در وبینار چالش‌های پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب عنوان شد:

آغاز سفر جیمز وب به فضا با آرزوی دیدن تولد جهان

تهران (پانا) - وبینار چالش‌های پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب با حضور اساتید و منجمان و مروجین علم از کشورهای ایران، اسپانیا، دانمارک با همکاری آموزش و پرورش منطقه یک تهران و پارک علم و مهارت اندیشمندان جوان و پژوهش‌سرای آسمان برگزار شد. در این برنامه حضار شاهد پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب بودند.

کد مطلب: ۱۲۴۲۲۱۲
لینک کوتاه کپی شد
آغاز سفر جیمز وب  به فضا با آرزوی دیدن تولد جهان
وبینار چالش‌های پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب با حضور ‌میثم محمدی امین؛ عضو هیات علمی پژوهشگاه هوافضا، محقق دانشگاه فنی دانمارک و مدیر باشگاه هوا فضای آریا، محمد سلطان الکتابی، منجم و فعال در زمینه عکاسی نجومی از اسپانیا، محمدحسین طالع زاده؛ منجم و عضو هیئت علمی از ایران، رضا ماه منظر از فعالان و پژوهشگران آزاد رشته اختر زیست شناسی و زیست فضایی با اجرای جواد حسن پور ایرانی و بامداد فرحمندی تا زمان پرتاب موشک در ساعت ۳و ۵۰ دقیقه به بحث و بررسی ویژگی‌های موشک و تلسکوپ پرداختند. این برنامه در محیط اسکای روم و اینستاگرام همزمان برگزار شد.
جواد حسن پور مجری این برنامه و از فعالان و مروجین علم در گفت و گو با پانا در رابطه با بزرگترین رویداد تاثیر گذار دنیای نجوم اظهار کرد: روز شنبه ۴ دی ماه ۱۴۰۰ تاریخ نجوم بزرگترین برگ خود را رقم زد.
تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا بالاخره پس از سال‌ها انتظار پرتاب شد و قرار است طی هفته‌های آینده مسیری مشخص را طی کرده و در مقصد باز شود. این سازه حدود ۱۰ میلیارد دلاری اطلاعات بسیار بیشتری درباره منشأ کیهان و حتی حیات فرازمینی در اختیار ما قرار خواهد داد.
میثم محمدی امین؛ عضو هیات علمی پژوهشگاه هوافضا، محقق دانشگاه فنی دانمارک در وبینار با اشاره به سازه قدرتمند و پیشرفته جیمز وب تصریح کرد: جیمز وب نقطه مشترکی بین چندین پایگاه در تقاط مختلف جهان و سازمان فضایی اروپا است و چندین هزار دانشمند، مهندس و تکنسین در ۱۵ کشور در پروژهٔ جیمزوب مشارکت داشته‌اند.
وی افزود: جستجوی نور از نخستین ستارگان و کهکشان‌هایی که پس از مه‌بانگ در کیهان شکل گرفتند، بررسی شکل‌گیری و تکامل کهکشان‌ها، درک شکل‌گیری ستارگان و منظومه‌های سیاره‌ای و مطالعهٔ سیستم‌های سیاره‌ای و خاستگاه پیدایش زندگی از اهداف کلیدی تلسکوپ فضایی جیمز وب است.
محمدی امین با اشاره به قدرت بالای جیمز وب خاطر نشان کرد:
با آغاز به کار تلسکوپ فضایی جیمز وب می‌توانیم تاریخ ۱۳.۷ میلیارد ساله جهان و فرآیند شکل‌گیری کهکشان‌ها ببینیم . دانشمندان امیدوارند که با این رصدخانه فضایی پاسخ بخشی از سوالات مهم خود را پیدا کنند و اطلاعات بیشتری درباره کیهان به دست آورند.

محمد حسین طالع زاده، منجم و عضو هیئت علمی دانشگاه اظهار کرد: تلسکوپ فضایی جیمز بر روی موشک «آریان ۵» از «گویان فرانسه» در جنوب آمریکا پرتاب شد. سفر این تلسکوپ تا فضا ۲۶ دقیقه طول می‌کشد، اما زمان بسیار بیشتری طول خواهد کشید تا جیمز وب به مقصد خود برسد. دانشمندان محلی در فاصله حدود ۱ میلیون و ۶۱۰ هزار کیلومتری را برای استقرار تلسکوپ جیمز وب انتخاب کرده‌اند.
طالع زاده در ادامه افزود: دانشمندان می‌توانستند ۵ نقطه لاگرانژی برای استقرار تلسکوپ را در نظر بگیرند که حتی مسیری کوتاهتر از مسیر فعلی را طی کند، اما این نقطه که نقطه لاگرانژی ۲ یا L2 نامیده می شود بهترین نقطه بررسی شده است.

وی با اشاره به فرصت حدودا یک ماهه برای آمادگی این تلسکوپ گفت: طبق پیش‌بینی‌ها، جیمز وب احتمالا به آرامی و حدود یک ماه دیگر تجهیزات خود را به صورت کامل باز می‌کند تا در حالت آماده به کار قرار بگیرد.
گفتنی است؛ این وبینار بسیار مورد توجه دانش آموزان، همکاران فرهنگی و دوستداران علم قرار گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار