ایجاد انجمن علمی فعال و پویای مشاوران در آموزش و پرورش

تهران (پانا) - مدیرکل امور تربیتی و مشاوره و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش، نقش علمی گروه‌های آموزشی را مهم برشمرد و بر مرجع علمی بودنشان تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۴۷۲۴۸
لینک کوتاه کپی شد
ایجاد انجمن علمی فعال و پویای مشاوران در آموزش و پرورش

وبینار دبیرخانه کشوری گروه آموزشی مشاوران با حضور مسعود شکوهی؛ مدیرکل امور تربیتی و مشاوره و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش، رقیه سادات نقوی؛ معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران، روسای ادارات و سرگروه‌های آموزشی استان‌ها برگزار شد.

در این نشست، شکوهی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این وبینار و تقدیر از شهر تهران به عنوان دبیرخانه گروه‌های آموزشی مشاوران گفت: در گروه‌های آموزشی مشاوره به لحاظ ماهیت، نوع فعالیت و پیچیدگی کار مشاوره؛ همکاران باید فعال‌تر و جدی‌تر عمل کنند. تاکنون قدم‌های موثری در زمینه مشاوره هم از نظر کمی و هم کیفی برداشته شده اما ادامه راه مستلزم کمک همه افراد فعال این عرصه است.

شکوهی با تاکید بر اینکه گروه‌های آموزشی و دبیرخانه گروه‌های آموزشی بازوان قدرتمند اجرایی برنامه‌های مشاوره هستند خاطرنشان کرد: گروه‌های آموزشی باید به عنوان مرجع پاسخگوی سوالات مشاورین باشند. محوریت کار خود را به عنوان یک انجمن علمی به شکل یک مرجع برای مشاورین مدارس قرار دهند.

وی فعال کردن یک شبکه اجتماعی ویژه مشاورین را در تحقق اهداف مثمرثمر خواند و گفت: ما نیاز داریم در مجموعه مشاورین یک انجمن علمی فعال و پویا داشته باشیم تا یک شبکه‌سازی مشاوره در سراسر کشور برای اشتراک‌گذاری تجربه‌ها اتفاق بیوفتد.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش، تولید و جمع آوری محتواهای خوب و مطلوب را از وظایف اصلی دبیرخانه گروه آموزشی دانست و تاکید کرد: انتظار‌ می‌رود گروه‌های آموزشی خلاءها و مشکلات کار مشاوره را شناسایی و ارائه راهکار داشته باشند و همچنین دبیرخانه پیگیری مستمر برای اجرای برنامه‌ها و مصوبات ابلاغی در مدارس و مناطق را در دستور کار خود قرار دهد.

شکوهی تصریح کرد: گروه‌های آموزشی نقش توجیهی و نظارتی خود را هم داشته باشند و زمانی که دستورالعملی طراحی و ارائه می‌شود باید گروه‌های آموزشی برای تحقق و نظارت بر آن اهتمام داشته باشند. باید برنامه آموزشی سالانه هدفمندی متناسب با مقتضیات مناطق و استان‌ها تهیه شود و دبیرخانه با برگزاری نشست‌های مشاوره‌ای یک فضای عملی اجرایی مطلوب ایجاد کند تا اثربخشی عینی اجرایی خوبی را تحقق بخشیم.

مراکز مشاوره دارای هیات علمی می‌شوند

وی سند جامع راهنمای مشاوره را نتیجه زحمات ۶ ساله عنوان کرد که به تصویب شورای عالی رسیده و در آن از نظرات صاحب‌نظران استفاده و با امضای رئیس‌جمهوری و وزیر آموزش و پرورش؛ برای اجرا به استان‌ها ابلاغ شده است.

شکوهی افزود: اگر همه امکانات باشد اما دانش‌آموز سلامت نسبی نداشته باشد آموزش به درستی محقق نمی‌شود و بهبود وضعیت آموزشی و پرورشی نیازمند توجه به فعالیت‌های حوزه مشاوره است. اکنون بر اساس سند جامع راهنمای مشاوره به ازای هر ٢٠٠ دانش آموز یک ساعت مشاوره تایید شده و برای گفتمان سازی و اجرایی شدن آن در سطح استان، منطقه و مدرسه باید تلاش کرد.

وی با بیان اینکه مراکز مشاوره دارای هیات علمی می‌شوند؛ این امر را اتفاق بی‌نظیری در حوزه مشاوره عنوان کرد و در ادامه فرایندی کردن هدایت تحصیلی به معنای واقعی آن، استفاده از سامانه نماد، تشکیل انجمن‌ها و هیات علمی را مهم برشمرد و افزود: برای ثمربخشی همه امور؛ باید آموزش و توانمندسازی مشاورین در رأس امور باشد و دبیرخانه با نیازسنجی و نظارت؛ توانمندسازی را پیگیری و اجرا کند. سامانه نماد نیز تمام فعالیت‌های راهنمایی و مشاوره و مراقبت را تحت پوشش قرار می‌دهد.

یکی از اصلی‌ترین و موثرترین افراد در حوزه تربیت دانش‌آموزان مشاورین هستند

در ادامه نقوی؛ معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران، یکی از اصلی ترین و موثرترین افراد در حوزه تربیت دانش آموزان را مشاورین عنوان و خاطرنشان کرد: اگر دانش آموز در یک شرایط مساعد و سلامت وارد مدرسه نشود؛ فرآیند آموزشی به درستی تحقق پیدا نمی کند.

وی افزود: فضای کنونی جامعه می تواند منجر به بروز آسیب های اجتماعی شود در نتیجه در این ایام نقش مشاور مدرسه پررنگ تر از قبل است.

نقوی سامانه تلفنی ١۵٧٠ را مامن ارزشمندی برای دانش آموزان برشمرد و گفت: امیدواریم تمام اقدامات انجام شده در حوزه مشاوره موثر واقع شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار