کاهش سرقت از تجهیزات شهری در پایتخت؛ دزدان شهری چه می‌برند؟

تهران (پانا) - مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران گفت که سرقت تجهیزات شهری نسبت به گذشته کم‌تر شده است و بیشتر در مناطق خلوت که تردد کم است، سرقت‌ها رخ می‌دهد.

کد مطلب: ۱۲۵۷۹۴۶
لینک کوتاه کپی شد
کاهش سرقت از تجهیزات شهری در پایتخت؛ دزدان شهری چه می‌برند؟

اصغر عطایی در گفت‌وگو با پانا درخصوص افزایش سرقت از تجهیزات شهری در پایتخت گفت: «کلیه فعالیت‌های شهرداری تهران از محل عوارضی است که شهروندان می‌پردازند؛ یعنی همه مبلمان و المان‌های شهری به‌طور مستقیم متعلق به خود مردم است. شهرداری توسط عوارضی که مردم می‌دهند مبلمان و تأسیسات شهری را تهیه می‌کند. بنابراین صاحب اصلی اینها مردم و شهروندان هستند و همان قدر که عوامل شهرداری باید از آن‌ها حفاظت کنند، شهروندان هم می‌توانند در این بخش به شهرداری کمک اساسی کنند و در صورت مشاهده چنین تخلفاتی به نیروهایی که مسئولیت امنیت شهر را بر عهده دارند یا نیروهای شهرداری گزارش دهند.»

وی با اشاره به نقش شهروندان در حفاظت از تجهیزات شهری گفت: «اگر همراهی و همدلی باشد قطعاً از بخشی از این سرقت‌ها جلوگیری می‌شود. در مقطعی این موارد خیلی زیاد شده بود ولی با همکاری و همراهی عوامل شهرداری و دستگاه‌هایی که وظیفه تأمین امنیت را دارند، این موارد به شدت گذشته نیست.»

عطایی با بیان اینکه سرقت از تجهیزات شهری در مرکز شهر و مکان‌هایی که رفت و آمد مردم صورت می‌گیرد کمتر اتفاق می‌افتد، گفت: «در مکان‌های خلوت مثل پل‌ها، بزرگ راه‌ها و جاهایی که مردم کمتر تردد می‌کنند سرقت بیشتر رخ می‌دهد.»

مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران با تاکید بر این که موضوع فقط سرقت نیست، مساله آسیب رساندن به تجهیزاتی است که مردم عوارضش را می‌پردازند گفت: «این تخریب‌ها مصادیق گوناگونی دارد مانند تخریب مخزن‌ها، خط زدن نیمکت‌ها، دیوارنویسی، برچسب زدن به دیوارها و… که تمیز کردن همه این‌ها هزینه دارد.»

وی اضافه کرد: «به دلیل افزایش حساسیت عوامل شهرداری و افزایش گشت‌زنی‌های نیروهایی که وظیفه امنیت شهر را بر عهده دارند و همکاری خوب مردم نسبت به گذشته این موارد کمتر شده است.»

عطایی یادآور شد: «کسی که مثلاً دریچه یک جایی را برمی‌دارد، برای او درآمد چندانی ندارد اما ممکن است باعث واژگونی خودرو یا موتورسیکلت شود یا موجب شود فردی داخل آن بیفتد و جان افراد به خطر افتد. بنابراین به همین دلیل شهروندان می‌توانند در این موضوع خیلی همکاری کنند و اگر در جایی این موارد را مشاهده کردند فوری گزارش دهند. سرقت و تخریب اموال یک جرم عمومی محسوب می‌شود و برابر قانون هر جا این اتفاق می‌افتد فوراً منطقه یا سازمان مربوطه به مراجع قضائی شکایت می‌کند و سارقان مجبور می‌شوند اموالی که برده‌اند را برگردانند یا تاوانش را بدهند.»

وی درخصوص آمار سرقت از تجهیزات شهری هم توضیح داد: «معمولاً عوامل شهرداری در مورد همه مواردی که اتفاق می‌افتد در مراجع قضائی طرح دعوا می‌کنند و مراجع قضائی و کلانتری‌ها می‌توانند بگویند چند مورد بوده است ولی ما که کار شهری انجام می‌دهیم و موضوعات را رصد می‌کنیم، می‌توانیم بگوییم نسبت به گذشته کمتر شده و در شهر کمتر این موارد را می‌بینیم و عوامل امنیتی آن را کنترل می‌کنند و گشت شهرداری هم بیشتر شده است. در محله‌هایی که خلوت است یا محله‌ای است که در بزرگراه‌های دور است و تردد کمتر صورت می‌گیرد چنین اتفاقاتی موردی می‌افتد اما شدت آن زیاد نیست.»

مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران درخصوص سرقت مخازن زباله هم توضیح داد: «این‌که سطل زباله یا مخازن بزرگ را ببرند کمتر است و بیشتر به اینها آسیب می‌زنند و اگر مخزنی در جایی نباشد بیشتر به این دلیل است که چرخش شکسته یا کف آن خراب شده و برده شده که تعویض شود تا یک مخزن نو بیاورند. قبلاً که زباله‌گردها و معتادان متجاهر بیشتر بودند بیشتر آسیب می‌زدند. اکنون بیشتر دریچه‌ها را می‌برند مثل دریچه‌های چاه‌ها و دریچه‌های سطح خیابان‌ها و نرده‌های پل‌ها. حجم مخزن‌ها به گونه‌ای است که نمی‌توانند آنها را ببرند و بردنشان سخت است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار