سخنگوی دولت در پاسخ به پانا:

سیاست دولت نگاه متوازن به کشورهای جهان است

آماده بازگشایی سفارتخانه با عربستان به صورت متقابل هستیم/ آیین‌نامه عیدی کارکنان دولت در حال تدوین است/ دولت با احترام به جایگاه معلمان با لایحه رتبه‌بندی موافقت کرد/ توافق موقت در دستور کار ایران نیست

تهران (پانا) - سخنگوی دولت در تشریح دستاوردهای سفر رئیس‌جمهوری به روسیه گفت در حوزه دستاوردها و موضوعاتی که از پیش برنامه‌ریزی شده بود، مباحث متعددی مطرح شد. نگاه‌ دو کشور بسیار نزدیک و حوزه توافقات بسیار گسترده و قابل قبول بود.

کد مطلب: ۱۲۵۰۶۰۵
لینک کوتاه کپی شد
سیاست دولت نگاه متوازن به کشورهای جهان است

علی بهادری جهرمی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)، اظهار کرد: در امتداد سیاست توسعه متوازن روابط بین‌المللی با کشورهای جهان و سیاست متنوع سازی و متوازن سازی حوزه سیاست خارجی با اولویت قرار دادن کشورهای همسایه و کشورهای منطقه‌ای پس از سفرهایی که رییس جمهور به کشورهای تاجیکستان و ترکمنستان داشتند، سفری را به همراه برخی از وزرا و مقامات اجرایی به روسیه داشتند. با توجه به شرایط کرونایی موجود در کشور روسیه که بیش از ۷۰۰ نفر در روز کشته وجود داشت، شرایط برای برگزاری سفر مساعد نبود اما طرفین به دلیل تاکید بر اهداف و برنامه‌های طراحی شده در سفر، اینگونه تدبیر کردند که پروتکل‌‌‌هایی را مبتنی بر حفظ احترام متقابل طراحی کردند.

وی افزود: جلسه رسمی کاری در کاخ کرملین برگزار شد. احترام متقابلی که در جلسه اصحاب رسانه نیز شاهد آن بودند. جلسه‌ای نیز در دوما برگزار شد و سخنرانی که با استقبال کم نظیر دوما برگزار شد و شرکت در مراسمات مختلف با فعالین علمی در دانشگاه دولتی مسکو و فعالین اقتصادی کشور روسیه و همچنین جوامع دینی و فرهنگی این حجم از جلسات کاری و احترامات متقابل و برنامه‌های تدارک دیده شده کم نظیر بود.

سخنگوی دولت اضافه کرد: در حوزه دستاوردها و موضوعاتی که از پیش برنامه ریزی شده بود، در تمامی مسائل مباحث متعددی مطرح شد. نگاه‌ها بسیار نزدیک و حوزه توافقات بسیار گسترده و قابل قبول بود.

وی با بیان اینکه محور اصلی مباحث سفر مسائل اقتصادی، سیاسی و دفاعی و نظامی بود، گفت: توافقات بسیار گسترده و حوزه اشتراکات بسیار عمیق بود. برخی از تفاهم‌نامه‌ها در آن سفر منعقد شد. بلافاصله پس از جلسه، هماهنگی‌های اجرایی برای عملیاتی کردن توافقات اجرا شد تا مردم شاهد نتایج آثار دستاوردها باشند.

بیش از ۹۰ درصد مناطق آسیب‌دیده از سیل از اضطرار خارج شدند

بهادری جهرمی ضمن اشاره به سیل در جنوب کشور نیز گفت: سیل جنوب کشور و استان کرمان از قبل پیش‌بینی شده بود بر همین اساس برنامه‌ریزی‌ها انجام شد. اعضای کابینه و در رأس آنها رئیس جمهوری ۶ سفر فوری به استان کرمان داشتند. حمایت‌های لازم از کشاورزان و مردم صورت می‌گیرد. بیش از ۹۰ درصد مناطق آسیب دیده از اضطرار خارج شدند. از بسیج، سپاه، ارتش و هلال احمر تشکر می‌کنیم که با دولت در زمینه امدادرسانی همکاری داشتند.

توافقات ایران و روسیه

سخنگوی دولت در پاسخ به خبرنگار پانا مبنی بر اینکه عده‌ای سعی دارند سفر مهم رئیس جمهوری به روسیه را که دستاوردهای زیادی داشته است را با هشتگ‌پراکنی در فضای مجازی دچار تحریف کنند؛ به نظر شما چرا برخی سعی دارند اقدامات دولت را در هیاهوی رسانه‌ای و دعواهای سیاسی و جناحی گم کنند؟ اظهار کرد: برای ارزیابی یک سفر شاخص‌های اصلی، استقبال گرم، انجام برنامه‌های سفر و تحقق اهداف است که الحمدلله هر سه شاخص برای سفر روسیه روشن بوده است. تکثر برنامه‌ها و شرکت در جلسه رسمی دوما و جلسه رسمی با رئیس جمهور روسیه در کاخ کرملین و هم شرکت در دانشگاه دولتی در کنار جلسات با فعالان اقتصادی و دانشگاهی نشان دهنده آن است که استقبال گرم صورت گرفته است. بخشی از دستاوردها نیز در سفر اعلام شد، مانند خط اعتباری ۵ میلیاردی و توافق برای افزایش این خط اعتباری و بهره‌برداری از خط اعتباری موجود و افزایش خط اعتباری که درگام اول بتواند تا سقف ده میلیارد دلار افزایش پیدا کند. همین یک دستاورد، دستاورد قابل توجهی است.

وی ادامه داد: توافقات در تمامی حوزه‌ها به عنوان مثال در حوزه صادرات، توافق نسبت به توسعه صادرات صیفی‌جات تا بیش از سه برابر وضعیت موجود صورت گرفته است و مقدمات آن محقق خواهد شد. کمیته‌ای از سوی روسیه به ایران اعزام خواهند شد و سفری نیز مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به روسیه خواهند داشت و این شرایط را برای توسعه و تقویت صادرات فراهم خواهند کرد.

بهادری جهرمی گفت: در حوزه راه‌آهن و کریدور نیز قراردادهایی منعقد شد. طبیعتاً اصل، دستاوردهای سفر است. این حواشی طبیعی است؛ برخی اصرار دارند که نگاه محدودی به برخی از کشورهای خاص داشته باشند. سیاست دولت و وعده‌ای که دولت به مردم داده است، نگاهی متعادل و متوزان به کشورهای مختلف جهان برای توسعه حوزه تجارت خارجی و روابط بین‌الملل است.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه در روزهای اخیر با وجود بارش‌های فراوان و سیل در اهواز شاهد جاری شدن سیل مانند سال‌های گذشته نبودیم و اقداماتی که برای بهبود این وضعیت صورت گرفته است، اظهار کرد: طرح شبکه فاضلاب شهر اهواز طی ۳۰ سال گذشته حدود ۴۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. پس از روی کار آمدن دولت جدید و متعاقب آن سفر دولت به استان خوزستان تصمیم گرفته شد که این طرح، طی دو سال به اتمام برسد. طی چهار ماه اخیر طرح اضطراری جمع‏آوری آب‌های سطحی و فاضلاب شهر اهواز در بیش از ۱۰۰ جبهه کاری اجرا شد. خوشبختانه با سه مرحله بارش در استان خوزستان و شهر اهواز شاهد آبگرفتگی نبودیم و در عین حال در برخی نقاط نیز شاهد بروز مشکلاتی بودیم که ظرف چند ساعت برطرف شد.

طرح آبرسانی غدیر تا دوسال آینده به طور کامل تکمیل می‌شود

وی ضمن اشاره به تکمیل طرح آبرسانی غدیر نیز بیان کرد: این طرح تا دو سال آینده به طور کامل تکمیل می‌شود و در عین حال یک طرح اضطراری ۸ ماهه تامین آب شرب با کیفیت در همین راستا اجرا شد که تا قبل از تابستان آینده میزان آب شرب ۵۲ درصد جمعیت شهری و روستای خوزستان را از ۱۰ متر مکعب در ثانیه به ۲۰ متر مکعب در ثانیه افزایش خواهد داد و کیفیت آب شرب نیز به دو برابر افزایش می‌یابد. در این دولت موفق شدیم طرح تامین آب شرب غدیر در افق ۱۴۲۵ قرار بود را عملیاتی کنیم.

نباید نسبت به رشد علمی و آموزشی کم‌توجهی صورت گیرد

سخنگوی دولت در خصوص شیوع امیکرون و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها نیز اظهار کرد: بازگشایی دانشگاه‌ها براساس اعلام ستاد کرونا، نقشه کرونایی کشور، میزان واکسیناسیون عمومی و آمار مبتلایان و فوتی‌ها در کنار توجه به سلامت عمومی دانش‌آموزان و دانشجویان و اساتید و جوانب دیگر مسأله از جمله رشد علمی و آموزشی و جبران عقب ماندگی‌های دو سال گذشته نیز در نظر گرفته می‌شود. رعایت فاصله‌گذاری و بهداشت عمومی و دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله ماسک ضروری است.

وی ادامه داد: اولویت دولت، سلامت مردم است اما باید توجه داشت نباید نسبت به جوانب دیگر از جمله رشد علمی و آموزشی کم توجهی صورت گیرد. البته در موارد خاص و مناطق خاص که ممکن است شیوع کرونا با شرایط متفاوتی روبرو شود تصمیم‌گیری به مقامات استان واگذار شده است.

تسهیل پرداخت وام به مردم محقق و عملی شد

بهادری جهرمی به وعده‌های دولت اشاره کرد و گفت: اولین وعده دولت، اولویت دادن به حفظ سلامت مردم بوده است. مطابق آن اولویت‌دهی اقتصادی در دستور کار دولت بود. به تدریج شاهد خبرهای خوب در حوزه اقتصادی خواهیم بود که زمان لازم برای مشاهده اقدامات لازم است. چندین خبر خوب هم در دهه مبارک فجر برای مردم عزیز داریم که در بخش‌های مختلف به اطلاع مردم عزیز خواهد رسید اما دو خبر خوب و مهم را امروز در حوزه اقتصادی برای مردم عزیز داریم؛ خبر خوب اول در حوزه اقتصادی اینکه وعده‌های رئیس جمهور برای تسهیل پرداخت وام به مردم عزیز محقق و عملی شد و کلیه متقاضیان تسهیلات خرد که رتبه اعتباری آنها B ،A و C است، تا سقف ۵۰ میلیون تومان می‌توانند، بدون ضامن و با ارائه گواهی کسر از حقوق خود و نیز برای دریافت وام تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان، باز هم بدون نیاز به ضامن و با ارائه گواهی کسر از حقوق به همراه یک سفته یا چک، اقدام کنند. همچنین وعده رئیس جمهور برای استرداد سود مازاد بانکی به نقطه عملیاتی و اجرایی رسید.

توافق موقت در دستور کار ایران نیست

وی در خصوص توافق موقت نیز گفت: پیش از این بارها اعلام شده توافق موقت در دستور کار ایران نیست. در سفر روسیه بر لزوم بازگشت همه طرف‌ها به برجام و انجام تعهدات از سوی همه طرف‌ها و لغو کلیه تحریم‌ها تاکید شده است.

دولت با احترام به جایگاه معلمان با لایحه رتبه‌بندی موافقت کرد

بهادری جهرمی در خصوص لایحه رتبه‌بندی معلمان نیز اظهار کرد: این لایحه به‌رغم مشکلات متعددی که برخوردار بود و بدون کار کارشناسی لازم و پیش‌بینی منابع پایدار در آخرین روزهای دولت دوازدهم ارائه شده بود، دولت با احترام به جایگاه معلمان با آن موافقت کرد.

وی‌ درباره برنامه اجرایی اقدام مشترک ایران و روسیه برای لغو روادید سفرهای گروهی نیز بیان کرد: این توافق هم مشابه توافقات دیگر به دلیل نگاه توسعه نامتوازن معطل مانده بود. این توافق امروز در دستور کار دولت است‌. اما به دلیل کرونا و محدودیت‌های آن فراهم شدن امکان اجرای این توافق منوط به ثبات شرایط کرونا است.

آیین‌نامه عیدی کارکنان دولت در حال تدوین است

سخنگوی دولت درباره مبلغ عیدی کارمندان دولت و زمان پرداخت آن، بیان کرد: آیین‌نامه عیدی کارمندان دولت درحال تدوین است و هنوز از سوی سازمان برنامه و بودجه تقدیم هیئت دولت نشده است. این آیین نامه به زودی از سوی سازمان برنامه و بودجه به دولت ارسال خواهد شد و درباره آن تصمیم گیری می شود و اکنون زمان ارسال آن به دولت مشخص نیست.

وی در خصوص بازار سرمایه نیز گفت: مسیر حمایت دولت از بورس مستمر ادامه دارد. کار گروهی به ریاست معاون اول، معاون اقتصادی رییس جمهور ، وزیر اقتصاد، سازمان بورس و دیگر اعضای اقتصادی دولت تشکیل شده است و نظر صاحب نظران دریافت شد و پیشنهاداتی در حال تدوین است. در خصوص رمز ارزها نیز ستاد هماهنگی اقتصادی دولت جلسات متعددی را برگزار و این مساله مورد بررسی قرار داد.

آماده بازگشایی سفارتخانه با عربستان به صورت متقابل هستیم

بهادری جهرمی درباره آخرین وضعیت برقراری ارتباط ایران با عربستان بیان کرد: ایران از صلح و ثبات در منطقه و روابط حسنه با کشورهای مسلمان حمایت می کند. تا کنون چهار دور مذاکرات میان ایران و عربستان به میزبانی عراق صورت گرفته است. آماده بازگشایی سفارتخانه ها به شکل متقابل هستیم اما توافقات هنوز نهایی نشده است.

اقدام رئیس قوه قضاییه در خصوص تخریب ساختمان حاشیه رودخانه چالوس اقدام مناسبی بود

وی در پاسخ به سوالی در خصوص برخورد جدی با ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه رودخانه‌ها گفت: اقدام رئیس قوه قضاییه در خصوص تخریب ساختمان حاشیه رودخانه چالوس اقدام مناسبی بود پا به پای این اقدامات برای مقابله با تغییر کاربری‌ها، دولت اعتقاد دارد سعی شود تا برنامه ریزی لازم برای جلوگیری از تصرفات جدید صورت گیرد. در جلسه اخیر هیات دولت پیرو گزارش وزیر جهاد کشاورزی در خصوص زمین خواری ها، رئیس جمهور دستور دادند سازمان امور اراضی حمایت و تقویت شود و با جدیت این مسیر پیش می رود.

ارز ترجیحی از عامل‌های ایجاد تورم است

سخنگوی دولت در خصوص برخی از اعتراضات صنفی و معیشتی نیز بیان کرد: شرایطی که دولت سیزدهم روی کار آمد شرایط نابسامانی اقتصادی و اعتراضات صنفی است. مدیریت حجمی از وعده ها نیازمند صرف زمان مناسب برای اصلاحات است. دلایلی که دولت در خصوص اصلاح نظام پرداخت یارانه ها (ارز ترجیحی) استمهال خواست مساله ناشی از این تغییر بود که هم مجلس و دولت اتفاق نظر دارند که آثار روی مردم نداشته باشد و حتما جبران شود. در کمیسیون تلفیق این مساله در حال بررسی است. ارز ترجیحی از عامل‌های ایجاد تورم است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار