بررسی وضعیت میوه شب عید در گفت‌وگوی پانا با رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی؛

نورانی: هیچ نگرانی برای تامین میوه شب عید نداریم

تهران (پانا) – رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران از ذخیره‌سازی میوه‌های شب عید خبر داد و عنوان کرد که اگر در مورد نارنگی از همین الان تدبیر شود قطعاً کمبودی وجود نخواهد داشت و این میوه که تولید آن کمتر است گران نخواهد شد.

کد مطلب: ۱۲۴۸۳۴۲
لینک کوتاه کپی شد
نورانی: هیچ نگرانی برای تامین میوه  شب عید نداریم

در حالی‌ که حدود دو ماه تا عید نوروز فاصله داریم وزارتخانه‌هایی مانند صمت و جهاد کشاورزی و نهادهای مرتبط با تأمین میوه شب عید دست‌به‌دست هم داده‌اند تا این کالای اساسی در نوروز به‌ اندازه و با قیمت مناسب به دست مردم برسد.

هر ساله برنامه‌ها و پیش‌بینی‌ها برای تنظیم بازار شب عید از ماه‌ها قبل‌تر آغاز می‌شود که بخشی از آن به تولید وابسته است در مورد میوه که یکی از اقلام ضروری و پرمصرف در بازدیدهای نوروزی است نیز برنامه‌ریزی‌هایی توسط وزارتخانه‌های مرتبط صورت می‌گیرد و آنگونه که رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی می‌گوید تولید میوه به اندازه است و کار ذخیره‌سازی نیز آغاز شده است.

ممکن است شب عید قیمت نارنگی بالا برود

«سیدرضا نورانی» رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران در گفت‌وگو با پانا درباره وضعیت بازار میوه در شب عید گفت: «امسال وضعیت ذخیره‌سازی سیب درختی بسیار خوب است. همچنین وضعیت تولید پرتقال، در باغات شمال و جنوب مناسب است. قاعدتاً در ایام عید، نگرانی برای کمبود این دو قلم کالا نداریم اما در مورد نارنگی احتمال می‌دهیم که کمبودهایی داشته باشیم.»

وی با اشاره به کمبود نارنگی تولیدی اظهار کرد: «تولید نارنگی هنوز در باغات جنوب کشور ادامه دارد و تا اواخر اسفند مشکلی نداریم. پیش‌بینی می‌شود قیمت نارنگی برای ایام عید بالا برود، البته پاکستانی‌ها، پیشنهاد واردات سیب از ایران را دادند و درخواست تهاتر با صادرات نارنگی کینو را مطرح کرده‌اند، چنانچه این اتفاق بیفتد قیمت نارنگی شکسته خواهد شد و مشکلی برای ایام عید نخواهیم داشت.»

نورانی درباره استاندارد محل نگهداری میوه‌ها گفت:‌ «در مورد دو قلم کالای پرتقال و سیب مقدار زیادی در سردخانه‌ها ذخیره شده است. همچنین با توجه به اینکه امسال صادرات محدود شده است، افزایش قیمتی نخواهیم داشت. باید سازمان‌های مسئول هم در ایام عید نظارت بیشتری داشته باشند تا سوءاستفاده‌ها کمتر شود.»

هر سه نوع میوه برگشت‌خورده بدون اشکال بودند

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران درباره سرنوشت میوه‌های برگشت خورده نیز اظهار کرد‌: «مسئول هر سه نوع کالایی که رفت‌وبرگشت خورد، سازمان حفظ نباتات در دولت دوازدهم بوده و باید دقت بیشتری می‌کرد. در خردادماه 1400 روسیه اعلام کرده بود از 4 نوع سمی که در روسیه ثبت نشده تولیدکنندگان گلخانه‌ای ایران از آن استفاده نکنند که چنین اطلاع‌رسانی انجام نشد.»

وی افزود: «مورد دیگری که باعث برگشت خوردن محصولات کشاورزی شد این بود که خواسته شده بود، تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات گلخانه‌ای شناسنامه‌دار شوند. همچنین از اول نوامبر محصولات گلخانه‌ای حتماً باید گواهی سلامت داشته باشند که مسئول صدور گواهی سلامت سازمان غذا و دارو است که سازمان حفظ نباتات دولت قبل به غذا و دارو اعلام نکرد و تولیدکنندگان و صادرکنندگان هیچ‌ اطلاعی از این موارد اعلام شده نداشتند.»

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران عنوان کرد: «در نهایت در اول نوامبر به فلفل‌هایی که به مقصد روسیه حمل شده بود در مرز داغستان به علت نداشتن گواهی سلامت، اجازه ترخیص داده نشد البته روی فلفل‌هایی که قبل از نوامبر وارد خاک روسیه شده بود آزمایش‌های زیادی انجام شد و باقیمانده سمومی مشاهده نشد و فلفل‌ها مصرف شدند.»

وی در مورد ماجرای برگشت خوردن کیوی‌ها نیز گفت: «هندی‌ها چند بار به سازمان حفظ نباتات اعلام کرده بودند که در برخی از محموله‌های کیوی شپشک توت دیده شده و در 2019 تا 2021 به سازمان حفظ نباتات در دولت دوازدهم اخطار داده بودند و پاسخی دریافت نکرده بودند و همین امر باعث شد صادرات کیوی به‌ طور موقت به دلیل شپشک توت ممنوع شود. در ایران هیچ نوع سمومی برای کیوی استفاده نمی‌شود، چون آفتی ندارد به‌جز این نوع آفتی که اواخر یکی دو سال گذشته در برخی باغ‌ها به‌ ندرت دیده شده بود و اصلاً سمومی برای کیوی استفاده نشده بود و به‌ غلط رسانه‌های خارجی این را مطرح کردند و در داخل هم به آن دامن زده شد.»

نباید شایعه گریبان مصرف‌کننده داخلی را بگیرد

نورانی در مورد سیب‌زمینی‌های برگشت‌خورده از ازبکستان هم اظهار کرد:‌ «مسئله سوم سیب‌زمینی‌هایی بود که به ازبکستان رفته بود. به دلیل اینکه در گونی‌های سیب زمینی خاک بیش از استاندارد تعریف‌شده داشتند و در خاک‌ها نماتد مشاهده شد، حرف‌وحدیث‌هایی پیش آمد. هیات ازبکستانی به ایران آمد و از استان‌های تولید سیب‌زمینی بازدید کردند. نتیجه‌اش منجر به یک تفاهم‌نامه‌ای شد که سیب‌زمینی‌هایی که قرار است وارد ازبکستان شود باید همه تمیز شده و شسته‌شده باشد و هیچ‌گونه خاکی با محموله سیب‌زمینی وارد ازبکستان نشود. این سه موضوع که به‌راحتی می‌توانست حل شود با جنجال زیادی حل شد.»

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران با اشاره به اینکه صادرات میوه بعد از این شایعه‌ها تحت تأثیر قرار گرفت، اظهار کرد: «بعد از این اتفاق‌ها بیشترین مصرف کیوی ما به هند بود و نزدیک دو ماه این صادرات ممنوع شده است. همچنین فلفل دلمه‌ای هم برای روسیه ممنوع شد و این شایعه‌ها در داخل هم اثرگذار گذاشت و حتی خانواده‌ها نگران خوردن میوه بودند.»

نورانی در انتها اعلام کرد که در این‌گونه موارد خوب است نهادهای متولی به‌صورت جدی وارد شوند تا شایعه‌ها گریبان مصرف‌کننده داخلی را نگیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار