گزارش پانا از وضعیت میو‌ه‌های وارداتی قاچاق:

نورانی: راه جلوگیری از قاچاق میوه تهاتر با میوه‌های مازاد داخلی است

تهران (پانا) – رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه فقط موز و آناناس مجوز واردات به کشور را دارد، عنوان کرد که باید برای میوه‌های وارداتی قاچاقی که در بازار وجود دارد، تدبیری اندیشیده شود تا با تهاتر میوه‌های مازاد داخلی آن نوع میوه‌ها هم قانونی برای متقاضیانش در بازار موجود توزیع شود.

کد مطلب: ۱۲۵۵۰۸۸
لینک کوتاه کپی شد
نورانی: راه جلوگیری از قاچاق میوه تهاتر با میوه‌های مازاد داخلی است

«سیدرضا نورانی»، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفت‌وگو با پانا درباره وضعیت میوه‌های وارداتی به ایران گفت: «فقط دو قلم میوه وارداتی به ایران داریم که شامل میوه‌هایی مانند موز و آناناس می‌شود.»

چه میوه‌های قاچاقی در بازار وجود دارد؟

نورانی با اشاره به اینکه به غیر از موز و آناناس دیگر میوه‌های خارجی که در بازار وجود دارد، به‌صورت قاچاق وارد ایران شده‌اند، گفت: «میوه‌های خارجی مانند انبه آفریقایی در بازار زیاد است و حتی گردوی خارجی در بازار زیاد دیده می‌شود. میوه‌ای مانند گلابی آفریقایی هم وجود دارد که همه این‌ها به‌صورت قاچاق وارد ایران می‌شود.»

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی درباره میزان تقاضای میوه‌های قاچاق در بازار ایران گفت: «عرضه و تقاضایی برای میوه‌های قاچاق وجود ندارد. در شرایط کنونی انبه میوه‌ای نیست که در سبد خانوار قرار بگیرد، نه برای مهمان می‌توان گذاشت نه آن‌قدر تقاضای داخلی زیاد است که بخواهیم مصرف‌کننده داخلی زیادی را هم داشته باشیم اما طبیعی است که تقاضای محدودی هم وجود داشته باشد باز این نوع میوه‌ها را در بازار ببینیم.»

راه جلوگیری از قاچاق میوه تهاتر با میوه‌های مازاد داخلی است

نورانی با اشاره به یک قانون مصوب شده‌ای که هنوز به اجرا نرسیده برای واردات نوع دیگری از میوه‌های خارجی، اظهار کرد:‌ «وقتی قرار است صادراتی داشته باشیم بهتر است میوه‌هایی که تقاضای محدودی دارد وارد شود. اکنون بر اساس قانون مصوب شده‌ای که هنوز اجرایی نشده است، می‌توان انبه را در ازای صادرات پرتقال و کیوی وارد کشور کرد. البته این مصوبه هنوز به اجرا نرسیده پس آنچه در بازار وجود دارد، میوه قاچاق است اما در مورد میوه‌های دیگر هم که تقاضای محدودی در بازار دارد، می‌توان این‌گونه عمل کرد.»

شب عید پرتقال، موز و کیوی به حد کفایت داریم

نورانی به وضعیت میوه‌های شب عید نیز اشاره کرد و گفت: «برای شب عید به‌اندازه کافی پرتقال، کیوی و سیب داریم، البته موز هم وارداتی است و تا حدودی به حد مناسب وجود دارد. متأسفانه به دلیل تحریم‌ها وارداتش مانند گذشته نیست اما به‌هرحال وارداتش وجود دارد. پس به‌طور عمده برای اکثریت میوه‌های شب عید مشکل کمبود نخواهیم داشت.»

نورانی پیشنهاد داد برای میوه‌هایی که کمبود وجود دارد، می‌توان در ازای صادر کردن میوه‌های مازاد داخلی اقدام به واردات میوه‌هایی مانند کیوی و نارنگی کرد. وی اظهار کرد: «زمان زیادی تا عید نوروز نداریم و اگر قرار باشد میوه‌ای به‌صورت تهاتری وارد شود بهتر است اکنون برای واردات آن تدبیر شود.»

میوه‌های وارداتی مشمول ستاد تنظیم قیمت در بازار نمی‌شود

نورانی درباره قیمت میوه‌های وارداتی گفت: «از آنجایی‌که این نوع میوه‌ها با ارز آزاد می‌آید، مشمول ستاد تنظیم قیمت بازار نمی‌شود، اما سیب و پرتقال باقیمت مناسب توزیع می‌شود. درگذشته ارز لازم برای واردات موز تخصیص داده می‌شد و البته کنترل خوبی هم وجود داشت ولی در شرایط کنونی چون به آن ارزی اختصاص داده نشده است، قیمت تمام‌شده متغیر است و با توجه به هزینه‌های حمل کشتی و حمل داخلی و غیره که هزینه‌های سنگینی است و ارزی تخصیص داده نشده قیمت بالایی دارند. این نوع میوه‌های وارداتی مشمول تنظیم قیمت بازار نمی‌شوند ولی امیدوارم بازهم کنترل و نظارت بر آن وجود داشته باشد زیرا اگر از همان بازار عمده‌فروشی تا اینکه به بازار مقصد برسد کنترل کافی وجود داشته باشد می‌توان قیمت‌ها را متعادل کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار