نماینده زاهدان و رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

مشکوک‌التابعه‌های فاقد شناسنامه حق تحصیل دارند

تهران (پانا) - نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت یکی از مشکلات استان سیستان و بلوچستان و استان گلستان، افراد فاقد شناسنامه یا مشکوک‌التابعین هستند. شورای تأمین مدعی است که همه اشخاصی که شناسنامه ندارند یا شناسنامه‌هایشان توقیف شده، مشکوک‌‌التابعه هستند اما خوشبختانه در نظام جمهوری اسلامی به دستور مقام معظم رهبری، حتی فرزندان مهاجرین خارجی نیز می‌توانند درس بخوانند و هیچ شخصی مانع تحصیل آن‌ها نیست.

کد مطلب: ۱۲۴۸۹۷۳
لینک کوتاه کپی شد
مشکوک‌التابعه‌های فاقد شناسنامه حق تحصیل دارند

حسینعلی شهریاری در گفت‌وگو با پانا درباره دستاوردهای سفر وزیر آموزش و پرورش به سیستان و بلوچستان در هفته گذشته، اظهار کرد: «یوسف نوری در جلسه شورای آموزش و پرورش شرکت و با مسئولین آموزش و پرورش دیدار کردند و برخی از مسئولان شهرستان‌ها از مشکلات و کمبودهای نیروی انسانی و فضای آموزشی و دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل گزارشی ارائه دادند. از آنجایی که آقای نوری، آموزش و پرورشی هستند، به مشکلاتی که مطرح شد، اشراف داشتند و قول دادند که تا جایی که ممکن است در جهت رفع این مشکلات کمک کنند.»

در حاشیه شهر زاهدان ۵ هزار دانش‌آموز در فضای استیجاری مشغول به تحصیل هستند

وی افزود: «معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس نیز همراه وزیر بود و قول‌هایی در جهت رفع مشکلات دادند. ما در حاشیه شهر زاهدان ۵ هزار دانش آموز داریم که متاسفانه در فضای استیجاری مشغول به تحصیل هستند. همه این موضوعات را به اطلاع وزیر آموزش و پرورش رساندیم و ایشان نیز همه را یادداشت کردند و امیدواریم در اجرا و عمل نیز نتایج را پس از مدتی شاهد باشیم.»

آمار اشخاص فاقد شناسنامه در دو استان سیستان و بلوچستان و گلستان بسیار زیاد است. شورای تأمین مدعی است که همه اشخاصی که شناسنامه ندارند یا شناسنامه‌هایشان توقیف شده، مشکوک‌التابعه هستند. زمانی ما پزشک قانونی استان را موظف کردیم که از افراد تست DNA گرفته شود تا شناسایی شوند اما بسیاری حاضر نشدند که تست DNA بدهند و معتقد بودند که ممکن است DNA آنها با برخی از اعضای خانواده‌شان که در مرز افغانستان هستند تطابق داشته باشد

نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: «اخیراً مسئول آموزش و پرورش استان نیز تغییر کرد و قرار شد که به صورت جدی مشکلات بررسی شود. استاندار و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز تعهداتی را پذیرفتند که اگر استان کمک کند که ۵۰ درصد زیرساخت‌ها تأمین شود، وزارتخانه نیز از منابع مالی خود ۵۰ درصد دیگر را بپذیرد تا مشکلات کنونی کاهش یابد.»

وی در خصوص دانش‌آموزان بدون شناسنامه در این استان نیز گفت: «یکی از مشکلات استان سیستان و بلوچستان و استان گلستان، افراد فاقد شناسنامه یا مشکوک‌التابعین هستند. حتی برخی مواقع اشخاصی بودند که شناسنامه داشتند اما شناسنامه‌های آن‌ها را باطل کردند چون اطلاعاتی رسیده که اعلام شده این اشخاص تابعیت ایرانی ندارند و مشکوک‌التابعیت هستند. تعداد قابل توجهی هم هستند اما خوشبختانه در نظام جمهوری اسلامی به دستور مقام معظم رهبری، حتی فرزندان مهاجرین خارجی نیز می‌توانند درس بخوانند و هیچ شخصی مانع تحصیل آن‌ها نیست و می‌توانند تحصیل‌شان را ادامه دهند.»

تعداد قابل توجهی در استان هستند که شورای تأمین استان‌ها مدعی است که این‌ها اصالتا ایرانی نیستند

شهریاری ادامه داد: «شناسنامه‌دار کردن این افراد بر عهده شورای تأمین استان و شهرستان‌هاست. شورای تأمین نیز متشکل از استاندار، فرمانده نیروی انتظامی، فرمانده سپاه، رئیس دادگستری و رئیس ثبت احوال است. بررسی می‌کنند و اگر به نتیجه برسند که ایشان ایرانی است، مجوز صدور شناسنامه را می‌دهند. ما با وزارت کشور در این باره مکاتبه زیاد داشتیم و تعداد قابل توجهی در استان ما هستند که شورای تأمین استان‌ها مدعی هستند که این‌ها اصالتا ایرانی نیستند.»

وی تصریح کرد: «در دوره رژیم پهلوی مرز بین ایران و افغانستان را کشیدند. برخی از اعضای یک خانواده در مرز ایران و برخی از اعضای خانواده در مرز افغانستان ماندند. به نظر من می‌توان به بسیاری از این افراد شناسنامه داد و مشکلشان را حل کرد اما این وظیفه شورای تأمین است.»

مجلس نمی‌تواند قوانین مربوط به این موضوع را تغییر دهد، شورای تامین باید اقدام کند

نماینده زاهدان با بیان اینکه مجلس نمی‌تواند این قوانین را اصلاح کند، گفت: «از آنجایی که این مسائل امنیتی محسوب می‌شود و به شورای عالی امنیت ملی باز می‌گردد، مجلس نمی‌تواند قوانین این چنینی را اصلاح کند.»

شهریاری بیان کرد: «دو استان سیستان و بلوچستان و گلستان باید در اولویت قرار بگیرند چون آمار اشخاص فاقد شناسنامه در این دو استان بسیار زیاد است. شورای تأمین مدعی است که همه اشخاصی که شناسنامه ندارند یا شناسنامه‌هایشان توقیف شده، مشکوک‌التابعه هستند. زمانی ما پزشک قانونی استان را موظف کردیم که از افراد تست DNA گرفته شود تا شناسایی شوند اما بسیاری حاضر نشدند که تست DNA بدهند و معتقد بودند که ممکن است DNA آنها با برخی از اعضای خانواده‌شان که در مرز افغانستان هستند تطابق داشته باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار