کریمیان: معنویت، شاخصه ورزش پهلوانی است

تهران(پانا) - مدیرکل آموزش‌و‌ پرورش شهر تهران در جمع دانش آموزان و ورزشکاران باستانی کار، «ذکر خانه انقلابی» ناحیه سپاه حبیب ابن مظاهر قدیمی ترین ورزش بدن سازی در جهان را ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای ایران دانست که معنویت شاخصه مهم و اصلی آن است.

کد مطلب: ۱۲۵۰۹۱۲
لینک کوتاه کپی شد
کریمیان: معنویت، شاخصه ورزش پهلوانی است

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران، علیرضا کریمیان با حضور در جمع دانش آموزان و ورزشکاران باستانی کار، ذکر خانه انقلابی ناحیه سپاه حبیب ابن مظاهر گفت: ورزش و انجام حرکات پهلوانی؛ جزو فعالیت‌های اصلی و روزمره ایرانیان در دوران باستان بوده‌است. جامعه آن زمان ارزش خاصی برای ورزشکارانی قائل می‌شد که برای قدرت بدنی و شجاعت روحی که در اختیار داشتند، شکرگزار بوده‌اند

وی افزود: حدود 700 سال پیش؛ پهلوانی به نام پوریای ولی؛ از اسطوره های قهرمانی کشورمان در گذشته، این ورزش را باز احیا و بازسازی کرده است. بر اساس تحقیقات دانشگاه ورزش آلمان، قدیمی ترین ورزش بدنسازی در دنیا، ورزش پهلوانی و زورخانه ای ایران است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران اضافه کرد: آن چیزی که این ورزش را متمایز و خاص کرده روحیه پاک و جوانمردی است و با شرایط متفاوتی در تاریخ کشور ما عجین شده است. همواره معنویت شاخصه ورزش پهلوانی است، فروتنی و افتادگی ریشه در آئین این ورزش دارد.

وی جایگاه زورخانه پس از اسلام در زنده‌کردن فرهنگ و آیین افتادگی و برادری را که از عهد باستان در ایران رواج داشته‌است، بسیار حایز اهمیت قلمداد کرد و گفت: این ورزش آئینی دارد، درس تواضع و از خودگذشتگی، دست گیری از ضعیف و آموزش فضایل اخلاقی با روحیه ی جوانمردی را شامل می شود که این ویژگی ها، وجه تمایز این ورزش با سایر ورزش ها است و ابزاری که در این ورزش استفاده می شود؛ مشابه جنگ افزارهای قدیمی است و ورزشکاران و کسانی که در این ورزش شرکت می کردند، به هدف دفاع از سرزمین، به یادگیری این ورزش می پرداختند و این یک ارزش است. هنگامی که شخصی وارد گود می شود باید بر اساس سیادت و بر اساس کسوت وارد شود، فلسفه گود بر اساس فروتنی و تواضع می باشد و جوانی که وارد گود می شود با چرخش خود، به نوعی اعلام آمادگی برای شهادت می کند.

کریمیان با اشاره به منویات مقام معظم رهبری که "تحصیل، تهذیب و ورزش" از جمله مهم ترین ارکانی است که جوانان باید بیاموزند، ادامه داد: جا دارد تا این ورزش پهلوانی در مدارس نهادینه شود، زیرا دانش آموزان؛ بسیاری از سجایای اخلاقی را در زورخانه فرا می‌گیرند و آداب دانی در این ورزش می تواند یک آموزش برای دانش آموزان باشد.

وی در پایان یکی از اهداف پیش روی آموزش و پرورش شهر تهران را تقویت و توجه به مدارس دولتی با رویکرد عدالت آموزشی و صیانت فرهنگی و تربیتی در مدارس دانست که با شناسایی معلم های ورزش علاقه مند و آموزش ورزش پهلوانی به آنها در جهت نهادینه کردن این ورزش در مدارس می توان اقدام کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار