پانا خوب و بد وام‌های بدون ضامن را بررسی کرد؛

شاخص‌های اعتبارسنجی در پرداخت وام بدون ضامن باید «شفاف» شود

بغزیان: سوءاستفاده‌کننده‌ها دندان‌ تیز می‌کنند، دولت باید برای بانک‌ها «ضمانت‌هایی» را ایجاد کند تا تسهیلات پرداختی به مردم مورد سوءاستفاده قرار نگیرد

تهران (پانا) - یک کارشناس اقتصادی معتقد است در شرایطی که به بانک‌ها ابلاغ شده تا وام‌های بدون ضامن پرداخت کنند و شفاف‌سازی مشخصی برای موضوع اعتبارسنجی‌ها وجود ندارد، قطعاً بانک‌ها به این سمت می‌روند که به جای ضامن و وثیقه جایگزین‌های دیگری را لحاظ کنند و در این حالت باز هم اصل موضوع که مورد هدف دولت است تغییر نخواهد کرد.

کد مطلب: ۱۲۵۱۶۵۹
لینک کوتاه کپی شد
شاخص‌های اعتبارسنجی در پرداخت وام بدون ضامن باید «شفاف» شود

موضوع اعطای وام‌های بدون ضامن و کاهش سختگیری بانک‌ها در ارائه وام در جلسه رئیس‌جمهوری با مدیران بانکی مطرح شد و در ادامه وزیر اقتصاد با ابراز خرسندی از صحبت‌های رئیس دولت سیزدهم یکی از محورهای مهم تحول نظام بانکی به نفع مردم را موضوع پرداخت وام‌های آسان و بدون ضامن عنوان کرد و بالاخره از روز شنبه 9 بهمن بانک‌های دولتی موظف به پرداخت وام بدون ضامن به مشتریان‌شان با ابزار مهم «اعتبارسنجی» شدند.

ابزار اعتبارسنجی باید شفاف تعریف شود

«آلبرت بغزیان»، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با پانا درباره طرح پرداخت وام بدون ضامن عنوان کرد: «شاخص‌های این اعتبارسنجی در بانک‌ها باید شفاف باشد. به فردی که حقوق سه میلیونی دارد، قاعدتاً چنین وامی تعلق نمی‌گیرد، پس شاهکاری اتفاق نیافتاده است. مگر مشکل بانک‌های ما وثیقه یا ضامن است؟. مگر مشکل بانک‌های ما این است که فرد اعتبار ندارد؟ آن‌هایی که اعتبار داشتند و وثیقه آوردند و برای دریافت وام اقدام کرده‌اند، اکنون وام‌شان برگشت‌خورده یا عقب ‌افتاده است، پس این راهکار معجزه نمی‌کند.»

وی ادامه داد: «در اقتصاد کلان بحث این است که اگر بانک‌ها توان پرداخت وام به تولیدکننده را داشته باشند، باعث رشد اقتصادی می‌شود، زیرا با تأمین سرمایه تولیدکننده، اقتصاد به سمت تولید می‌رود اما در کشور ما این‌گونه است که به مصرف‌کننده برای خرید وام می‌دهند و فرد می‌رود لوازم‌خانگی می‌خرد در حالیکه در کشورهای دیگر همان شرکت فروش لوازم‌خانگی است که به مصرف‌کننده قسطی می‌فروشد.»

بغزیان افزود:‌ «کسی که چنین طرحی را مطرح کرده قاعدتاً منابع بانکی را در نظر گرفته است اما در اقتصاد کلان دیگر شیوه اجرا بررسی نمی‌شود. به خود بانک ربط دارد که بانک وام بدون ضامن بدهد یا ندهد.»

وجه مثبت پرداخت وام بدون ضامن

این کارشناس اقتصادی درباره وجه مثبت پرداخت وام بدون ضامن اظهار کرد: «وجه مثبت پرداخت این وام‌ها این است که در آن بخشی که بانک‌ها کار وام دادن را سنگین کرده‌اند تا پول برگردد تا حدودی تسهیل می‌شود اما باید این موضوع را هم در نظر بگیریم که پیش از این سهل‌انگاری‌هایی وجود داشت و وام‌ها بدون بررسی یا سفارشی یا به‌ صورت فرآیندی واگذار می‌شد و بانک‌ها نتوانستند، پس بگیرند. حالا این را محکم‌کاری کرده‌اند و گفته‌اند یک ضامن یا دو ضامن باشد و مسکوت کردن پول و غیره را هم مطرح کرده‌اند. اگر دولت جدید می‌خواهد به این سمت برود که بگوید مشکل مردم برای گرفتن وام این است که ضامن ندارند یا ضامن‌ها ظرفیت‌شان تکمیل شده باید به‌ صورت شفاف مشخص کند که چه تضمینی وجود دارد که این پول‌ها به بانک‌ها برگردد. آیا دولت وجوهی را می‌گذارد که از بانک‌ها حمایت کند؟ به نظر من به‌جای گیر دادن به موضوع ضمانت‌ها خوب بود به بانک دستور داده می‌شد تا بدهکارهای بزرگ را پیگیر شوند و پول را از آن‌ها پس بگیرند. در این حالت دست بانک‌ها باز می‌شود.»

بانک‌ها در نهایت جایگزینی برای ضامن و وثیقه پیدا می‌کنند

بغزیان با اشاره به اینکه بانک‌ها در بلندمدت جایگزینی برای وثیقه و ضامن پیدا خواهند کرد، اظهار کرد: «وزیر اقتصاد بانک‌ها را مکلف به پرداخت وام بدون ضامن می‌کند، آن هم در شرایطی که بستری فراهم نشده، خروجی‌اش این است که بانک‌ها بالاخره راهی پیدا می‌کنند و ظاهراً بدون ضامن وام می‌دهند اما ضمانت‌های جایگزینی پیدا می‌کنند که حالا مسدود کردن پول است یا راهی که جایگزین وثیقه می‌شود. پس این برای سیستم بانکی ما خطرناک است و دولت باید برای بانک‌ها ضمانت‌هایی را ایجاد کند تا این وجوه مورد سوءاستفاده قرار نگیرد. در این شرایط حتماً سوءاستفاده‌کننده‌ها دندان‌ تیز می‌کنند و در نهایت بانک‌ها هم بعدها می‌گویند دولت خودش گفته وام بدون ضامن بدهید.»

آیا وام‌های بدون ضامن برای کسب‌وکارهای خرد راهگشاست

این کارشناس اقتصادی درباره اهمیت پرداخت وام‌های این‌چنینی به کسب‌وکارهای خُرد اظهار کرد: «کسی که کسب و کار خردی دارد باید پای ریسکش هم بایستد. باید اعتبارسنجی دقیقی روی این موضوع باشد تا مشخص شود واقعاً وام برای این است که کسب‌وکاری راه بیافتد. کسب‌وکارهای خردی که سرمایه در گردش ندارند و لنگ 100 میلیون تومان باشند خیلی تعریف مشخصی ندارد. ما به نام کسب‌وکار خرد نباید راه سوءاستفاده‌های بزرگ را باز کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار