تصمیم مجلس برای جاماندگان سهام عدالت

تهران (پانا) - در چهارمین نشست بررسی بودجه ۱۴۰۱ و در جریان بررسی پیشنهادات نمایندگان؛ برای اجرای عدالت بیشتر موضوع جاماندگان سهام عدالت به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

کد مطلب: ۱۲۵۸۳۱۸
لینک کوتاه کپی شد
تصمیم مجلس برای جاماندگان سهام عدالت

به گزارش خانه ملت، چهارمین نشست بررسی جزئیات لایحه بودجه 1401 صبح امروز (سه شنبه 3 اسفندماه) به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور بیش از دوسوم از نمایندگان راس ساعت 8 و 7 دقیقه برگزار شد.

گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه سال 1401 کل کشور متشکل از یک ماده واحده، 20 تبصره و جداول است که نمایندگان مجلس ابتدا به بررسی بخش درآمدی بودجه سال آینده کشور پرداخته و با اتمام آن وارد بخش هزینه‌ای خواهند شد که متعاقبا بر اساس تصمیم هیئت رئیسه مجلس و آیین‌نامه داخلی، جلسات بررسی بودجه به صورت روزانه برگزار می‌شود.

دولت نهم سهام عدالت را که گونه ای از یارانه بود را کلید زد و تا امروز نحوه پرداخت سهام عدالت به یکی از مهمترین دغدغه های سهامداران و دولت تبدیل شده است، امروز نیز نمایندگان در بررسی الحالق یک بند به تبصره 2 به پیشنهاد علی اکبر بسطامی به موضوع سهام عدالت ورود کردند اما برای چکش کاری بیشتر و رعایت عدالت موضوع را به کمیسیون تلفیق بودجه ارجاع دادند.

بسطامی پیشنهاد واگذاری سهام عدالت به باقی‌مانده مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) را مطرح کرد که محمدرضا پورابراهیمی در مخالفت با این پیشنهاد توضیح داد: طرح جاماندگان سهام عدالت در کمیسیون اقتصادی طی یک سال گذشته مطرح و بررسی شده است با همکاری دولت و موافقت رئیس جمهور می‌توانیم تکلیف همه جاماندگان سهام عدالت را مشخص کنیم از این رو کمیسیون اقتصادی پیشنهاد تکمیلی برای این موضوع ارائه کرده است.

در این بین احد آزادی‌خواه به استناد بند (9) اصل (3) قانون اساسی اخطار داد و گفت: رفع تبعیض ناروا یکی از مطالبات جدی مردم در حوزه‌های انتخابیه است. با توجه به اظهارات نماینده دولت که آن هم باید بررسی و راستی آزمایی شود، بهتر است اگر قرار به کمک و حمایت از خانواده کمیته امداد باشد، از سایر جاماندگان سهام عدالت به ویژه مددجویان بهزیستی نیز حمایت شود.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار این نماینده گفت: در پیشنهاد آقای بسطامی به مددجویان سازمان بهزیستی پرداخته نشده هر چند علاوه بر مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، بخشی از کارگران و مستضعفین نیز سهام عدالت دریافت نکرده‌اند. کمیسیون اقتصادی بیش از یک سال است که به این موضوع پرداخته، حتی دفتر مقام معظم رهبری نیز پیگیر این موضوع بوده است و کار کارشناسی هم در کمیسیون اقتصادی انجام شده است.

از این رو نمایندگان برای برقراری عدالت در توزیع سهام عدالت در بین تمام اقشار موضوع را به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

واگذاری بیش از نیمی از سهام سرخ آبی ها از پرونده بودجه خارج شد

نمایندگان در بخش واگذاری سهام دولتی به خصوصی، در موضوع دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با پیشنهادی مبنی بر واگذاری 51 درصد سهام این دو باشگاه به مردم مخالفت کردند، معاون سازمان برنامه و بودجه ضمن مخالفت با پیشنهاد مطرح شده گفت: طی 15 سال گذشته به وزارت اقتصاد ابتدا اجازه و سپس تکلیف شده که دو باشگاه واگذار شوند، از این رو پیشنهاد مذکور قابل طرح نیست، همچنین پیشنهاد ارائه شده با ماده 90 سیاست های کلی اصل 44 مغایرت دارد.

همچنین احمد فراهانی امیرآبادی توضیح داد: موضوع واگذاری سرخابی ها طی سال های گذشته مطرح شده و حتی در بودجه سال 1400 نیز به تصویب رسید، متاسفانه دولت قبل در این خصوص اراده ای نداشت زیرا بیشتر مسئله جنبه سیاسی داشت و می خواستند مالکیت باشگاه تحت نظر دولت باشد.

نماینده مردم قم در مجلس یازدهم اظهار کرد: با روی کار آمدن وزیر جدید اقتصاد، دستور واگذاری این دو باشگاه به سازمان خصوصی سازی داده شد، لذا در جلسه دو هفته قبل هیات واگذاری مصوب شد دو تیم افزایش سرمایه داشته باشند و همچنین در مرحله اول 10 درصد سهامشان به هواداران واگذار شود که این امر در هفته آتی و در بورس عملی خواهد شد.

از این رو نحوه واگذاری سهام سرخ آبی ها به هوارادانش طبق قانون و در مرحله نخست با ارائه 10 درصد سهام صورت می گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار