در کارگاه آموزشی توانمند سازی مدرسین برنامه کانون یاریگران زندگی مطرح شد:

با گسترش برنامه کانون یاریگران زندگی می‌خواهیم زندگی واقعی را بازتعریف کنیم

تهران (پانا) - رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش شهر تهران، نقش خانواده و آموزش و پرورش را در فرآیند تربیت دانش آموزان و کاهش آسیب های اجتماعی مهم برشمرد و تاکید کرد با گسترش برنامه کانون یاریگران زندگی می‌خواهند زندگی واقعی را بازتعریف کنند.

کد مطلب: ۱۲۴۶۵۳۹
لینک کوتاه کپی شد
با گسترش برنامه کانون یاریگران زندگی می‌خواهیم زندگی واقعی را بازتعریف کنیم

در کارگاه آموزشی "توانمند سازی مدرسین برنامه کانون یاریگران زندگی" هادی زمانی نژاد؛ رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش شهر تهران، به تشریح نقش تربیت ایرانی -اسلامی و اخلاق در کاهش آسیب‌های اجتماعی پرداخت.

فرزند صالح در خانواده صالح رشد می کند

وی هدف اصلی در آموزش و پرورش را تربیت انسان‌های صالح عنوان و تاکید کرد: فرزند صالح در خانواده صالح رشد می کند.
زمانی نژاد تصریح کرد: باید تلاش کنیم که با همگرایی و همسوئی انسان های "اسوه" تربیت کنیم تا بتوانیم به وجود آنها در جامعه افتخار کنیم که این از هر فتح و پیروزی بالاتر و از هر برتری در جامعه با ارزش تر است.

رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش شهر تهران با تاکید به اینکه؛ نتیجه فرایند تربیتی در ١٢ سال حضور دانش آموزان در مدرسه می بایست تربیت انسان هایی با برجستگی های اخلاقی، فکری، هنری، معنوی، شجاع، خوش فکر، خیرخواه و امیدوار به آینده و فردی ایده پرداز و با اعتماد به نفس بالا در جهت رشد و توسعه جامعه باشد خاطرنشان کرد: فعالیت بیشتر در راستای اخلاق و تربیت اسلامی -ایرانی موجبات تحقق این امر و کاهش آسیب های اجتماعی در فرزندان را فراهم می کند.

وی نقش معلمان و مربیان تربیتی را در تربیت دانش آموزان برومند مهم برشمرد و افزود: برای تحقق این مهم، نیازمند برنامه ریزی با نگرش خانواده، در قالب آموزش والدین، دانش آموزان و کارکنان آموزش و پرورش هستیم. بنابراین با گسترش برنامه کانون یاریگران زندگی می خواهیم زندگی واقعی را باز تعریف کنیم.

بسیاری از آسیب های اجتماعی در نوجوانان ناشی از کمبود یا فقدان مهر و محبت در خانواده است

زمانی نژاد با بیان اینکه؛ در زندگی به سبک ایرانی - اسلامی خانواده رکن اصلی زندگی است گفت: حلقه گمشده در خانواده هایی که دچار آسیب های اجتماعی هستند اخلاق است. تربیت اجتماعی فرد منجر به سلامت خانواده و در نهایت سلامت اجتماع می شود. در یک خانواده متعادل هر یک از اعضاء در جای خودشان قرار دارند و هر فرد اثربخشی خود را دارد. کانون خانواده برای پایداری علاوه بر قانون و نظم و انضباط، به مهر و محبت نیاز دارد.
رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش شهر تهران بسیاری از آسیب های اجتماعی در نوجوانان را ناشی از کمبود یا فقدان مهر و محبت در خانواده عنوان کرد و گفت: دو نمونه از سبک تربیت اسلامی را در سوره لقمان آنجا که لقمان قبل از نصیحت پدرانه محبت عاطفی خودش را با کلمات فرزندم و عزیزم آغاز می کند و همچنین در حدیث شریف کسا‌ء آنجا که حضرت زهرا فرزندانشان را قرة عینی خطاب می کنند، می توان مشاهده کرد، بنابراین برای داشتن خانواده های سالم باید به فکر توانمندسازی والدین و ایجاد حال خوب برای آنها باشیم.

در برخورد با آسیب های اجتماعی باید به دنبال ایجاد جایگزین های خوب و با نشاط در مدارس بود

وی اظهار کرد: در زمینه توانمندسازی دانش آموزان در برخورد با آسیب های اجتماعی باید به دنبال ایجاد جایگزین های خوب و با نشاط و اعتمادسازی و ایمن سازی فضای مدارس باشیم تا در تربیت دانش آموزان بازخورد خوبی دریافت کنیم. مدیران و کارکنان مدارس نیز از این قواعد مستثنی نیستند چرا که آنها علاوه بر داشتن پست مربی گری در مدرسه، خود نیز جزء والدین هستند پس آموزش های توانمند سازی برای کارکنان نیز باید با محوریت ارتقاء دانش و تجربه و بکارگیری راهکارهای عملیاتی در خصوص برنامه های آموزش پیشگیرانه دانش آموزان در برابر آسیب های اجتماعی اجرا شود.

آموزش و پرورش نهاد مهمی در امر آموزش سبک زندگی سالم است

زمانی نژاد با تاکید بر تربیت پیشگیرانه در برابر آسیب های اجتماعی؛ آموزش و پرورش را نهاد مهمی در امر آموزش سبک زندگی سالم برشمرد که باید در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین، گام های اساسی و بزرگ در برنامه های آموزشی و تربیتی دانش آموزان و والدین بردارد.

در ادامه محمد رحیم؛ معاون مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی در خصوص موضوع کارگاه و دستورالعمل ها و کلیت برنامه مطالبی را عنوان کرد و صبری؛ کارشناس مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی با طرح این سوال که چگونه از دانش آموزان مراقبت کنیم به تشریح مبانی برنامه کانون یاریگران زندگی، پیشگیری، راهکارها و استانداردها پرداخت.
این کارگاه با سخنان علی رحمت زاده؛ دیگر کارشناس مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی، با ذکر نکات کاربردی در خصوص فعالیت های میدانی پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پر خطر با رویکرد جامعه محور در قالب خلق یک پروژه کوچک در مدرسه، به کار خود پایان داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار