گفت‌وگوی پانا با سخنگو و رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت درباره دستاوردهای انقلاب اسلامی؛

انقلاب اسلامی و تغییر فضای گفتمانی و عملکردی جامعه

استقلال، حفظ تمامیت ارضی، مردم‌سالاری، عدالت، پیشرفت، آزادی رسانه‌ها، انتخابات آزادانه، دادرسی عادلانه و مواردی از این دست، پیش از انقلاب وجود خارجی نداشته و قابل تصور نبوده است/ دستاوردهای انقلاب اسلامی قابل شمارش و احصا نیست

تهران (پانا) - سخنگوی دولت به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب، برخی از دستاوردهای انقلاب اسلامی را تشریح کرد و گفت امروز مردم‌سالاری در جامعه ما نه تنها یکی از عملکردهای ذاتی حاکمیت به شمار می‌آید، بلکه اجرای آن مورد خواست عمومی هم هست.

کد مطلب: ۱۲۵۳۹۱۴
لینک کوتاه کپی شد
انقلاب اسلامی و تغییر فضای گفتمانی و عملکردی جامعه

آناهیتا یاوری - علی بهادری جهرمی در گفت‌وگو با پانا درباره دستاوردهای انقلاب اسلامی، اظهار کرد: «دستاوردهای انقلاب اسلامی قابل شمارش و احصا نیست اما به عنوان نمونه شاید یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب، تغییر فضای گفتمانی و عملکردی جامعه است. مفاهیمی مانند استقلال، حفظ تمامیت ارضی، مردم‌سالاری، عدالت، پیشرفت، آزادی رسانه‌ها، انتخابات آزادانه، دادرسی عادلانه و مواردی از این دست، اساساً پیش از انقلاب وجود خارجی نداشته و قابل تصور نبوده است.»

مردم‌سالاری نه تنها یکی از عملکردهای ذاتی حاکمیت به شمار می‌آید، بلکه اجرای آن مورد خواست عمومی هم هست

سخنگوی دولت ادامه داد: «اکنون و با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی، این مفاهیم و لوازم آن‌ها نه تنها در سطح جامعه مطرح است و برنامه‌ریزی‌های ملی و منطقه‌ای براساس آن صورت می‌پذیرد، بلکه بر مبنای همین مفاهیم متعالی که در قانون اساسی و سایر اسناد بالادستی هم به آن‌ها اشاره شده، مطالبات اجتماعی هم شکل گرفته است. به عنوان مثال مردم‌سالاری امروز در جامعه ما نه تنها یکی از عملکردهای ذاتی حاکمیت به شمار می‌آید، بلکه اجرای آن مورد خواست عمومی هم هست. نمونه دیگری دادرسی عادلانه است؛ نه تنها حاکمیت بر خود فرض می‌داند که دادرسی عادلانه را مستقر کند، بلکه هر کجا و در هر زمان، فردی احساس کند که این حق اساسی‌اش مورد خدشه واقع شده، از مکانیزم‌های تعبیه شده در قانون و رسانه‌ها، احقاق دادرسی عادلانه را مطالبه می‌کند.»

وی بیان کرد: «به بیانی دیگر، با تغییر بنیادین صورت گرفته به واسطه انقلاب، این گفتمان‌ها و این حق‌ها پس از تصریح‌ در قانون اساسی، به مرحله اجرا درآمده، با وجود کاستی‌ها در مواردی، تثبیت هم شده است. اثر مهم تثبیت این رویه‌ها این است که امید به استیفای این حقوق وجود دارد. اگر امید استیفا نباشد، کسی برای اجرای این حقوق مطالبه‌گری نمی‌کند. فرهنگ‌سازی‌های گسترده پیرامون این حقوق با آموزش‌های داده شده، از دیگر نتایج مطالبه‌گری پیرامون رویه‌های نوین است.»

به جریان افتادن گفتمان‌ها موجب پیشرفت‌های اساسی و چشمگیر در جامعه شده است

بهادری جهرمی تأکید کرد: «این موارد پیش از انقلاب به هیچ عنوان مطرح نبوده و به عبارتی سالبه به انتفا موضوع بوده است. اکنون در اثر تغییر گفتمان‌ها، رویه‌ها هم تغییر مسیر داده است. به جریان افتادن این گفتمان‌ها و تطبیق عملکردهای حاکمیتی با آن‌ها، موجب پیشرفت‌های اساسی و چشم‌گیر در جامعه شده است.»

جهش علمی حیرت‌انگیز

وی گفت: «در حوزه‌های دیگر نیز به همین صورت است. گفتن و نوشتن از دستاوردهای انقلاب در حوزه‌های مختلفی مانند علمی، پزشکی، فناوری، صنعتی و ... چندین کتاب و مقاله مجزا می‌طلبد. مثلا در حوزه علمی، تعداد مقالات چاپ شده از محققان ایرانی در مجلات معتبر بین‌المللی در سال ۱۳۵۷ کمتر از ۵۰۰ مقاله بوده است. اما فقط از سال ۲۰۰۰ میلادی تا سال ۲۰۱۹، در پایگاه اسکوپوس ۶۵ هزار مقاله و در پایگاه استنادی Web of sience تعداد ۵۹ هزار مقاله ثبت شده است. ۲۰۸ دانشمند ایرانی هم پس از انقلاب در جمع یک درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفته‌اند؛ کسب رتبه ۲۱ جهان در مقالات علمی کیفی پر استناد جهان از دیگر دستاوردهای علمی انقلاب است.»

ایران، رتبه نخست منطقه در تولیدات علمی پزشکی و رتبه ۱۷ جهانی

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: «در حوزه پزشکی پیش از انقلاب پزشکانی از هند و پاکستان به ایران می‌آمدند اما اکنون ما علاوه بر تامین نیاز داخل، با مقوله صادرات خدمات پزشکی و پرستاری و توسعه گردشگری سلامت در کشور مواجهیم. رتبه نخست منطقه در تولیدات علمی پزشکی و رتبه ۱۷ جهانی در این رابطه، از دیگر ثمرات انقلاب اسلامی است. در یکی دیگر از شاخصه‌های پزشکی و سلامت، در حالی که در سال ۱۳۵۷، تنها ۳۷ درصد شهرهای کشور دارای بیمارستان بودند، هم اکنون بیش از ۹۴ درصد شهرهای کشور دارای بیمارستان‌های فعال و تخت بیمارستانی ثابت هستند. نتایج این اقدامات مهم این شده است که مثلا ایرانیان پس از انقلاب حدود ۲۲ سال افزایش امید به زندگی داشته‌اند؛ مطابق آمار بانک جهانی در سال ۱۳۵۵ مردم ایران به طور متوسط تنها ۵۵ سال عمر می‌کردند که این میزان در سال ۱۳۹۶ به 76.2 سال افزایش یافته است.»

رتبه چهارم جهانی در عرصه نانو

وی با بیان اینکه در حوزه‌های بین رشته‌ای و علومی که خدمات نافعی به مردم ارائه می‌کنند، پیشرفت‌ها چشمگیر بوده است، افزود: «جمهوری اسلامی پس از انقلاب با انتشار ۸ هزار و ۷۹۱ مقاله توانسته است رتبه چهارم جهانی در عرصه نانو را از آن خود کند. ضمن اینکه ایران همچنین با تولید ۴۰ درصد علم نانو بیشترین سهم تولید این علم را در میان کشورهای اسلامی دارد.»

تحول در حوزه کتب و نشریات

بهادری جهرمی اظهار کرد: «در زمینه پیشرفت‌های فرهنگی به عنوان یک مثال می‌توان به آمار کتب و نشریات منتشره اشاره کرد. در دوره رژیم پهلوی تنها ۸۶ نشریه و به طور متوسط ۲ هزار عنوان کتاب در سال چاپ و منتشر می‌شد که بیشتر آن‌ها هم از محتوای علمی قابل قبولی برخوردار نبوده‌اند. اکنون بیش از ۳۴۰۰ نشریه در سلیقه‌ها و دیدگاه‌های گوناگون منتشر می‌شود و سالانه بیش از ۵۰ هزار عنوان کتاب هم به چاپ می‌رسد. تعداد عنوان کتاب ثبت شده در کتابخانه ملی از ۱۳۱۶ تا ۱۳۵۷ در کل ۱۱ هزار عنوان با میانگین سالیانه ۲۷۵ عنوان کتاب بود که این آمار بعد از پیروزی انقلاب از ۱۳۵۸ تا ۱۳۹۶ به میانگین سالیانه ۳۲۰۴۹ عنوان کتاب و در کل ۱۲۸۱۹۹۶ عنوان کتاب رسیده است.»

وی در پایان اضافه کرد: «در سایر موارد هم آمارها موید پیشرفت‌های چشمگیری است که اشاره به بخشی از آن‌ها فرصت‌های جداگانه‌ای می‌طلبد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار