نگاهی به موانع اجرای برنامه آموزش همراه تولید

کرج (پانا) - کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی آموزش و پرورش در البرز عنوان کرد هر طرح،ایده و یا برنامه‌ای جدید برای شروع در فرایندهای عملیاتی کار، دچار مشکلات و احیانا موانعی در اجرای برنامه آموزش همراه تولید خواهد بود.

کد مطلب: ۱۲۵۰۹۶۱
لینک کوتاه کپی شد
نگاهی به موانع اجرای برنامه آموزش همراه تولید

می‌توان با شناسایی ضعف ها و تهدیدهای برنامه آموزش همراه تولید و بهره‌مندی هوشمندانه از نکات قوت و فرصت‌ها و همچنین تکیه بر خرد جمعی و ایجاد طوفان فکری و ایده پردازی‌های کاربردی از مشکلات و موانع موجود در اجرای برنامه آموزش همراه تولید با روش‌های خلاق عبور کرد.

سعید اولیاثانی، کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی و کسب و کار جدید آموزش و پرورش در گفت وگو با پانا گفت: «در سال‌های اخیر بخصوص تا قبل از شیوع همه گیری کرونا، به برنامه آموزش ‌همراه با تولید در سیستم آموزشی کشور توجه خاصی صورت گرفته است. از مهم ترین دلایل آن می توان به نامگذاری سال‌های گذشته با عناوین تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، حمایت از کالای ایرانی، رونق تولید، جهش تولید و هم اکنون در سال 1400 و در آستانه شروع قرن جدید سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها، همچنین برنامه های تنظیم شده با نگرش های کارآفرینانه در سبد تصمیمات دولت‌های حال و گذشته، مصوبات جلسات تخصصی سطوح مختلف مدیریتی و ستادی آموزش و پرورش برداشت کرد. در نتیجه اجرائی شدن کیفی و کمی برنامه آموزش همراه با تولید در هنرستان‌ها امر ضروری و رسالتی انکار ناپذیر برای آموزش و پرورش کشور خواهد بود.»

این کارآفرین در ادامه اضافه کرد: «درباره ارائه پیشنهاد برای رفع موانع اجرایی شدن موثر برنامه آموزش همراه تولید در هنرستانها بنده با تمرکز به دانش تئوری های مدیریتی، تجارب عملیاتی گذشته و همچنین سوابق تحقیقی، آموزشی و اجرایی خود این موارد را به شرح ذیل می توانم مطرح کنم. عدم آگاهی کامل و صحیح از مفاهیم کارآفرینی و صفات کارآفرینان و در نتیجه برداشت‌ها و انتظارات اشتباه بین هنرآموزان، به عنوان فعالان اصلی این عرصه، مدیران هنرستان‌ها و مسئولین به عنوان حامیان اجرای برنامه آموزش همراه تولید. امور مالی گردش های دراز مدت به دلیل وجود بروکراسی‌های اداری، نبود شیوه‌نامه مدون و مشخص با توجه به نظام جدید آموزشی و عدم تطابق آیین نامه اجرایی موضوع بند ب تبصره ۷۵ قانون بودجه سال ۱۳۶۲ کل کشور با نظام آموزشی جدید، نبود فراوانی ایده برای تمامی رشته‌‌های تحصیلی هنرستان‌ها جهت فعالیت های تولیدی چرا که اکثر فعالیت‌ها صرفا در رشته‌های کشاورزی و صنعتی مثلا تعمیر میز و نیمکت یا دوخت لباس و چند فعالیت دیگر، عدم اقبال و پذیرش برنامه آموزش همراه با تولید توسط اکثریت هنرآموزان خلاق، تلاشگر و موثر در این زمینه، که آنها انرژی و زمان خود را صرف فعالیت‌های سودآور در خارج از هنرستان‌‌ها خواهند کرد ، کثر تولیدات هنرستانی بصورت محصول محور است تا بازار محور و ضعف بازاریابی در فرآیند کار کاملا مشهود است. امید اینکه با گذر خلاق از موانع اجرایی برنامه آموزش همراه تولید در هنرستان های کشورهمواره در رشد کمی و البته کیفی آموزش های فنی و مهارتی موثرباشیم.»

اولیاثانی در پایان بیان کرد: «این مهم می تواند با بالابردن سطح دانش در زمینه فوت و فن‌های مدیریتی، یادگیری مهارت‌های خلاقیت و نوآوری و همچنین گرایش به انجام فعالیت ها با رویکرد تیمی صورت پذیرد تا به حول و قوه الهی به آنچه لایق ایران و ایرانی است برسیم. »

خبرنگار: سید نبی بیناپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار