عضو کمیته مزد شورای عالی کار در گفت‌وگو با پانا

حقوق‌بگیرهای حداقلی 20 درصد فقیرتر شدند

زیرساخت مزد منطقه‌ای فراهم نشده است/کارشناس‌های کارگری درباره دستمزد توافقی‌شان فعلاً حرفی نمی‌زنند/مزد ملی طبق قانون حذف‌شدنی نیست

تهران (پانا) - عضو کمیته مزد شورای عالی کار با استناد به نتایج تحقیقی در مرکز پژوهش‌های تأمین اجتماعی می‌گوید توان خرید حقوق‌بگیرهای حداقلی نشان می‌دهد که حدود 20 درصد فقیرتر شده‌اند.

کد مطلب: ۱۲۴۴۷۱۱
لینک کوتاه کپی شد
حقوق‌بگیرهای حداقلی  20 درصد فقیرتر شدند

«محمدرضا تاجیک» عضو شورای عالی کار در گفت‌وگو با پانا درباره تعداد جلسات برگزار شده از سوی کمیته دستمزد شورای عالی کار عنوان کرد: «تا امروز 4 جلسه تشکیل شده است و در این مدت درباره مزد منطقه‌ای و مزد بر اساس صنایع صحبت شده است. همچنین عدم توانایی کارگران در پرداخت هزینه‌های زندگی مورد بررسی قرار گرفته است.»

زیرساخت مزد منطقه‌ای فراهم نشده است

تاجیک عنوان کرد: «مطمئناً مزد ملی و حداقل دستمزد سرجایش است و همچنین حداقل مزد باید باشد. نکته مهم در مورد دستمزد بر اساس صنایع و مناطق این است که زیرساخت‌های اجرای این طرح در کشور ما فراهم نیست و به نظر نمی‌رسد که سال آینده امکان اجرایی‌شدن داشته باشد.»

بر اساس آمارهایی که در این نوع جلسات کمیته مزد درآمده است و خود دولتی‌ها هم ارایه داده‌اند، به این نتیجه رسیده‌ایم که کارگرها روز به روز قدرت خریدشان را بیشتر از دست می‌دهند و تورم روز به روز بیشتر می‌شود. نمودار تورم با قدرت کارگرها فاصله زیادی گرفته است و این هشدار جدی است

دستمزد کارگران فقط 30 درصد هزینه زندگی‌شان است

وی افزود: «ما حداقل دستمزدهایی که به کارگرهای کشور می‌دهیم حدود 30 درصد هزینه‌های زندگی‌شان است پس ابتدا ما باید یک همسان‌سازی داشته باشیم تا بتوانیم هزینه‌های زندگی را از لحاظ تورم پرداخت کنیم و با توجه به تورم، مزد را تعیین کنیم اما به نظر من با توجه به دیدگاه‌های مختلف این موضوع غیرممکن است.»

مزد ملی طبق قانون حذف‌شدنی نیست

عضو شورای عالی کار با انتقاد از فعالیت کارفرمایان برای حذف مزد ملی گفت:‌ «کارفرمایان تلاش و سرمایه‌گذاری می‌کنند تا مزد ملی حذف شود و مزد به‌صورت توافقی شکل بگیرد، حالا با اصلاح قانون یا با رایزنی‌هایی که در مجلس انجام می‌شود اما این غیرممکن است و قانون هم بر این مهم تصریح دارد.»

کارگرها روز به ‌روز قدرت خریدشان کم می‌شود

تاجیک گفت: «ما توقع‌مان از دولت این است که با توجه به شرایطی که کشور دارد ابتدا تورم را کنترل کند. بر اساس آمارهایی که در این نوع جلسات کمیته مزد درآمده است و خود دولتی‌ها هم ارایه داده‌اند، به این نتیجه رسیده‌ایم که کارگرها روز به روز قدرت خریدشان را بیشتر از دست می‌دهند و تورم روز به روز بیشتر می‌شود. نمودار تورم با قدرت کارگرها فاصله زیادی گرفته است و این هشدار جدی است. کار به جایی رسیده که کارگرها طاقت تورم اضافه را ندارند. ما توقع‌مان از دولت جدید این است که این مهم در اولویت خودش قرار دارد و با ارایه راهکارهای قانونی در مورد اقلام خوراکی و غیرخوراکی کمک شود. توقع این است که دولت جدید که خود را حامی قشر ضعیف و مستضعف جامعه می‌داند، این موضوع را در اولویت کارهای خودش قرار دهد.»

20 درصد فقرای حقوق بگیر بیشتر شده‌اند

این عضو شورای عالی کار با اشاره به گزارشی که مرکز پژوهش‌های تأمین اجتماعی در مورد وضعیت دستمزد صنایع و مناطق مختلف در جلسات کمیته دستمزد شورای عالی کار ارایه کرده است، گفت: «در گزارش مرکز پژوهش‌های تأمین اجتماعی به این نکته رسیدیم که فقیرهای رسمی کارگر ما بیشتر شده است، حالا آمار غیررسمی که ما اطلاعی نداریم بماند. آمار حقوق بگیرهای حداقلی نشان می‌دهد که حدود 20 درصد فقرای حقوق بگیر ما بیشتر شده‌اند.»

وی افزود: «به هر حال قانون دیدگاه اقتصادی خودش را دارد اما باید دیدگاه اجتماعی این موضوع را هم در نظر بگیریم که مشکلات بی‌شماری را در این چارچوب در آینده نزدیک با آن روبرو خواهیم شد.»

کارشناس‌های کارگری درباره دستمزد توافقی‌شان فعلاً حرفی نمی‌زنند

این عضو شورای عالی کار با اشاره به اینکه درباره شاخص تعیین دستمزد در سبد معیشت خانوار و حداقل دستمزد پیشنهادی کارگران هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌اند، اظهار کرد: «جمع‌بندی‌های اولیه در روز شنبه که جلسه شورای عالی کار است، ارایه می‌شود و امیدواریم به نتیجه برسیم. البته کارشناس‌های کارگری در مورد شاخص و دستمزد به عددی رسیده‌اند اما قرار نیست فعلاً در مورد آن صحبت شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار