پرورش منطقه ۱۳ یکی از دلایل روند نزولی سیر اجتماعی و کاهش اعتماد به نفس دانش‌آموزان را ادامه آموزش مجازی در مدارس دانست و تاکید کرد این مسئله در طولانی مدت به دانش‌آموز ضربه وارد می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۵۹۷۱۷
لینک کوتاه کپی شد
ادامه آموزش غیرحضوری، رفتار اجتماعی دانش‌آموزان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد

منوچهر صادقی؛ دبیر با سابقه آموزش و پرورش است که مطالعات اجتماعی را در دبیرستان حر بن ریاحی منطقه ۱۳ تهران تدریس می‌کند و بیش از ۳۰ سال سابقه تدریس دارد.

صادقی در رابطه با مزایا و معایب آموزش مجازی به پانا گفت : «از مزایای آموزش مجازی می‌توان به دسترسی راحت و همیشگی دانش آموزان به محتواهای درسی اشاره کرد، قطعا با تلاش و برنامه ریزی های درست می توان تولید محتواهای خوبی را در فضای مجازی انجام داد، اما به نظرم راه اندازی مدرسه تلویزیونی ایران هم اتفاق کوچکی نبود و از مزایای کرونا برای دانش آموزان بود. اما معضلات کرونا برای کلاس های درس خیلی بیشتر است. وقتی دانش آموزان در مدرسه حضور ندارند، قطعا ما شاهد افت تحصیلی خواهیم بود و تعامل بین دانش آموز با دبیر و کلاس محدود می‌شود، از طرفی دانش آموزان ثبات شخصیتی پیدا نمی‌کنند، نمی‌توانند به خوبی استعداد های خود را شناسایی کرده و پرورش دهند و این در طولانی مدت اثر خودش را نشان می‌دهد و به خود دانش آموز و کشور لطمه می‌زند.»

صادقی؛ درباره مشکلات قشر دبیران با مجازی شدن کلاس ها گفت: یکی از مشکلات عمده، عدم تسلط بسیاری از همکاران بر روی گوشی های هوشمند بود که به نظرم باید در ابتدای کار به معلمان آموزش داده می شد. از جمله قانون۷۰ درصد. همچینین بی نظمی خیلی از دانش آموزان در ارسال تکالیف، فعالیت های درسی و گاهی اوقات حتی امتحانات ما را اذیت می‌کند. این مسئله با ثبات شخصیتی و اجتماعی دانش آموزان ارتباط دارد، در زمانی که به مدرسه می آمدند برای مثال باید ۷ صبح در مدرسه حاضر می شدند، تکالیفشان را به موقع تحویل می دادند و...‌ که این مسائل یک دانش آموز را مسئولیت پذیر و تابع قوانین می کند.»

این دبیر درس مطالعات اجتماعی، در رابطه با زیر ساخت های کشور برای آموزش مجازی و شبکه شاد عنوان کرد:«کشور ما زیرساخت های مناسبی برای آموزش مجازی را نداشت و چون ما در یک موقعیت جدید و تازه قرار گرفتیم و این امر طبیعی بود. اپلیکیشن شاد یک سامانه آموزشی مناسب است که با تلاش دوستان در وزارت آموزش و پرورش خیلی سریع راه اندازی شد. دارای نواقصی است، اما به مرور زمان رفع می شود ولی به نظرم باید یک بخش آموزش به دبیرها هم در سامانه شاد برگزار می‌کردند، چون آموزش در شاد چند مرحله ای است. وقتی شرایط آموزش در کشور، مجازی است، بهتر است همکاران خودشان را با شرایط وقف دهند و به نوعی خودشان را به روز کنند.»

صادقی در رابطه با تاثیر کلاس های غیرحضوری طولانی مدت بر روی رفتار دانش آموزان گفت:«مجازی شدن کلاس های درس رفتار اجتماعی دانش آموزان را تحت الشعاع قرار داده و امیدارم خانواده ها که از ما به دانش آموزان نزدیک ترند روی این موضوع تمرکز کنند. همچنین تعدادی از دانش آموزان علاوه بر اینکه هیچ تلاشی برای درس خواندن نمی کنند، وظایفی که دارند را نیز به درستی انجام نمی دهند. آموزش مجازی به دلیل رو در رو نبودن دانش آموز با معلم، بچه ها را منفعل ساخته است.»

وی در خصوص راهکارهایی برای دانش آموزان از لحاظ درسی، روحی، روانی و جسمی افزود: داشتن برنامه ریزی مناسب در حد توان و جسم دانش آموزان قطعا کمک زیادی به آنها می‌کند، اما به گونه ای نباشد که آنها فقط به درس اهمیت دهند یا فقط به بازی ویدئویی. با یک برنامه ریزی خوب و مناسب می توانند به درس، ورزش و تفریح بپردازند، اما قطعا اولویت آنها باید درس باشد و اینکه حتما به قوانین آموزش در فضای مجازی مثل کلاس های حضوری احترام بگذارند. بچه ها با انجام ورزش هایی در خانه و پارک ها می توانند به سلامت جسم و روح خود کمک کنند.»

صادقی اهمیت حمایت خانواده را از دانش آموز، امری مهم دانست و اظهار کرد:«خانواده ها به دلیل اینکه اولین نهاد اجتماعی هستند تاثیر زیادی بر روی دانش آموزان دارند، چه از لحاظ درس و چه فعالیت های گوناگون. ما باید از بچه ها حمایت و بعد نسبت به آنها سختگیری کنیم، چون وظیفه اصلی دانش آموز درس خواندن است و باید به طور اصولی از او حمایت شود. اولین الگوی بچه ها پدر و مادرشان هستند و اگر آنها مطالعه، ورزش و... را در سطح خانواده خود ببینند با علاقه و رغبت به سراغ فعالیت های گوناگون می‌روند.»

وی در رابطه با انتظاراتی که از آموزش و پرورش برای بهبود وضعیت دانش آموزان و دبیرها وجود دارد افزود: امام علی (ع) می فرمایند: یک مدیر خوب باید بداند که زیر دستانش با او کار می‌کنند نه برای او. مدیران باید اقتدار داشته باشند و حتی الامکان غرور را کنار بگذارند. مدیران باید ما معلمان را همانند خودشان بدانند. مسئولین اگر بتوانند معلم ها و دانش آموزان را درک کنند، اتفاقات خوبی رخ خواهد داد. اگر در دوره ابتدایی خوراک مناسب آموزشی به دانش آموزان داده شود در مقاطع بالا این دانش آموزان سبب رشد معلمان خواهند شد که باعث سرمایه گذاری اجتماعی مناسبی می‌شود.»

این معلم در آخر عنوان کرد:«امیدارم شرایط زودتر بهبود یابد تا ما شاهد حضور دانش آموزان در کلاس های درس باشیم‌.»

امیرعرشیا آقایی؛ خبرنگار دانش آموز

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار