کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با پانا

کسری بودجه حاصل ناترازی در دخل و خرج دولت است

تهران (پانا) - به گفته کارشناس مسائل اقتصادی بخشی از کسری بودجه به دلیل ناهماهنگی در پرداخت مالیات‌ها است، کسبه مالیات شان را آخر سال می‌دهند اما کارمند سرماه حقوق می‌گیرد و مالیات آن را پیش از دریافت پرداخت می‌کند، این مسئله منجر به کمبود بخشی از منابع درآمدی دولت از محل مالیات‌ها می شود، در نهایت هم دولت بدهکار تا بخواهد مالیات آخر سال را جمع کند تا به بانک مرکزی قرضش را پس بدهد نوبت بودجه سال بعد می‌شود و کسری بودجه‌ای روال شده که تمامی ندارد.

کد مطلب: ۱۲۴۲۹۲۷
لینک کوتاه کپی شد
کسری بودجه حاصل ناترازی در دخل و خرج دولت است

اعظم پویان - مدت زمانی است که بودجه 3 هزار و 600 میلیاردی سال آتی به مجلس ارائه شده و حرف و حدیث‌ها درباره کسری بودجه بالا گرفته است. مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده است که بودجه 1401 بین 300 تا 600 هزار میلیارد تومان کسری خواهد داشت.

دولت‌ها مازاد بودجه ایجاد نمی‌کنند چون در الفبای اقتصاد این است که مازاد بودجه رکود می‌آورد و کسری بودجه رشد می‌آورد اما مسئله اینجاست که در اقتصاد ما کسری بودجه تورم می‌آورد


کسری بودجه درآمدها را عقب می‌اندازد
«آلبرت بغزیان» در گفت‌وگو با پانا درباره این کسری بودجه عنوان کرد: «من ندیدم بودجه‌ای با کسری بسته شود و برای توازن آن حتماً منابع مشخصی تعریف شده است. آنچه در کسری بودجه اتفاق می‌افتد این است که هزینه جلوتر می‌افتد و هیچ ارگانی حاضر نیست از تخصیص بودجه‌اش صرف‌نظر کند پس این درآمد است که عقب می‌افتد زیرا نه به‌موقع مانند مالیات‌ها جمع‌آوری می‌شود و نه به‌اندازه جمع می‌شود و حالا اگر تلنگری به اقتصاد بخورد اعم از تحریم یا تورم ناگهان اقتصاد دچار کسری می‌شود.»
وی افزود: «ممکن است اقتصادی در رکود باشد مانند اقتصاد آمریکا و اروپا که مشکل‌شان فروش است و نه تولید، پس روش‌های مختلف فروش اعم از روش‌های اعتباری و قسطی یا لیزینگ و غیره با بهره‌های نازل پاسخگو است، اما مشکل کشور ما تولید است. وقتی در این برحه از زمان بحث تولید و پشتیبانی و مانع زدایی مطرح می‌شود، نشان می‌دهد که اصل نظام به این معتقد است که ما مشکلمان تولید است. بنابراین بودجه اگر کسری دارد آن کسری را به سمت تولید می‌فرستد و نه به سمت تقاضا. این موضوع به این معنی است که اگر هزینه‌های عمرانی‌مان بالاتر باشد و دچار کسری باشیم بهتر از این است که هزینه‌های جاری ما بالا باشد و دچار کسری شویم.»
آسیب کسری بودجه ایجاد تورم است
این کارشناس اقتصادی عنوان کرد:‌«کسری بودجه باید تأمین شود پس در کنار کسری، محل‌هایی برای تأمین تعریف می‌شود و عملاً کسری برطرف می‌شود، بودجه بدون کسری و با روش‌های تأمین مالی بسته می‌شود. همه جای دنیا همین است. بحث کسری را یا درآمدها می‌پوشانند و یا نمی‌پوشانند. دولت‌ها مازاد بودجه ایجاد نمی‌کنند چون در الفبای اقتصاد این است که مازاد بودجه رکود می‌آورد و کسری بودجه رشد می‌آورد اما مسئله اینجاست که در اقتصاد ما کسری بودجه تورم می‌آورد.»

مالیات دیر جمع می‌شود و کسری بودجه تداوم پیدا می‌کند
آلبرت بغزیان گفت: «در کشور ایران مالیات‌ها محقق نمی‌شود و یا دیر جمع می‌شود. دولت مالیات را آخر سال از کسبه جمع می‌کند ولی باید حقوق کارمند را سر هر ماه پرداخت کند و این به تعویق افتادن مالیات‌ها فاصله‌ای می‌افتد که کسری است. دولت تا بخواهد این پول مالیات را جمع کند، مشخص نیست برای کدام سال است. عدم هم‌زمانی جمع‌آوری مالیاتی و انجام هزینه‌های جاری باعث می‌شود کسری موضعی و موقتی داشته باشیم که این اشکالی هم ندارد چون می‌توان دولت از بانک مرکزی وجوهی را قرض بگیرد و برگرداند اما در کشورما کسری ایجاد می‌شود زیرا بانک مرکزی پول را وسط می‌گذارد اما دولت پس نمی‌دهد و درنتیجه بدهکار می‌ماند تا بودجه سال بعد و کسری بودجه بعدی که ادامه پیدا می‌کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار