اکوکاردیوگرافی داپلر رنگی در تهران

اگر چه نوار قلب در جهت تشخیص و رد کردن بسیاری از بیماری‌های قلبی بسیار کمک کننده است؛ اما در برخی موارد ممکن است که اطلاعات کافی در اختیار پزشک قرار ندهد.

کد مطلب: ۱۲۴۷۱۶۶
لینک کوتاه کپی شد
اکوکاردیوگرافی داپلر رنگی در تهران

اگر چه نوار قلب در جهت تشخیص و رد کردن بسیاری از بیماری‌های قلبی بسیار کمک کننده است؛ اما در برخی موارد ممکن است که اطلاعات کافی در اختیار پزشک قرار ندهد. یکی از تست‌های تخصصی قلب در تشخیص بیماری‌های قلبی نقش بسیار مهمی دارد، اکوکاردیوگرافی داپلر رنگی قلب است.

در این مقاله ابتدا در مورد اکوکاردیوگرافی و سپس اکوکاردیوگرافی داپلر صحبت می‌کنیم و در ادامه توضیح می‌دهیم که برای انجام این تست باید به کجا مراجعه کنید.

اکوکاردیوگرافی داپلر رنگی قلب

اکوکاردیوگرافی چیست؟

اکوکاردیوگرافی تصاویر دقیقی از آناتومی قلب ایجاد می‌کند و مهم‌ترین کاربرد آن برای اندازه‌گیری اندازه قلب، اجزا و میزان کارایی آن‌ها است. از سوی دیگر، قدرت عضلانی قلب و به ویژه توانایی بطن چپ در بیرون راندن خون از قلب، توسط این دستگاه قابل ارزیابی است.

از دیگر کاربردهای اکوکاردیوگرافی، بررسی سیستم عروقی بیمار است. در این دستگاه با استفاده از امواج اولتراسوند، تصاویر متحرکی از قلب بدست می‌آید که جزئیات بیشتری را نسبت به عکس ساده رادیولوژی نشان می‌دهد. این تصاویر متحرک، ساختار و عملکرد قلب را نشان می دهد.

یکی از مهم ترین مزیت های اکوکاردیوگرافی این است که بیمار را در خطر مواجه با اشعه ایکس قرار نمی‌دهد.

اکوکاردیوگرافی داپلر رنگی قلب چیست؟

یکی از انواع اکوکاردیوگرافی، اکوی داپلر رنگی است. اکو داپلر برای تشخیص جهت و اندازه‌گیری سرعت جریان خون در داخل قلب و عروق بزرگ کاربرد دارد، در اکو داپلر رنگی، تصاویر رنگی ایجاد می‌شود که روش دقیقی برای بررسی ناهنجاری های مادرزادی قلبی و اختلالات دریچه‌ای از جمله پرولاپس میترال یا تنگی و گشادی آن است.

در اکوی داپلر رنگی، تصاویر رنگی (قرمز و آبی) ایجاد می‌شود که برای ارزیابی ناهنجاری های مادرزادی قلب و اختلالات دریچه‌ای (تنگی و یا گشادی) یک روش دقیق است.

در اکوی داپلر بر اساس تفاوت انعکاس امواج اولتراسوند از گلبول های قرمزی که به سمت مبدل (پروب دستی که امواج صوتی را منتقل می کند) می آیند و آن هایی که از پروب دور می شوند، تصاویری به دست می آید. برای بهتر شدن وضوح تصویر در اکوی داپلر رنگی، جریان خونی که به پروب نزدیک می شود به رنگ قرمز و خونی که دور می شود به رنگ آبی نمایش داده می شود.

اکوکاردیوگرافی داپلر رنگی قلب برای چه کسانی انجام می‌شود؟

پزشک اکو کاردیوگرافی را برای بیمار در شرایط مختلفی می تواند درخواست کند. اکوکاردیوگرافی در شرایط زیر می تواند ضرورت پیدا کند:

  • هنگامی که بیمار دچار درد قفسه سینه شده است که غیرقابل توجیه است.
  • هنگامی که قلب فرد بیمار دارای صداهایی غیرطبیعی است.
  • وقتیکه فرد دچار یک نقص مادرزادی قلبی است.
  • زمانیکه که بیمار دچار حمله قلبی شده است.
  • وقتی که مراجعه کننده به تب روماتیسمی مبتلا باشد.

پزشک همچنین ممکن است از اکو برای دریافت اطلاعاتی درباره اندازه قلب، مشکلات دریچه‌های قلب، وجود لخته خون یا تومور و بررسی واکنش قلب به برخی درمان‌های قلبی استفاده کند.

مزایای اکوکاردیوگرافی داپلر رنگی قلب

آزمایش اکوکاردیوگرافی بافت داپلر به پزشکان این امکان را فراهم می کند تا به صورت واضح ببینند که خون در قلب و حفره های آن چگونه جریان پیدا می کند. همچنین با کمک اکو کاردیو گرافی داپلر انسدادهای درون عروق خونی را می توان شناسایی کرد. متخصص قلب و عروق همچنین با این تست میزان تنگی یا نارسایی دریچه ای را می توانند اندازه گیری کنند.

تشخیص و درمان سریع بیماری های قلبی نقش مهمی در کم کردن عوارض بیماری دارد و روند درمان هم شاید کوتاه‌تر شود. از طرف دیگر هر چقدر پروسه درمانی کوتاه تر باشد نه تنها بیمار سریع تر، سلامت خود را بدست می آورد، بلکه هزینه درمان نیز به طور چشم گیری کاهش پیدا خواهد کرد.

اکوکاردیوگرافی داپلر رنگی قلب

آمادگی برای انجام اکوکاردیوگرافی داپلر رنگی قلب

برای بهبود کیفیت صدا، ژل مخصوصی روی بخشی از بدن بیمار قرار می گیرد. سپس هنگام ضبط تصاویر رگ های خونی، مبدل در برابر پوست بیمار نگه داشته می شود. اکوکاردیوگرافی داپلر حدود 10-15 دقیقه طول می کشد و بیمار هیچ دردی را احساس نمی کند.

برای انجام اکوکاردیوگرافی داپلر معمولا آمادگی خاصی لازم نیست؛ اما در صورتی که فرد بیمار، از داروهای خاصی استفاده می کند باید به پزشک خود اطلاع بدهد.

مراقبت‌های بعد از اکوکاردیوگرافی داپلر رنگی قلب

بعد از انجام اکو کاردیوگرافی داپلر نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست، اکثر بیماران می‌توانند بلافاصله بعد از انجام اکو فعالیت‌های روزمره عادی خود را از سر بگیرند.

خطرات و موارد منع انجام اکو کاردیوگرافی داپلر

تا به امروز هیچ عوارضی از انجام اکو کاردیوگرافی داپلر گزارش نشده است و افراد می توانند با خیال راحت این تست را انجام دهند.

هزینه اکوکاردیوگرافی داپلر

هزینه اکوکاردیو گرافی بسته به اینکه بیمار از کدام بیمه استفاده می کند، متفاوت خواهد بود. از دیگر فاکتورهای تاثیر گذار در هزینه، این است که تست در کدام مرکز ارائه خدمات پزشکی و بیمارستان انجام شود.

اما با توجه به ارائه نتایج سودمند اکو کاردیوگرافی داپلر قلب و ضرورت انجام آن، بیماران باید صرف نظر از هزینه آن، نسبت به انجام آن اقدام کنند و این کار را به تاخیر نیندازند.

اکوکاردیوگرافی داپلر رنگی قلب

برای انجام اکوکاردیوگرافی داپلر رنگی قلب به کجا مراجعه کنیم؟

اکو کاردیوگرافی داپلر با تشخیص پزشک انجام می شود. شما می توانید برای انجام این تست به مطب دکتر ابراهیم حاجی زاده، متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی (اقدامات مداخله ای و تهاجمی قلبی) مراجعه کنید. اکو کاردیوگرافی قلب در مطب بصورت سرپایی (۱۰ - ۵ دقیقه) انجام می شود و نیازمند بی حسی و بی هوشی نیست.

در حال حاضر دکتر ابراهیم حاجی زاده به عنوان فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی و آنژیوپلاستی در تهران مشغول به فعالیت هستند و در بیمارستان فوق تخصصی سلامت فردا و بیمارستان تریتا مشغول به فعالیت می باشند. خدمات مطبی شامل نوار قلب (الکتروکاردیوگرافی)، اکو کاردیوگرافی، تست ورزش و هولتر مانیتورینگ نوار قلب و فشار خون در مطب ایشان در دسترس است.

تماس با مطب دکتر ابراهیم حاجی زاده:
نشانی: تهران - بالاتر از میرداماد - خیابان منظر نژاد - پلاک 53 - واحد 9 - کلینیک قلب دکتر ضربان
شماره موبایل برای تماس و واتساپ : 09393333167 - 02149229112

سایت دکتر ابراهیم حاجی زاده: https://drhajizade.com

پیج اینستاگرام دکتر ابراهیم حاجی زاده: https://www.instagram.com/dr.ebrahimhajizadeh

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار