دغدغه‌های آموزشی معلمان در ایام کرونا

ورامین (پانا) - یک معلم و فعال صنفی ورامینی گفت معلمان در دوران کرونا از وسیله شخصی خود در کار آموزشی هزینه می‌کنند، بعضی از معلمان در این مدت مجبور شده‌اند برای خرید گوشی یا لپ‌تاپ وام بگیرند یا زیر بار قرض بروند.

کد مطلب: ۱۲۴۶۵۲۸
لینک کوتاه کپی شد
دغدغه‌های آموزشی معلمان  در ایام کرونا

جواد جوادی، معلم و فعال صنفی، در خصوص دغدغه‌های آموزشی معلمین در ایام کرونا به پانا گفت:«چرا معلمان باید از وسیله شخصی خود در کار هزینه کنند؟ آن هم ابزاری که قیمت آن در بازار بسیار بالا است و تهیه یا تعمیر آن برابر است با یک یا چند ماه حقوق؛ آیا سایر کارمندان دولت هم از لوازم شخصی خود به صورت مستمر در کار استفاده می‌کنند یا برای آن‌ها تسهیلاتی در نظر می‌گیرند؟ مثلا کارمندان دولت برای رفت‌وآمد کاری خود از یک اداره به اداره دیگر از خودروی اداری استفاده می‌کنند یا شخصی؟ یا اگر برای پروژه‌های تحقیقاتی نیاز به ابزاری داشته باشند باید کارفرما آن را تهیه کند و در اختیارشان قرار دهد یا خودشان تهیه می‌کنند؟»

وی تاکید کرد:«جالب است بدانید معلمان در پروژه آموزش مجازی نزدیک به دو سال است که از تلفن همراه، لپ‌تاپ و تبلت خود استفاده می‌کنند و هزینه‌های استهلاک آن را نیز از جیب شخصی خودشان می‌دهند.»

وقتی کرونا فراگیر شد، پیش‌بینی اولیه این بود که آموزش مجازی نهایتا یک سال بعد تمام شود و دانش‌آموزان به مدرسه برگردند، اما استمرار آموزش مجازی در طول سال تحصیلی جدید و احتمالا سال‌های آینده، مشکل ابزار هوشمند مورد نیاز تدریس مجازی معلمان را تبدیل به یک بحران کرده است.

جوادی در ادامه گفت:«بعضی از معلمان در این مدت مجبور شده‌اند برای خرید گوشی یا لپ‌تاپ وام بگیرند یا زیر بار قرض بروند. قیمت تلفن همراه یا لپ‌تاپ با کیفیت آن قدر بالاست که اغلب معلمان هیچ وقت توان خرید آن را نداشته و ندارند. به همین دلیل در این مدت که آموزش‌ها مجازی شد با مشکلات زیادی که کسی آن را ندید، روبه‌رو شدیم. به طورمثال بعد از هر امتحان مجازی بیش از ۱۰۰ برگه از دانش‌ آموزان کلاس‌های مختلف برای ما ارسال می‌شود؛ در حالی که حافظه گوشی اغلب ما معلمان پایین است و دائم مجبوریم عکس‌های شخصی را پاک کنیم تا بتوانیم برگه بچه‌ها را دریافت کنیم.»

وی خاطرنشان کرد:«همکارانی داریم که مجبور شدند بیش از سه میلیون تومان هزینه برای ارتقای لپ‌تاپ خود بدهند تا بتوانند برای آموزش مجازی تولید محتوا کنند. نکته جالب این است که مدیران آموزش و پرورش از استمرار آموزش مجازی در کنار آموزش حضوری برای همیشه سخن می‌گویند.»

این معلم در ادامه عنوان کرد:«سوال مهم این است: با کدام امکانات و تجهیزات؟ حداقل کاری که می‌توانستید انجام دهند این بود که با برخی تعمیرگاه‌های لپ‌تاپ و موبایل یا فروشگاه‌ها قرارداد ببندند تا معلمان از خدمات آن‌ها با قیمت پایین‌تر یا به صورت قسطی بهره ببرند. وقتی از مسئولان شرکت صنایع آموزشی و اعضای هیأت‌مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان این موضوع را پیگیری کردیم، آن‌ها ابراز بی‌اطلاعی کرده و گفتند که از چنین تسهیلاتی بی‌خبر هستند.»

آموزش مجازی همچنان ادامه دارد و آنطور که مسئولان وزارت آموزش و پرورش می‌گویند قرار است برای همیشه بخشی از دروس به این روش ارائه شود. حالا معلمان مانده‌اند و گوشی و لپ‌تاپ‌های فرسوده و قیمت ابزار جدیدی که هر روز در بازار ایران با گران‌شدن ارز بالا و بالاتر می‌رود.

خبرنگار پانا: علیرضا عرب

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار