وزیر امور خارجه:

ایران برای رسیدن به توافق خوب آماده است

طرف مقابل نیت خود را برای بازگشت به برجام به نمایش بگذارد/ اراده طرف مقابل برای اجرای تعهدات‌شان نشان‌دهنده زمان پایان کار مذاکرات خواهد بود/ بازی متن و زمان توسط آمریکا باید کنار کذاشته شود

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه کشورمان گفت جمهوری اسلامی ایران در چارچوب مذاکراتی منطقی، برای رسیدن به یک توافق خوب عجله دارد.

کد مطلب: ۱۲۵۶۵۳۹
لینک کوتاه کپی شد
ایران برای رسیدن به توافق خوب آماده است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در نشست مطبوعاتی پس از دیدار با همتای ایرلندی خود، اظهار کرد: خوشحالم که توانستیم موضوعات متنوع مناسبات دوجانبه را مورد بررسی قرار دهیم.

وی افزود: امیدواریم به‌زودی شاهد بازگشایی سفارت ایرلند در تهران باشیم. امیدواریم روابط با کشورهایی مانند ایرلند را با نگاه سیاست خارجی متوازن دولت مردمی دکتر رئیسی ارتقا ببخشیم. من و همتای ایرلندی‌ام تبادل نظر داشتیم که حجم تبادلات در دو سال اخیر رضایت‌بخش نیست.

وزیر امور خارجه بیان کرد: این در حالی است که ظرفیت زیادی وجود دارد و می‌خواهیم در حوزه کشاورزی، مدیریت منابع آبی، صنایع پزشکی و فناوری نانو و انرژی‌های تجدیدپذیر مبادلاتمان را افزایش دهیم البته این به این معنا نخواهد بود که سایر حوزه مورد توجه قرار نگیرد. در ماه‌های گذشته دیپلماسی پارلمانی دو کشور مورد قبول بوده است. از توجه ایرلند به منطقه اطلاع و‌ آگاهی داریم. ما کماکان از سیاست تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همگان حمایت می‌کنیم و به نقش مهم خود ادامه می‌دهیم.

وی به مسائل یمن اشاره کرد و گفت: گفت‌و‌گوهای یمنی یمنی مورد توجه جدی ماست. باید به نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر توجه داشت.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما کماکان با جدیت و با منطق مذاکراتی قوی در میز مذاکراتی حضور داریم. دکتر باقری و همه نماینده‌های ایران گفت‌و‌گوهای جدی خود در وین را ادامه می‌دهند. بازی متن و بازی زمان توسط آمریکا باید گنار کذاشته شود. برای ما آنچه که مهم است، این است که ما برای رسیدن به توافق خوب آماده‌‌ایم.

وی اظهار کرد: طرف‌های غربی به جای رفتار مبتنی بر شوک و بازی با متن و زمان، باید نیت خود را برای بازگشت به برجام به نمایش بگذارند. جمهوری اسلامی با منطق خود به مذاکرات ادامه می‌دهد. هدف ما لغو همه تحریم‌هاست که جامعه جهانی در سال ۲۰۱۵ از آنها حمایت کرده است. ما در چارچوب مذاکراتی منطقی، برای رسیدن به یک توافق خوب عجله داریم.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: معتقدیم اگر آمریکا و سه کشور اروپایی نسبت به بازگشت به تعهداتشان جدی باشند، رسیدن به توافق خوب در دسترس است. آمریکایی‌ها در پیام‌هایشان از حسن نیت سخن می‌گویند اما تاکنون اتفاق محسوسی برای ترجمان حسن نیت آمریکایی‌ها مشاهده نکردیم. معتقدیم ابتکارات عملی که ایران ارائه کرده است، راه را برای رسیدن به چنین توافقی هموار کرده است اما اینکه این دور، دور پایانی باشد، تهدید طرف مقابل تعیین‌کننده نخواهد بود بلکه اراده طرف مقابل برای اجرای تعهدلتشان نشان‌دهنده زمان پایان کار مذاکرات خواهد بود.

وی در پایان گفت: در جریان این سفر، سفیر آکرودیته ایرلند رونوشت استوارنامه خود را تقدیم رئیس‌جمهوری کردند.

می‌خواهیم سال آینده میلادی سفارت خود را در تهران بازگشایی کنیم/ توافق در وین می‌تواند شرایط را برای همکاری بیشتر در سطح منطقه ایجاد کند

در ادامه وزیر خارجه ایرلند نیز در این کنفرانس خبری با بیان اینکه برای بازگشت به برجام تشویق‌گر همه بودیم، گفت: با ایران در سال‌ گذشته تماس‌های منظمی داشتیم. متوجه هستم ایران به خاطر تصمیمات قبلی دولت آمریکا خشمگین باشد. ایران اقداماتی را در حوزه هسته‌ای انجام داده است. ایرلند به دنبال خلع سلاح هسته‌ای بوده و هست.

کاوونی تصریح کرد: احیای برجام می‌تواند به نفع مردم ایران باشد. توافق در وین می‌تواند شرایط را برای همکاری بیشتر در سطح منطقه ایجاد کند. ایرلند می‌خواهد به همه طرفین کمک کند این مذاکرات را به پیش برده و به نتیجه برسانند.

وی بیان داشت: گفتیم باید همکاری‌ها و دیالوگ‌ها باید در سطح دوجانبه در برخی مسائل افزایش یابد. در ۱۲ ماه گذشته مذاکرات سطح بالایی داشتیم. می‌خواهیم سال آینده میلادی سفارت خود را در تهران بازگشایی کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار