اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

از کنترل گرانی سیب‌زمینی تا رشد قیمت برنج در بازار

تهران (پانا) - در هفته‌ای که گذشت موضوع سیب‌زمینی 20 هزارتومانی و برنج 90 هزارتومانی خبرساز شد و البته با تدبیر وزارت کشاورزی سیب‌زمینی با قیمت 10 هزار تومان در تره‌بار توزیع شد اما همچنان برنج در نوسان قیمتی قرار دارد.

کد مطلب: ۱۲۵۴۶۴۵
لینک کوتاه کپی شد
از کنترل گرانی سیب‌زمینی تا  رشد قیمت برنج در بازار

مهم‌ترین خبر اقتصادی در هفته‌ای که گذشت افزایش ناگهانی قیمت سیب‌زمینی و برنج بود تا جاییکه قیمت سیب‌زمینی تا 20 هزار تومان هم رسید و قیمت برنج نیز به بیش از 90 هزار تومان رسید.

هر روز صبح در قرارگاه امنیت غذایی چه می‌گذرد؟

این موضوع در حالی اتفاق افتاد که مدتی قبل «سید جواد ساداتی‌نژاد» وزیر کشاورزی در توضیح راه‌اندازی قرارگاه امنیت غذایی به پانا عنوان کرده بود به دلیل اهمیت مواد غذایی این قرارگاه برای رصد روزانه مواد غذایی مردم راه‌اندازی شده است و هر روز ساعت 6 تا 8 صبح جلسات این قرارگاه تشکیل می‌شود و بازار رصد می‌شود تا مشخص شود که مواد غذایی لازم تأمین است یا نه.»

دلایل گرانی سیب‌زمینی از نظر وزیر کشاورزی

برخی علت گرانی سیب‌زمینی را تمام شدن فصل آن عنوان می‌کردند. زمانی که سیب‌زمینی سر زمین برداشت و عرضه شود قیمت آن نیز در بازار کاهش می‌یابد، اما کسانی که سیب‌زمینی انباری و دپو‌شده، داشتند بازار سیب‌زمینی را به دست گرفته بودند و سیب‌زمینی را با قیمت نجومی به بازار عرضه می‌کردند.

وزیر جهاد کشاورزی درباره دلایل گرانی سیب‌زمینی روایت دیگری داشت. وی عنوان کرد: «بخشی از سیب‌زمینی تولیدشده در سیلاب از دست رفت اما سوداگران سریع به میدان آمدند و قصد به هم زدن بازار را داشتند.»

دلایل گرانی برنج از نظر وزیر جهاد کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی درباره حوزه تنظیم بازار برنج گفته بود: «ما تولیدکننده برنج هستیم و البته یک‌میلیون تن هم وارد می‌کنیم. در سال گذشته دچار خشک‌سالی شدیم و میزان تولید کاهش داشت این موضوع 20 تا 30 درصد در حوزه تولید برنج اثر داشت و با برنج خارجی کسری‌ها را تأمین می‌کنیم. وضعیت مطلوبی در ذخایر برنج داریم و کسری‌ها سریع تأمین می‌شود. اکنون هم با توزیع برنج خارجی تنظیم بازار سریعاً انجام می‌شود. در توزیع هوشمند هم برنج ایرانی داریم و هم خارجی با قیمت مناسب انجام می‌شود.»

تزریق سیب‌زمینی 10 هزار تومانی به میادین تره‌بار

«علیرضا رضازاده»، مشاور وزیر جهاد کشاورزی نیز در هفته جاری از عرضه گسترده برنج و سیب‌زمینی برای تنظیم بازار در کشور خبر داد و در نهایت از روز شنبه سیب‌زمینی با قیمت ۱۰ هزار تومان در همه میادین میوه و تره‌بار، بین مصرف‌کنندگان توزیع شد.

وی حتی از تأمین سیب‌زمینی و برنج شب عید هم خبر داد و با اشاره به عرضه ۲۰۰ هزار تن برنج خارجی مخصوص شب عید در کشور گفت: «مصوب شده است این میزان برنج برای شب عید از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراکز فروش توزیع شود. در این خصوص مصوب شده است که اتحادیه‌های مربوط به حوزه برنج طی هفته آینده عرضه گسترده برنج ایرانی را نیز در دستور کار قرار دهند تا موردی در این زمینه به وجود نیاید، البته باید حواسمان به دلالان و کارشکنی‌های برخی از افراد باشد.»

وزیر کشاورزی هم وعده توزیع هوشمند مواد غذایی اساسی برای شب عید را داده است و اعلام کرده که از آبان‌ماه برنامه‌ریزی برای بازار شب عید شروع شده و تلاش می‌شود تا 50درصد نیاز بازار از طریق توزیع هوشمند انجام شود. وی گفته بود: «اثر تولید محصولات کشاورزی یک موضوع زمان‌دار است. برنامه‌ریزی برای تولیدات در سال بعد نشان داده می‌شود. اکنون بر اساس برنامه‌ریزی‌های گذشته عمل کرده و سعی می‌کنیم در حوزه برنج و سیب‌زمینی در طول سال زراعی به نتیجه برسیم.»

با همه این تدابیر سیب‌زمینی باقیمت‌های حدود 14 هزار تومان در برخی از فضاهای خارج از تره‌بار عرضه می‌شود اما گرانی سیب‌زمینی خیلی زود مرتفع شد و در تره‌بار این کالای مهم و اساسی باقیمت 10 هزار تومان به مردم عرضه شده است اما مسئله گرانی برنج همچنان وجود دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار