مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۴ در جلسه کمیته علمی طرح ملی نماد:

از اهداف طرح ملی نماد، ظرفیت‌سازی برای تحقق مداخلات سریع و به‌موقع در فوریت‌های اجتماعی است

تهران (پانا) - مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۴ در اجرای طرح ملی نماد، یکی از اهداف را ظرفیت‌سازی برای تحقق مداخلات سریع و به موقع و مؤثر در فوریت‌های اجتماعی دانست.

کد مطلب: ۱۲۴۴۴۴۲
لینک کوتاه کپی شد
از اهداف طرح ملی نماد، ظرفیت‌سازی برای تحقق مداخلات سریع و به‌موقع در فوریت‌های اجتماعی است

جلسه کمیته علمی طرح نماد «نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان» در سالن شورای اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۴ برگزار شد‌.

سعید جهانشاهی؛ مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۴ در این برنامه بر اهمیت همکاری ارگان‌ های مختلف در حل مشکل آسیب‌ های اجتماعی تأکید کرد و گفت: پیشگیری و بررسی سریع آسیب‌ ها در سنین پایین و مدرسه می تواند نتیجه مؤثرتری در کاهش مشکلات پیش روی دانش آموزان داشته باشد.

وی راهبرد اصلی و محوری آموزش و پرورش در سال های اخیر را اجرای سند تحول بنیادین عنوان کرد و گفت: پیش فرض این سند ناکارآمدی نظام آموزشی موجود و عدم توانمندی آن در جامعه پذیر کردن و آماده کردن کودکان و نوجوانان جهت تحولات محیطی و نیازهای امروز و فردای جامعه است.

جهانشاهی افزود: اگر ما به دنبال جامعه سالم هستیم و اگر به دنبال جامعه‌ای بر پایه اهداف و سنت الهی هستیم باید مراقب دانش آموزان باشیم.

وی در ادامه بیان کرد: در همه جوامع آسیب وجود دارد و آسیب هایی از قبیل آسیب های اجتماعی و خانوادگی و... است که موجب انحراف دانش آموزان از زندگی سالم می شود. بنابراین وظیفه ما و شما این است که در این راستا بتوانیم با همدلی و هم نگری و هم افزایی، به دانش آموز در آسیب ها کمک کنیم.

جهانشاهی تصریح کرد: هدف از این طرح چهار چیز است: اول ظرفیت سازی برای تحقق مداخلات سریع و به موقع و مؤثر در فوریت های اجتماعی، دومین مسئله افزایش نرخ پوشش بخش غربالگری طرح نماد برای دانش آموزان و سومین مورد، توسعه بخشی آموزش های ارتقا و در نهایت توسعه بخشی درمانی و مددکاری با تمرکز بر فوریت روانی است.

وی در پایان بر لزوم توجه بیشتر به این طرح، برگزاری و پیگیری ها تأکید کرد و گفت: به منظور پیشگیری از آسیب‌ های اجتماعی باید همه نهادها و ادارات همکاری های لازم را با این طرح انجام دهند.

در ادامه جلسه، محمد عدل لاله؛ معاون پروشی و تربیت بدنی منطقه ۱۴ در جلسه کمیته علمی طرح ملی نماد گفت: هر نهادی می بایست به مسائل تخصصی خود بپردازد و با توجه به نو ظهور بودن طرح نماد در کشور، با مشکلاتی مواجه هستیم و طرح نماد صرفا شروع یک کار فاخر است که ده ها سال است در کشورهای پیشرفته در جریان است.

عدل لاله بیان کرد: هدف از اجرای این طرح، توانمندسازی دانش‌آموزان در مقابل آسیب‌ های اجتماعی در مدارس است و برای اجرای این طرح، کارگاه‌ های آموزشی نیز برای خانواده‌ها، معلمان و دانش‌آموزان برگزار می‌ شود.

وی در ادامه گفت: این پروژه پیشگیری زودرس، مداخله روانشناختی در فرآیند رشد کودکان است تا مانع از بروز رفتارهای پر خطری شود که احتمال پذیرش و بروز آن در دانش آموزان وجود دارد.

عدل لاله افزود: هدف کلی این طرح، توانمندسازی دانش آموزان و مقابله با آسیب های اجتماعی از طریق مداخله به موقع و مؤثر با استفاده از رویکرد پیشگیری و رشدمدارانه است.

وی تصریح کرد: مدرسه در رشد و پرورش شخصیت دانش آموزان تأثیر بسزایی دارد که با ارتقای آگاهی ‌و پیشگیری در سه حوزه خانواده، مدرسه و مربیان حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه غربالگری، آموزش، درمان و حمایت جویی چهار عنصر وجودی این طرح است، ادامه داد: این پروژه به صورت مشارکتی و ائتلافی در سطح کلان، با همکاری وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، قوه قضائیه، ستاد مبارزه با مواد مخدر، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، برگزار می شود که در شهر تهران زیر مجموعه آنها متولی همکاری این پروژه هستند.

عدل لاله عنوان کرد: با برگزاری میز نماد در مرکز مشاوره منطقه، انتظار داریم برای حل مشکلات دانش آموزان و خانواده آنها با برنامه ریزی های صورت گرفته از وقوع آسیب های اجتماعی جلوگیری شود.

در ادامه جلسه عارفه بهزادپور؛ کارشناس پیشگیری از آسیب های اجتماعی منطقه ۱۴ خاطرنشان کرد: همه دانش آموزان نیاز به مراقبت های پیشگیرانه در برابر آسیب های اجتماعی دارند و این موضوع بسیار جدی است که طرح نماد یکی از مؤثرترین، پویاترین و موفق ترین طرح های شناسایی، غربالگری و درمان دانش‌آموزان دچار آسیب های اجتماعی است.

در پایان، اعضای کمیته طرح نماد منطقه ۱۴ نظرات و پیشنهادات خود را ارائه کردند.

*خبرنگار دانش آموز پانا؛ مهسا اکبری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار