اجرت‌المثل چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

تهران (پانا) - اجرت‌المثل ایام زوجیت یکی از حقوق شرعی زوجه است و اگر وی در طول زندگی مشترک در خانه همسر کارهایی را به دستور یا به درخواست شوهر انجام دهد و قصد انجام آن را به طور رایگان نکرده باشد می‌تواند برای آن‌ها مطالبه پاداش کند به این پاداش اجرت‌المثل ایام زوجیت گفته می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۵۴۹۹۴
لینک کوتاه کپی شد
اجرت‌المثل چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

در زمینه اجرت‌المثل ایام زناشویی ۲ ماده مرتبط با هم وجود دارد:

الف) ماده ۳۳۶ قانون مدنی: هرگاه کسی بر حسب امر دیگری اقدام به عملی کند که عرفاً برای آن عمل اجرتی بوده یا آن شخص عادتاً مهیای آن عمل باشد عامل مستحق عمل خود خواهد بود مگر اینکه معلوم شود قصد تبرع داشته است.

ب) بند الف تبصره ۶ ماده واحده قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصوب ۷۱/۸/۲۸ مجمع تشخیص مصلحت نظام : چنانچه زوجه کارهایی را که شرعاً عهده وی نبوده به دستور زوج و یا عدم قصد تبرع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه اجرت‌المثل کارهای انجام گرفته را محاسبه و به پرادخت آن حکم می‌کند پس زوجه می‌تواند، با استناد به مواد فوق در صورت حصول شرایط ذیل اجرت‌المثل ایام زوجیت را زوج مطالبه کند.

ظاهر ماده واحده نسخ ماده ۳۳۶ قانون مدنی است و به نظر می‌رسد اصل را بر تبرع زوجه قرارداده باشد به گونه‌ای که قصد عدم تبرع باید از سوی وی اثبات شود ولی مطابق اصل عدم در موارد شک به بودن یا فقدان امری، بدون وجود دلایل دیگر نبودن آن مبنا قرار می‌گیرد به عبارت دیگر همانند اصل کلی و مطرح شده در ماده ۳۳۶ قانون مدنی اصل بر عدم تبرع زوجه است و اگر زوج مدعی است زن در انجام آن اعمال قصد تبرع داشته باید آن را اثبات کند.

لذا بند الف تبصره ۶ ماده واحد مصوب سال ۷۱ ناسخ ماده ۳۳۶ قانون مدنی نیست و تنها حالت خاصی از آنم را به تنضیل بیان کرده است.

برای دریافت اجرت‌المثل این زناشویی زوجه دادخواستی با همین عنوان به دادگاه خانواده ارائه می‌دهد اگر زوج فوت کرده باشد این دعوی به طرفیت ورثه اقامه می‌شود.

استفساریه مجمع تشخیص مصلحت نظام مورخ ۷۳/۶/۲ امکان این دعوا به صورت مستقل و مجزا از صدور گواهی عدم امکان سازش هم وجود دارد و عبارت پس از طلاق در ماده واحده مذکور، منظور احراز عدم امکان سازش توسط دادگاه است.

در مواردی که درخواست طلاق ناشی از تخلف زن در وظایف همسری یا سوءاخلاق زوجه باشد در این صورت مانند طرح دعوی طلاق از سوی زوجه اجرت‌المثل ایم زناشویی به زوجه تعلق نمی‌گیرد.

در تعیین میزان اجرت‌المثل بحث شده دادگاه به وضح مالی زوج توجهی کند و با ارجاع امر به کارشناسی حق‌الزحمه زحمات زوجه را تعیین می‌کند.

در صورت نیاز به اخذ مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری در خصوص اجرت‌المثل زوجه و سایر دعاوی خانوادگی و مرتبط با دادگاه خانواده می‌توانید با دفتر وکالت ما تماس گرفته و با وکیل خانواده مشورت کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار