تورم ترکیه افزایش پیدا می‌کند؟

تهران (پانا) - امروز دوشنبه ۴ بهمن ماه قیمت لیر ترکیه در ساعات پایانی معاملات رشد ۱٫۴۶ درصدی داشت. هر لیر ترکیه با قیمت دو هزار و ۹۰ تومان در بازار معامله می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۵۰۴۹۰
لینک کوتاه کپی شد
تورم ترکیه افزایش پیدا می‌کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، هر لیر ترکیه در روز مشابه هفته گذشته، یعنی ۲۸ دی ماه با رقم دو هزار تومان معامله شد، که در مقایسه با امروز افزایش ۴٫۵ درصدی معادل ۹۰ تومانی را تجربه کرده است.

برابری لیر و دلار نیز طی روزهای اخیر تغییر چندانی نداشت و به ۱۳٫۴ رسید.

اقتصاد دولت ترکیه از سقف سود سپرده‌‌‌های لیر چشم‌پوشی کرده و بانک‌ها به جای ۱۴‌ درصد سود، بین سه تا پنج درصد سود اضافه نیز به این سپرده‌‌‌ها پرداخت می‌کنند.

این تصمیم برای جذب سپرده‌‌‌گذاران بانکی به طرح اردوغان رئیس‌جمهوری این کشور انجام شده است.

دولت ترکیه در حالی که با کاهش نرخ بهره سپرده‌‌‌گذاران را با چوب «افزایش نااطمینانی» تنبیه می‌کند، همزمان سعی می‌کند. نرخ‌های ترجیحی به جذب سپرده‌‌‌های ارزی این سرمایه‌گذاران بپردازد.

باید منتظر ماند که آیا ارزش دلار در ترکیه از سقف تاریخی خود عبور می‌کند یا خیر. با شرایط کنونی و عدم عقب‌نشینی اردوغان از سیاست‌های اقتصادی خود چنین رخدادی محتمل به نظر می‌رسد.

اگر چنین شود علاوه بر تشدید التهاب در اقتصاد ترکیه و احتمال افزایش اعتراض‌ها به دولت حاکم شاید تنها راه‌حل انتظار برای کمک‌های خارجی یا یک سیاست انقباضی سنگین برای جلوگیری از ارزش لیر باشد.

نورالدین نباتی، وزیر امور مالی ترکیه اعلام کرده که انتظار دارد نرخ تورم طی ماه‌های آینده به ۴۰ درصد برسد. در سال ۲۰۲۲ از مرز ۵۰ درصد عبور نکند.

نباتی آخرین جزئیات چشم‌انداز خود از قیمت مصرف‌کننده در سال ۲۰۲۲ را در نشست با ۶۰ اقتصاددان و تحلیلگر ارائه داد. وزیر اقتصاد ترکیه اعلام کرد که نرخ تورم در سال جاری به زیر ۳۰ درد هم نخواهد آمد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار