مهدی سجاده‌چی در گفت‌وگو با پانا

فیلمسازی که فیلمش مغایر قوانین جشنواره فجر است، انعطاف بیشتری برای حضور فیلمش به‌خرج دهد

تهران (پانا) - مهدی سجاده‌چی می‌گوید اگر کسی خودش می‌داند که فیلمش با قواعدی که در شیوه‌نامه جشنواره فیلم فجرآمده، مغایرت دارد، دیگر اعتراض او معنی ندارد.

کد مطلب: ۱۲۴۲۵۶۷
لینک کوتاه کپی شد
فیلمسازی که فیلمش مغایر قوانین جشنواره فجر است، انعطاف بیشتری برای حضور فیلمش به‌خرج دهد

رییس هیأت‌مدیره انجمن فیلمنامه‌نویسان در گفت‌وگو با پانا با اشاره به نزدیک شدن به تاریخ برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: «با نزدیک شدن به زمان برگزاری جشنواره، در فرصت اندکی که وجود دارد، شاید فرصت تفاهم و همدلی میان مدیران جشنواره و فیلمسازانی که به پذیرفته نشدن فیلم‌هایشان اعتراض دارند، وجود نداشته باشد. اما اگر این زمان کمی بیشتر بود، شاهد اتفاقات بهتری بودیم.»

مهدی سجاده‌چی، درباره بروز برخی اعتراضات بعد از اعلام اسامی نهایی فیلم‌های جشنواره فیلم فجر، گفت: «کسی که فرم تقاضای شرکت در جشنواره را پر می‌کند، حتما می‌داند که در شیوه‌نامه این توافق نوشته شده درچه صورتی فیلم در جشنواره پذیرفته می‌شود. اگر کسی احساس می‌کند فیلمش براساس نکاتی که در آن توافق‌نامه آمده، باید بیشتر بررسی می‌شد و لازم بود قانون انعطاف بیشتری نشان دهد، می‌تواند تقاضا کند تا فیلمش با نگاه منعطف‌تری دیده شود؛ به‌نظرم این کار مانعی ندارد. اما اگر کسی خودش می‌داند که فیلمش با قواعدی که در شیوه‌نامه مغایرت دارد، دیگر اعتراض او معنی ندارد.»

وی درباره تغییر برخی از قواعد سازمان سینمایی در پی تغییر دولت‌ها افزود: «معمولا قوانین سازمان سینمایی نمی‌تواند به راحتی تغییر کند بلکه تغییر رویکرد پیدا می‌کند. یک گروه ممکن است از قانون خوانشی داشته باشد و دیگری شکل دیگر آن را تفسیر کند. این‌طور نیست که مانند محاکم قضایی روال داشته باشد. قواعدی هستند که برای ارتباط بهتر بخش دولتی و بخش خصوصی سینما وضع می‌شوند.»

نویسنده فیلم سینمایی «روز سوم» ادامه داد: «از دید من، با نزدیک شدن به زمان برگزاری جشنواره، در فرصت اندکی که وجود دارد، شاید مجال تفاهم و همدلی میان مدیران جشنواره و فیلمسازانی که به پذیرفته نشدن فیلم‌هایشان اعتراض دارند، وجود نداشته باشد. اما اگر این زمان کمی بیشتر بود، شاهد اتفاقات بهتری بودیم. یعنی بهتر است هر سال از اوایل پاییز این روابط شروع شود و تا برگزاری جشنواره ادامه داشته باشد، نه اینکه روزهای آخر، نسخه‌های کامل نشده و پراشکال را به جشنواره برسانند و در این فرصت اندک تازه به همدلی و تفاهم با دست‌اندرکاران جشنواره برسند. این قضیه باعث شده که سال و تقویم سینمایی ما در آذر و دی فشرده‌تر شود که موجب بسیاری از مشکلات غیرضروری می‌شود که می‌توانست با زمان و مهلت بیشتر حل شود.»

نویسنده فیلم سینمایی «قاعده بازی» درباره چهل سالگی جشنواره فیلم فجر نیز عنوان کرد: «چهل می‌تواند یک عدد بیشتر از 39 و یک عدد کمتر از 41 باشد، گاهی هم می‌تواند نشانه بلوغ فکری باشد. این تعبیر زمانی صادق است که درباره یک ارگانیسم صحبت کنیم؛ مثلا وقتی صحبت از چهل سالگی جشنواره فیلم فجر می‌شود، باید درباره جشنواره‌ای صحبت کنیم که چهل سال با مدیریت واحد اداره شده است؛ در این صورت به پختگی رسیدن یا نرسیدنش معنادار می‌شود. ولی وقتی دبیران و برخی سیاست‌های جشنواره‌ها هر سال یا چند سال یک‌بار تغییر می‌کند، چندان به‌صورت منطقی نمی‌توانیم درباره این پختگی صحبت کنیم. اما همین زیباست که امسال چهلمین دوره جشنواره است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار