سخنگوی دولت در پاسخ به پانا:

سفر قطر تحول‌آفرینی در روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس است

سفر قطر هیچ ارتباطی با مذاکرات وین و عربستان ندارد/ ۹۹ درصد سواحل آزادسازی شدند/ مذاکرات پیشرفت قابل توجهی داشته است/ شناسایی ۷۰۰ حساب بانکی فعال غیرمجاز ارزی/ دولت سیزدهم رکوردشکن ارتباط مستقیم با مردم است/ مسئولان این دولت از جنس خود مردم هستند/ کوچکترین نقض حریم قانون، پذیرفتنی نیست

تهران (پانا) - سخنگوی دولت گفت برگزاری ۱۵ سفر استانی در ۵ ماه ابتدای فعالیت دولت، نشان دهنده این است که دولت رکوردشکنی در ارتباط مستقیم با مردم داشته است.

کد مطلب: ۱۲۵۸۲۹۴
لینک کوتاه کپی شد
سفر قطر تحول‌آفرینی در روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس است

علی بهادری جهرمی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت یاد ریحانه یاسینی و مهشاد کریمی خبرنگاران حوزه محیط زیست که طی حادثه رانندگی فوت شدند، در تشریح عملکرد شش ماهه دولت مردمی، اظهار کرد: یکی از مهمترین وعده‌ها و نگاه‌های دولت نگاه و رویکرد مردم محور بود. برگزاری ۱۵ سفر استانی در ۵ ماه ابتدای فعالیت دولت، نشان دهنده این است که دولت رکوردشکنی در ارتباط مستقیم با مردم داشته است.

وی افزود: جلسات سران سه قوه نیز برگزار شد. حضور در لحظه مدیران ارشد کشور در مواقع بحران، این حس را در مردم زنده کرد که مدیران و مسئولان از جنس خود مردم هستند.

وی به اقدامات دولت در جهت مبارزه با فساد اشاره کرد و گفت: در حوزه مبارزه با فساد تقویت سامانه‌ها و اتصال سامانه‌های اطلاعاتی به یکدیگر که موجب حذف امضاهای طلایی است، اقدام راهبردی دولت در جهت مبارزه با فساد بوده است.

وی اضافه کرد: ضرب‌الاجل ۲۰ روزه‌ای که به منظور آزادسازی حریم دریا داده شد، اقدامی روشن برای جدیت دولت با هر میزان از قانون‌شکنی با هر سطحی بوده است. دولت معتقد است که کوچکترین نقض حریم قانون، پذیرفتنی نیست.

شناسایی ۷۰۰ حساب بانکی فعال غیرمجاز ارزی

وی با بیان اینکه شناسایی ۷۰۰ حساب بانکی فعال غیرمجاز ارزی از جمله اقدامات در حوزه مبارزه با فساد است، گفت: امروز مردم اثر ثبات در بازار ارز را شاهد هستند. ۱۷ میلیارد دلار معادل ۵۰۰ هزار میلیارد تومان هم با محوریت بخش خصوصی در ۴۸ طرح بزرگ صنعتی اجرا شد. در فروش نفت رسانه‌های غربی نیز اذعان کردند که در چند سال اخیر رکوردشکنی صورت گرفته است. در حوزه‌های مهم دیگر مانند بهداشت و زنان نیز اقدامات شایسته زیادی صورت گرفته که بخشی از آن خبررسانی شده است.

۳۳۰ کسب و کار خانگی با اعلام و ثبت در درگاه مربوطه مجاز به فعالیت شدند

بهادری جهرمی افزود: دولت مصمم است که در جهت اصلاح روند اداری و کاغذبازی خسته‌کننده گام بردارد. در این راستا ۳۳۰ کسب و کار خانگی با اعلام و ثبت در درگاه مربوطه مجاز به فعالیت شدند که حرکت قابل تقدیری است. هماهنگونه که دولت در آزادسازی سواحل مصمم بودن را نشان داد، در حوزه تسهیل کسب و کار هم این رویه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه خنثی‌سازی تحریم‌ها علاوه بر مذاکرات ادامه یافته است، اظهار کرد: دیپلماسی نتیجه‌گرا با اولویت کشورهای منطقه‌ای و با محوریت دیپلماسی اقتصادی چهارمین محور اقدامات شش ماه گذشته دولت است.

بین دولت و مجلس درباره معایب ارز ترجیحی اتفاق نظر وجود دارد/ هر آنچه مجلس تصمیم‌گیری کند، دولت در همان چارچوب حرکت حواهد کرد

سخنگوی دولت در خصوص سیاست دولت برای حذف ارز ترجیحی، گفت: عوارض ناکارآمدی سیاست ارز ترجیحی بیان شده است. مفاسد پیرامونی و رشد نقدینگی و آثار مخرب اقتصادی که امروز شاهد هستیم، بیان شده است. نظر دولت به صورت شفاف بیان شده است. استمرار این رویه استمرار تورم سرسام‌‌آور امروز و توزیع ناعادلانه یارانه است. در جلسه‌ای که در مجلس تشکیل شد، هم رییس سازمان برنامه بودجه و هم وزیر کشاورزی توضیحاتی را به مجلس ارائه کردند. خوشبختانه امروز بین دولت و مجلس درباره معایب ارز ترجیحی اتفاق نظر وجود دارد آنچه محل بحث است، شیوه اصلاح و شیوه توزیع است. هر آنچه مجلس تصمیم‌گیری کند، دولت در همان چارچوب حرکت حواهد کرد.

مذاکرات پیشرفت قابل توجهی داشته است و چند موضوع مهم باقیمانده که منتظر تصمیم‌گیری طرف مقابل است

سخنگوی دولت ضمن اشاره به مذاکرات وین، گفت: مذاکرات پیشرفت قابل توجهی داشته است و چند موضوع مهم باقیمانده که منتظر تصمیم‌گیری طرف مقابل است و منتظر اراده واقعی آنها برای رفع تحریم‌ها هستیم. هر نوع تحریمی که با تعهدات طرف مقابل و انتفاع اقتصادی ایران از این توافق ضربه بزند باید لغو شود. رویکرد دولت از ابتدا گره نزدن زندگی روزمره مردم به مذاکرات بوده است. آثار این رویکرد در دیپلماسی منطقه‌ای و فروش نفت و بازگشت ارز و تجارت خارجی دیده شده است؛ البته متاسفانه در گذشته نسبت به مذاکرات بزرگنمایی شده بود. موضوعات ملی را باید متوازن و به اندازه سهم و اهمیت آنها پیش برد.

دولت و همه ارکان دولت در همه بخش‌ها باید کرامت و احترام خبرنگاران را در سرلوحه کار خود قرار دهند

بهادری جهرمی در واکنش به رأی صادر شده برای مسببین واژگونی اتوبوس خبرنگاران، اظهار کرد: قطعاً دولت و همه ارکان دولت در همه بخش‌ها باید کرامت و احترام خبرنگاران را در سرلوحه کار خود قرار دهند. قطعاً پاسخگویی به خبرنگاران از اولویت‌های دولت است. جزئیات پرونده را باید از قوه قضاییه جویا شد. طبق آنچه که در اخبار آمده است، قرار صادر شده است و قرار قابل اعتراض و قابل پیگیری است. هر یک از مسببین به سهم خود باید پاسخگو باشند.

حاشیه‌ها نباید روی متن جشنواره فجر امسال اثر منفی بگذارد/ نباید خطای فردی را به جامعه هنری تسری دهیم

سخنگوی دولت در خصوص حاشیه‌های جشنواره فیلم فجر نیز اظهار کرد: جشنواره فیلم فجر امسال یک متن کامل و اندکی حاشیه داشت؛ متن جشنواره فجر اثر فاخر و برگزیده «موقعیت مهدی»، تکریم شهدای مقاومت و شهدای ترور و تجلیل از همسران شهدا بود که بسیار ارزشمند و قابل تقدیر بود. یک حاشیه کوچک هم سخن اشتباهی فردی بود که عذرخواهی کرد و با واکنش به موقع وزارت ارشاد و تذکر روحانیت محترم مواجه شد. حاشیه‌ها نباید روی متن جشنواره فجر امسال اثر منفی بگذارد و سایه بیاندازد. ما نباید خطای فردی را به جامعه هنری تسری دهیم.

سفر قطر یک گام تحول‌آفرین در روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس است

وی در پاسخ به پانا در خصوص دستاوردهای سفر رئیس جمهوری به قطر نیز بیان کرد: سفر قطر یک گام تحول‌آفرین در روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس است و در راستای سیاست دیپلماسی فعال و کارآمد دولت با همسایگان با محوریت اقتصادی و توسعه تجارت و تنوع‌بخشی به تعامل با کشورهای همسایه است.

سفر قطر هیچ ارتباطی با مذاکرات وین و عربستان ندارد

بهادری جهرمی با بیان اینکه سفر قطر هیچ ارتباطی با مذاکرات وین و عربستان ندارد و مذاکرات در مسیر خود در جریان است، افزود: ضعف‌های گذشته جبران خواهد شد به خصوص در حوزه گردشگری و سلامت و جام جهانی فوتبال؛ متاسفانه به واسطه عدم برنامه‌ریزی مناسب، از فرصت‌ها و موقعیت‌های گذشته برای توسعه صادرات غیرنفتی و محصولات کشاورزی به قطر به خوبی استفاده نشد؛ تاکنون کشاورزان و مردم نتوانستند طعم شیرین توسعه تجارت را بچشند.

وی در خصوص لایحه مشارکت عمومی و خصوصی نیز گفت: این لایحه از سوی دولت قبل تقدیم مجلس شد. طبیعتاً ممکن است نقاط ضعف هم داشته باشد و این آسیب‌ها باید مورد بررسی قرار گیرد اما این آسیب‌ها نباید به صورت کلی مانع از اجرای همکاری مناسب بین دولت و بخش خصوصی شود.

لایحه جامع حقوق و مزایای کارکنان دولت به‌زودی به مجلس ارسال می‌شود

سخنگوی دولت درباره علت پس گرفتن لایحه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از مجلس و همچنین زمان ارسال لایحه جامع حقوق و مزایای کارکنان دولت به مجلس، اظهار کرد: نگاه دولت، جامع‌نگری و عدالت‌محوری در توزیع منابع موجود در بین بخش‌های مختلف مردم است. از این رو دولت باید اعتبارات موجود را متناسب و متوازن بین همه بخش‌های مختلف مردم توزیع کند و خواسته اقشار مختلف جامعه را با توجه به خواسته‌های بر حقشان و منابع موجود عملیاتی کند. متاسفانه برخی از لوایح در ماه‌ها و روزهای پایانی دولت قبل بدون کار کارشناسی شده و جامع‌نگری کافی و بدون پیش‌بینی منابع پایدار برای پاسخگویی به این نیازها تقدیم مجلس شده بود که این لوایح دوباره نیازمند بازنگری مجدد به منظور پیش بینی منابع پایدار کافی و همچنین جامع نگری در این لوایح است.

وی ضمن اشاره به لایحه جامع حقوق و مزایا، تصریح کرد: رئیس جمهوری به معاونت امور اداری و استخدامی دولت دستور دادند لایحه جامعی را در این زمینه تهیه و تدوین کند و حدود دو هفته پیش گزارش اولیه آسیب‌شناسی وضعیت موجود از سوی کار گروهی با محوریت سازمان امور استخدامی تشکیل شده بود به رئیس‌جمهوری ارائه شد و به‌زودی پس از نهایی شدن آن به مجلس ارسال خواهد شد.

برنامه‌های توسعه صنعت خودرو در دستور کار قرار گرفته است

سخنگوی دولت درباره افزایش کیفیت تولید خودرو نیز گفت: پس از دستور رئیس جمهوری در خصوص افزایش کیفیت و تولید خودرو، خودروسازان کشور افزایش تولید داشتند. از خودروهای دپو شده ۵۰ هزار دستگاه تکمیل و وارد بازار شد. وزیر صمت هم در راستای عرضه سریعتر خودروهای دپو شده و افزایش کیفیت آنها برنامه زمان‌بندی ارائه کردند. پس از فرمایشات مقام معظم رهبری هم نیز، برنامه‌های توسعه صنعت خودرو در دستور کار قرار گرفته است.

دولت در همین مدت اقدامات مهمی برای بهبود زیرساخت‌های اینترنت ثابت انجام داده است

وی درباره کاهش سرعت اینترنت نیز بیان کرد: از آنجایی که زیرساخت‌های اینترنت ثابت در سال‌های قبل توسعه پیدا نکرده، امروز توان پاسخگویی به نیاز امروز شهروندان را ندارد. مطابق استاندارهای جهانی ۷۰ درصد استفاده مربوط به اینترنت ثابت و ۳۰ درصد مربوط به اینترنت همراه است. این روند اکنون در کشور ما به دلیل پایین بودن سرعت اینترنت ثابت، برعکس و باعث شده اینترنت همراه هم با کندی‌هایی مواجه شود. علاوه بر این، مجازی شدن مجدد کلاس‌ها و شیوع دوباره کرونا باعث افزایش استفاده از خدمات اینترنتی شده است. دولت در همین مدت اقدامات مهمی برای بهبود زیرساخت‌های اینترنت ثابت انجام داده تا مردم بتوانند از حق شهروندی خود در برخورداری از اینترنت باکیفیت برخوردار شوند.

بهادری جهرمی در خصوص تأمین میوه برای عید نوروز نیز گفت: ستاد تنظیم بازار مصوبه‌ای برای تامین میوه شب عید و خرمای ماه رمضان داشت که سازمان تعاون روستایی مکلف به تامین میوه‌های لازم شد. سقف آن ۷۰ هزار تن بود و نگرانی در این زمینه وجود ندارد. وزیر جهاد کشاورزی در خصوص قیمت خرید میوه‌های شب عید مجموعه بازرسی را مکلف به رسیدگی کرد و فراتر از آن از نهادهای نظارتی دعوت کردند تا بر فرایند تامین میوه نظارت صورت گیرد.

قریب به ۹۹ درصد سواحل که در اختیار دستگاه‌های اجرایی بود آزادسازی شده است

وی ضمن اشاره به آزادسازی سواحل، از صداوسیما و دیگر رسانه‌ها تشکر کرد و افزود: همچنین از نهادهای نظامی و انتظامی و سایر بخش‌های حکومتی که همکاری خوبی داشتند. قریب به ۹۹ درصد سواحل که در اختیار دستگاه‌های اجرایی بود آزادسازی شده است. دو دسته از اماکن که به یک درصد هم نمی رسند هنوز آزادسازی نشده است. چرا که بخشی نیازمند احداث تاسیسات است و با هماهنگی معاونت اجرایی رئیس جمهوری آزاد می‌شوند. بخشی هم در اختیار شهروندان بوده و نیازمند روال قانونی است که دستگاه قضا در این زمینه همکاری لازم را دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار