در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

سهم ناچیز ایران از گردش مالی سالانه یک میلیارد و 200 میلیون دلاری محصولات ارگانیک

تهران (پانا) - به گفته رییس انجمن ارگانیک ایران محصولات ارگانیک ارزش ‌افزوده بسیار بالایی دارند و حتی چندین بار از سوی فائو اعلام شده که ایران می‌تواند علاوه بر تأمین مواد غذایی خودش، محصولات کشاورزی کشورهای خلیج‌فارس را هم تأمین کند اما سهم ما از گردش مالی این تولیدات در جهان بسیار ناچیز است.

کد مطلب: ۱۲۴۸۷۴۲
لینک کوتاه کپی شد
سهم ناچیز ایران از گردش مالی سالانه یک میلیارد و 200 میلیون دلاری محصولات ارگانیک

در شرایط اقتصادی امروز و روی آوردن به روش‌های جدید تولید و فرآوری محصولات سلامت‌محور در اکثر کشورها، یکی از راهکارهای ایجاد فرصت شغلی؛ توسعه کسب‌وکار در حوزه ارگانیک است که محبوبیت ویژه‌ای در بین نسل جوان دارد.

حرکت لاک‌پشتی توسعه محصولات ارگانیک

«سیدرضا نورانی»، رییس انجمن ارگانیک ایران در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: ‌«از سال 1385 که انجمن ارگانیک ایران در اتاق بازرگانی ثبت شده است، معتقد بودیم که نباید از سموم و کودهای شیمیایی استفاده شود. چندین دهه سموم و کودهای شیمیایی با یارانه دولتی مصرف شده است درحالی‌ که اگر بخشی از این یارانه‌ها که به محصولات با کشت سنتی داده می‌شد را به نهادهای مجاز در کشاورزی ارگانیک می‌دادیم، می‌توانستیم امروز شاهد توسعه محصولات ارگانیک ایران در دنیا باشیم، ولی این اتفاق نیافتاد. تاکنون دولت‌ها حمایتی از توسعه تولید محصولات ارگانیک نکردند و در مقابل انجمن ارگانیک ایران باهدف توسعه تولید محصولات ارگانیک در این سال‌ها ‌با حرکت لاک‌پشتی ولی پایدار ضمن حمایت از تولیدکنندگان ارگانیک، با برگزاری کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی در استان‌ها، تبلیغات و برگزاری چندین دوره جشنواره‌های ارگانیک به معرفی این محصولات در کشور پرداخت و خوشبختانه وضعیت تولید محصولات ارگانیک ما نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده است.»

افزایش سالیانه 15 تا 20 درصدی محصولات ارگانیک در دنیا

نورانی با اشاره به وضعیت جهانی ایران در محصولات ارگانیک اظهار کرد: ‌«ما در رتبه‌بندی جهانی قرارگرفته‌ایم و جزو تولیدکنندگان ارگانیک شناخته ‌شده‌ایم. هر سال در دنیا بین 15 تا 20 درصد افزایش مصرف محصولات ارگانیک وجود دارد و بالای 1 میلیارد و 200 میلیون دلار گردش مالی بازار ارگانیک در جهان است که سهم ما بسیار ناچیز است.»

نورانی افزود: ‌«محصولات ارگانیک ارزش‌افزوده بسیار بالایی دارند. مصرف این نوع محصولات در بلندمدت باعث کاهش بیماری‌ها، کاهش مصرف و واردات دارو شده و منجر به تحولی مثبت در نظام سلامت جامعه می‌شود. اگر به ابلاغیه‌ای که مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۴ به سران سه قوه ابلاغ کردند و در بند ۸ آن تأکید به تولید محصولات سالم و ارگانیک داشتند؛ عمل می‌کردیم، اکنون کشور ما درگیر شایعات باقیمانده سموم در محصولات ارسالی به روسیه و هند و ازبکستان و … نبود و می‌توانستیم به‌عنوان یک تولیدکننده برتر در بحث تولیدات سالم و ارگانیک با اعتماد به نفس نقش مهمی در صادرات محصولات در جهان داشته باشیم.»

فرصت ایجاد شغل با توسعه محصولات ارگانیک

وی با اشاره به اثرگذاری توسعه محصولات ارگانیک بر رونق کسب‌وکارهای خُرد عنوان کرد: «با توسعه محصولات ارگانیک، تولیدکننده‌های خرد ما می‌توانند وضعیت اقتصادی بهتری داشته باشند؛ چراکه تولید محصولات ارگانیک در زمین‌های کوچک ارزش‌افزوده بالایی دارد و از این رو مورد حمایت کسانی که سرمایه کمی دارند، قرار می‌گیرد.»

نورانی اظهار کرد: «صنایع ما آهسته به سمت محصولات ارگانیک گام بر می‌دارند، برای مثال صنعت آرد و نان ، لبنیات، آبزیان، خشکبار، کنسانتره و آبمیوه‌ها، چای، طیور، دام، مواد غذایی و منسوجات ارگانیک را داریم و مسیر خوبی در پیش است. امیدواریم دولت از محصولات ارگانیک حمایت کند تا نقش مهمی در اقتصاد کشور داشته باشیم.»

ایران نقش مهمی در تأمین مواد غذایی منطقه دارد

نورانی گفت: «انجمن ارگانیک در طول تمام این سال‌ها زحمات بسیار زیادی را برای فرهنگ‌سازی و تبلیغات کشیده است، برای مثال ما حدود 12 نمایشگاه در این زمینه در بوستان گفت‌وگو داشتیم و این نشان‌دهنده این است که ما پتانسیل و قابلیت زیادی برای تولید داریم و می‌توانیم از محصولات ارگانیک استفاده کنیم.»

رییس انجمن ارگانیک ایران افزود: «چندین بار از سوی فائو اعلام شده است که ایران می‌تواند علاوه بر تأمین مواد غذایی خودش، کلیه کشورهای خلیج‌فارس را هم تأمین کند. این یک حقیقت است که سازمان بین‌المللی غذا مطرح می‌کند. پس ایران در توسعه این نوع محصولات می‌تواند نقش مهمی داشته باشد. امروز نیازمند یک عزم ملی هستیم و دولت باید حمایت از کشاورزی ارگانیک را در دستور کارش قرار دهد تا جهشی در تولید این نوع محصولات داشته باشیم.»

در محصول ارگانیک استاندارد بدون سند نداریم

نورانی درباره مسایل مطرح‌شده درباره تقلبی بودن محصولات ارگانیک گفت: «ما وقتی تولید می‌کنیم باید در بخش نظارتی هم دقت بیشتری داشته باشیم. سازمان‌هایی که مسئول هستند باید در کنار انجمن ارگانیک قرار بگیرند. قاعدتاً تولیدکنندگان واقعی ارگانیک، مدارک و اسناد قابل قبولی دارند که نشان از رعایت استانداردهای ملی یا بین‌المللی است. در واقع باید گواهی استاندارد ۱۱۰۰۰ ایران یا گواهینامه اتحادیه اروپا و یا NOP آمریکا را داشته باشند. پس بدون مدرک نمی‌توانیم بگوییم محصولی ارگانیک است مگر اینکه اسناد و گواهی‌های مستند و لازم برای اثبات داشته باشند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار