کوشا در آیین تکریم و معارفه هیأت رئیسه اسکودا:

اجرای عدالت به عنوان رکن اساسی در یک جامعه پیشرو عامل ثبات و پایداری است

تهران (پانا) - رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران گفت اجرای عدالت به عنوان رکن اساسی در یک جامعه پیشرو عامل ثبات و پایداری است اما باید بدانیم که چنین امری بدون استقلال و آزادی وکیل ممکن نخواهد بود.

کد مطلب: ۱۲۴۲۶۳۴
لینک کوتاه کپی شد
اجرای عدالت به عنوان رکن اساسی در یک جامعه پیشرو عامل ثبات و پایداری است

جعفر کوشا در آیین تکریم و معارفه هیأت رئیسه اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری ایران ضمن تسلیت ایام فاطمیه، اظهار کرد: در حال حاضر نهاد وکالت با چالش‌هایی مواجه است. یکی از مهم‌ترین آن‌ها طرح مجلس موسوم به طرح تسهیل صدور مجوز برای برخی کسب و کارهاست که نهاد وکالت نیز از آن متاثر شده است. آیین‌نامه جدید قوه قضاییه نیز از مسائل دیگر ماست که در دوره پیشین امضا شده اما در حال حاضر مشغول رایزنی با ریاست محترم قوه قضاییه هستیم و بناست هیأتی از سوی نهاد وکالت به همراه هیأتی از قوه قضاییه در این‌باره گفت‌وگو کنند و پیرامون ملاحظات کارشناسی به بررسی بپردازند.

وی افزود: با این حال انتخابات نهاد وکالت به طور بسیار موفقیت‌آمیز برگزار شد و ما امروز مفتخر هستیم که به همراه هیأت رییسه و اعضای جدید به طور رسمی فعالیت خود را آغاز می‌کنیم. در این خصوص همه اعضا هم نظر هستند که باید با نگاه عقلانی و منتقدانه و با حفظ اتحاد کانون‌های وکلا، چالش‌های کم‌نظیر پیش روی نهاد وکالت را برداریم تا بتوانیم به سوی هدف اصلی همه ما که همانا تحقق عدالت است، گام برداریم.

رییس اسکودا تأکید کرد: اجرای عدالت به عنوان یک رکن اساسی در یک جامعه پیشرو عامل ثبات و پایداری است اما باید بدانیم که چنین امری بدون استقلال و آزادی وکیل ممکن نخواهد بود.

وی با بیان اینکه حق دفاعِ آزادانه و صریح یک حق اساسی است، افزود: قاضی و وکیل بال فرشته عدالت، با ایفای نقش تخصصی خود، عدالت را میسر می‌کنند. وکیل به مدد لوایح و دفاعیه‌‌ها و قاضی با احکام عقلانی، عادلانه و صبورانه‌ای که صادر می‌کند، در راستای تحقق عدالت گام برمی‌دارند. با این حال برخی نه تنها استقلال قاضی را به رسمیت نمی‌شناسند بلکه به دلایل معینی می‌خواهند استقلال صدساله وکلا را نیز زیر سوال ببرند.

کوشا تصریح کرد: ادغام کانون وکلا در ذیل قوه قضاییه یعنی ناتوانی نهاد وکالت ایران در شرکت در امور بین‌الملل. مگر در دادگاه لاهه وکلای ما به مدد استقلال خود نتوانستند از منافع کشور دفاع کنند؟ همه می‌دانیم که شرط عضویت در آی.بی.ای استقلال نهاد وکالت از هر گونه دستگاه حاکمیتی است. جمهوری اسلامی ایران به جهت تحکیم مواضع کشور و انقلاب باید در همه نهادها بین المللی حضور فعال داشته باشد بنابراین کانون وکلا که با زحمات فراوان عضوی از آی. بی. ای شده است، می‌تواند در تحکیم روابط قضایی کشور با دنیا عمل کند.

رییس اسکودا با بیان اینکه قانون، فصل‌الخطاب است، گفت: قانون محوریت دارد و نهاد وکالت تابع قانون است بنابراین فرایند ابطال پروانه وکالت در قانون معین شده و خودسرانه نیست و مطابق قانون انجام می‌شود.

کوشا در راستای مشکلات روز نهاد وکالت، معاون اول قوه قضاییه را به مناظره در رسانه ملی دعوت کرد تا در مقابل انظار مردم به گفت‌‌و‌گو بپردازند.

از قوه قضاییه تشکر می‌کنیم که پذیرفتند آیین‌نامه اجرایی لایحه استقلال نهاد وکالت دارای اشکال است

جلیل مالکی نیز در ادامه این مراسم گفت: عزیزان ما در هیأت رییسه جدید با آیین نامه اجرایی لایحه استقلال نهاد وکالت مواجه هستندکه در قوه قضاییه در آستانه اصلاح است. از قوه قضاییه تشکر می‌کنیم که پذیرفتند این آیین نامه دارای اشکال است و موادی که مخالفو مغایر قانون است را اصلاح می‌کنند.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز ادامه داد: طبیعتاً ما با چالش‌های زیادی در کشور مواجهیم به نحوی که این چالش‌ها وقت مدیراننهاد وکالت را گرفته است برهمین اساس مدیران نهاد وکالت باید زحماتشان را نسبت به دوره‌های قبلی مضاعف کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار