آزاده فضلی*

مهمانان ناخوانده «فجر چهلم»

تهران (پانا) –- در حالی که چهل سال از برپایی جشنواره فیلم فجر می‌گذرد، همچنان روندی ثابت برای نمایش فیلم‌های کوتاه و مستند حاضر در این جشنواره در نظر گرفته نشده است.

کد مطلب: ۱۲۵۱۷۶۳
لینک کوتاه کپی شد
مهمانان ناخوانده «فجر چهلم»

یکی از مواردی که هرساله در برگزاری جشنواره فیلم فجر با آن مواجهیم، نبود برنامه ریزی مناسب برای حضور و نمایش فیلم‌های کوتاه و مستند در این جشنواره بزرگ سینمای ایران است. هر سال برای این فیلم‌ها غائله‌ای به پا می‌شود؛ یک سال بر سر حضورشان دعوا می‌شود و به کل از جشنواره فجر حذف می‌شوند، یک سال برایشان محدودیت زمانی برای حضور تعیین می‌کنند و در این میان، امکان دارد فیلم‌های خوب حذف شوند، یک سال اکران عمومی برایشان نمی‌گذراند و یک سال هم نشست‌های خبری‌شان حذف می‌شود!

این موضوع در حالی است که سال گذشته در جریان سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، به دلیل محدودیت‌های موجود و حفظ پروتکلهای بهداشتی در مقابل شیوع ویروس کرونا، سانسی برای نمایش فیلم‌های کوتاه و مستند راه یافته به جشنواره فجر در نظر گرفته نشد که همین امر واکنش‌هایی را به همراه داشت، چراکه اگر قرار بود این فیلم‌ها نمایش داده نشوند، برگزاری جشنواره فجر به صورت حضوری زیر سوال بود.

حال امسال در چهلمین جشنواره فیلم فجر نیز به سیاق پارسال در سینماهای مردمی، 10 فیلم کوتاه داستانی و 8 فیلم مستند بلند سینمایی که در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارند، همچون مهمان ناخوانده‌ای هستند که اکران مردمی نیز برایشان در نظر گرفته نشده است! این در حالی است که پیش از این، اعلام شده بود خانه هنرمندان ایران و سینما فرهنگ، به عنوان سینماهای نمایش دهنده فیلم های کوتاه و مستند جشنواره انتخاب شده‌اند.

البته نکته مسرت‌بخش در این دوره جشنواره فجر این است که «برج میلاد» یعنی خانه جشنواره فیلم فجر که محل نمایش فیلم‌ها برای اهالی رسانه و منتقدان و برخی مهمانان ویژه است، در یک سانس؛ ساعت 20:30 به نمایش فیلم‌های کوتاه و مستند جشنواره اختصاص پیدا کرده است و البته نشست خبری برای این فیلم‌ها در نظر گرفته نشده است.

در پایان، لازم است تاکید کرد جشنواره فیلم فجر به عنوان بزرگترین و مهمترین رویداد سینمای ایران، دلگرمی و اعتبار فیلمسازهای فیلم کوتاه و مستند نیز به حساب می‌آید و بد نیست برنامه‌ریزی‌هایی برای بهبود نمایش این فیلم‌ها در زمان برپایی جشنواره و روندی ثابت و دائمی برای این فیلم‌ها در جشنواره فجر صورت گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار