بابایی: روابط عمومی‌ها باید جریان رسانه‌ای ایجاد کنند 

تهران (پانا) - سرپرست مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در نخستین گردهمایی مشترک رؤسای ادارات روابط عمومی حوزه ستادی، استانی، سازمان‌ها و مراکز وابسته آموزش و پرورش در دولت مردمی گفت استفاده از ظرفیت فضای مجازی مورد تاکید است و روابط عمومی‌ها باید جریان رسانه‌ای ایجاد کنند.

کد مطلب: ۱۲۵۱۵۵۹
لینک کوتاه کپی شد
بابایی: روابط عمومی‌ها باید جریان رسانه‌ای ایجاد کنند 

مصطفی بابایی سارویی در نخستین گردهمایی مشترک رؤسای ادارات روابط عمومی حوزه ستادی، استانی، سازمان‌ها و مراکز وابسته آموزش و پرورش در دولت مردمی ایران قوی که با حضور وزیر آموزش و پرورش در محل اردوگاه فرهنگی-هنری شهید باهنر تهران برگزار شد، با بیان این که جایگاه روابط عمومی در آموزش و پرورش بالاترین جایگاه در بین دستگاه‌های اجرایی دولت است، اظهار کرد: جایگاه روابط عمومی امروزه مطلوب است، اما باید برای بهتر شدن این جایگاه تلاش کرد.

وی با بیان نکاتی پیرامون دیدگاه‌های مدیران روابط عمومی استان‌ها و حوزه ستادی، افزود: عرصه امروز، عرصه رقابت تجهیزاتی نیست، عرصه خلاقیت است.

بابایی بیان کرد: استفاده از ظرفیت فضای مجازی مورد تأکید است و روابط عمومی‌ها باید جریان رسانه ای ایجاد کنند و فعال رسانه ای باشند.

سرپرست مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به این که استان‌ها باید یک گزارش عملکردی از فعالیت‌های خود ارسال کنند، اظهار کرد: در انتشار اخبار باید به ارزش‌های خبری توجه شود. نیروهای حوزه روابط عمومی باید آزموده باشند، در رسانه‌ها موضوعاتی مانند کنکور، خصوصی سازی مدارس، تجهیزات مدارس، مطالبه فرهنگیان، منابع انسانی و بی انگیزگی دانش‌آموزان دیده می‌شود که براساس سند تحول بنیادین، این مطالب جایگاه خبری ندارند.

بابایی با تأکید بر این که اخبار باید به موقع منتشر شود، افزود: در بحران‌هایی که در استان ایجاد می شود، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی در کنار روابط عمومی‌های استان‌ها و حوزه ستادی است. شما روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش هستید آموزش و پرورش یعنی: «معلم»، «دانش‌آموز» و «مدیران مدارس».

وی گفت: باید بخش مدیریت دانش در آموزش و پرورش در طول زمان ایجاد شود چرا که فرم دانش بسیار مهم است.

سرپرست مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد: درباره برگزاری دوره‌های آموزشی جامع، تمهیداتی خواهیم داشت تا این دوره‌ها برگزار شوند.

بابایی با اشاره به برنامه راهبردی مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی ادامه داد: آموزش و پرورش یک نهاد دیرپاست که سبقه طولانی دارد ما در آموزش و پرورش به «تحول» نیاز داریم که در ادبیات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و رییس جمهور هم این موضوع، مورد تأکید است.

وی اضافه کرد: برای ایجاد تحول در آموزش و پرورش، به «انسجام داخلی» نیاز داریم؛ وظیفه ما در سند تحول بنیادین «گفتمان سازی» و داشتن رویکرد مشخص است که رویکرد وزیر آموزش و پرورش، عدالت آموزشی، جوانگرایی و امیدآفرینی است.

سرپرست مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی با تأکید بر این که روابط عمومی یک فرآیند ارتباطات راهبردی است که «رابطه دوسویه» ایجاد می‌کند، اظهار کرد: روابط عمومی، تسهیل کننده، موتور محرکه و قوه عاقله در جهت رسیدن به اهداف و اعتبارسنجی است. آموزش و پرورش سرمایه دارترین وزارت در هر جامعه و کشور است.

وی ادامه داد: «صداقت»، «شفافیت»، «توجه به ارزش‌های مکتبی»، «کرامت انسانی»، «اخلاق حرفه ای»، «اولویت‌های سازمانی»، «کارکرد در چارچوب»، «اصل قرار دادن راهبرد اقناع»، «توجه به سرمایه انسانی» حائز اهمیت است.

بابایی با اشاره به این که باید از تصویر «معلم»، بازنمایی خوبی ایجاد شود، افزود: باید مدرسه ای تعریف شود که ذیل مفهوم اسلامی مدنظر باشد، راهبرد ارتباطی ما قرار گرفتن روابط عمومی در یک جایگاه هوشمند است.

سرپرست مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی گفت: استفاده از ظرفیت خانواده بزرگ آموزش و پرورش یعنی دانش‌آموزان، فرهنگیان و اولیا بسیار اهمیت دارد؛ باید زمینه را برای رسیدن به اهداف از این طریق مشخص کنیم.

بابایی «اقناع» را یک ارتباط مؤثر بر مبنای «تغییر نگرش» دانست و افزود: یکی از موارد اقناع سازی، صداقت است. در ۳ حوزه کار ویژه داریم؛ کار ویژه وزارت آموزش و پرورش، با ۳ ضلع معلمان، دانش‌آموزان و همکاران، سند تحول بنیادین برای گفتمان سازی و اخبار مرتبط با وزیر آموزش و پرورش.

وی با تأکید بر این که «افکارپژوهی» یکی از کارهای مهم وزارت آموزش و پرورش است، ادامه داد: «یکپارچه سازی آیین نامه‌های اطلاع رسانی و روابط عمومی»، «تشکیل شورای اطلاع رسانی و اندیشه ورز»، «تهیه و انتشار گزارش عملکرد هفتگی، ماهانه، فصلی و سالانه»، «تکریم مقام معلم» و «افزایش روحیه جمعی»، «پوشش افتخارات دانش‌‌آموزی»، «ارتباطات بحران» و «توسعه ارتباطات رسانه ای» از جمله کارهایی است که در روابط عمومی باید بر روی آن متمرکز شویم.

حمید محمدی؛ معاون فرهنگی و تبلیغات وزارت آموزش و پرورش نیز در این گردهمایی ضمن تشکر از زحمات مدیران روابط عمومی استان‌ها در برگزاری برنامه‌های فرهنگی استان، اظهار کرد: تمام استان‌ها می‌توانند از «طرح‌های تبلیغاتی خود» استفاده کنند.

وی درباره «سفرهای استانی وزیر آموزش و پرورش» نیز به نکاتی اشاره کرد و درباره نحوه استفاده از عکس‌ها و فیلم‌ها در سفرهای استانی وزیر توضیحاتی داد.

همچنین، حسین صادقی؛ معاون رسانه وزارت آموزش و پرورش نیز در این گردهمایی، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره همکار فقید، مرحوم خواهش نیک، مدیر روابط عمومی استان کهگیلویه و بویر احمد، اظهار کرد: یکی از مهم ترین کارکردهای برگزاری گردهمایی روابط عمومی، علاوه بر تبیین برنامه ها و سیاست های رسانه ای مرکز، «هم افزایی» و «تجربه گردانی است» است.

صادقی تصریح کرد: «روابط عمومی» یکی از بنیادی ترین دانش‌های بشر و مهم ترین «عوامل پیشرفت» و «رمز موفقیت» هر دستگاه به شمار می رود که اگر مغفول واقع شود، محکوم به شکست خواهد بود و اگر به درستی شکل بگیرد، افق های روشنی را برای سازمان، ترسیم خواهد کرد؛ لذا نباید نقش روابط عمومی را در «تقویت فرهنگ توسعه» و «کشف و معرفی ظرفیت‌های جامعه» نادیده انگاشت.

وی ضمن اشاره به دشواری‌های کار در روابط عمومی، گفت: پیچیدگی کار در روابط عمومی آموزش و پرورش، بسیار بیشتر از دیگر سازمان هاست، زیرا که مخاطب آموزش و پرورش، «انسان» انسان پویایی که همراه ساختن و متقاعد کردن آن، کار ساده ای نیست.

معاون رسانه وزارت آموزش و پرورش گفت: روابط عمومی در پی ساماندهی یک «گفت‌وگو» روابط عمومی در پی «سامان دادن یک گفت و گوی اجتماعی» است و این گفت و گو دو وجه دارد: «وجه انفعالی» و «وجه فعال»؛ و ما باید در وجه فعال، خودمان را تقویت کنیم.

صادقی با اشاره به فعالیت‌های معاونت رسانه اظهار کرد: در این معاونت با توجه به ایجاد نگرش و باور به کار تیمی، تلاش شده است تا اخبار آموزش و پرورش به صورت «صریح»، «صحیح»، «دقیق» و «سریع» در اختیار مخاطب قرار دهد تا پورتال وزارت آموزش و پرورش را به یک «مرجع خبری قابل اعتماد» تبدیل کند.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری نشست مؤثر با خبرنگاران، بیان کرد: ایجاد توازن و تعادل در درج اخبار مدیران و حوزه های مختلف آموزش و پرورش، حلقه مفقوده ای بود که خوشبختانه در این مدت، انجام شد تا رسانه روابط عمومی، محدود به یک حوزه خاص نباشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار