مذاکرات لغو تحریم‌ها تا ۷ روز آینده از سر گرفته خواهد شد؛

آیا توافق در «وین 8» حاصل می‌شود

تهران (پانا) - مذاکرات وین 7 جمعه هفته گذشته به پایان رسید و دیپلمات‌ها به پایتخت‌های‌شان بازگشتند. آن‌ها بر یک وقفه 10 روزه در مذاکرات توافق و اعلام کردند وین 8 پس از اعیاد کریسمس از سر گرفته خواهد شد.

کد مطلب: ۱۲۴۰۹۵۴
لینک کوتاه کپی شد
آیا توافق در «وین 8» حاصل می‌شود

دستاورد دور هفتم مذاکرات اما دستیابی به یک «پیش‌نویس جدید» بود که به گفته علی باقری کنی رئیس هیات مذاکره‌کننده ایران و انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است از این پس مبنای گفت‌وگوها قرار گیرد. اکنون که 4 روز از وقفه 10 روزه گذشته است، روز گذشته سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در یک نشست خبری درباره زمان از سر گیری مذاکرات وین، گفت «درخصوص پایان این دور از گفت‌وگوها طرفین صحبت‌های مفصلی با هم داشتند. برخی از طرفین معتقد بودند بعد از سال نو و شب ژانویه ادامه پیدا کند، بعضی هم معتقد بودند در میان این روزها ادامه دهند. اما توافق حاصل شد بعد از اعیاد کریسمس خواهد بود که به طور رسمی اعلام می‌شود».

رئیس هیات مذاکره‌کننده ایران بعد از گفت‌وگوهای وین 7 اعلام کرد که، ایران و ۱+۴ پس از وین 7، به پیش‌نویس جدیدی که در آن نظرات ایران اعمال شده است، دست یافته‌اند و قرار است این متن مبنای گفت‌وگوهای آتی باشد. علی باقری کنی گفت که در هفته گذشته و در طی مذاکرات در موضوع لغو تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای به دو سند دست پیدا کردیم که این دو سند، دیگر سند به دست آمده در ۲۰ ژوئن (مذاکرات وین ۶) نیست بلکه دو سند جدید است که براساس مواضع ایران مبنای مذاکراتی خواهد بود که در آینده نزدیک در وین آغاز می‌شود.

باقری: گفت‌وگوهای دور آتی می‌تواند آخرین دور مذاکرات باشد

رئیس هیات مذاکره‌کننده کشورمان همچنین با اشاره به پافشاری طرف مقابل روی پیش‌نویس قبلی و مقاومت اولیه در برابر اصلاحات ایران گفت ما براساس منطق و استدلالی که داشتیم در مقابل این موضع غیرمنطقی ایستادگی کردیم و گفتیم مواضع ما باید لحاظ شود. در طی یک هفته گذشته مذاکرات بسیار سنگین و فشرده بین طرف‌ها در سطوح مختلف برگزار شد و دیدگاه‌های طرف‌ها مبادله شد تا در نهایت اروپایی‌ها هم مجاب شدند که دیدگاه‌های ایران به عنوان مبنایی برای مذاکرات جدی و نتیجه‌بخش پذیرفته شود. وی تصریح کرد گفت‌وگوهای دور آتی می‌تواند آخرین دور مذاکرات باشد. طبیعی است طرف مقابل اگر دیدگاه‌های ما را بپذیرد، ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانیم به توافق برسیم.

مورا: ادامه گفت‌وگوها بر روی پیش‌نویس جدید خواهد بود

در همین باره انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان نشست وین 7 در جمع خبرنگاران بیان داشت که این پیش‌نویس، نظرات و پیشنهادات مختلف گروه ۱+۴ و ایران درباره رفع تحریم‌ها، مسائل هسته‌ای و ترتیبات اجرایی را شامل می‌شود. وی عنوان کرد که این امر به معنای دستیابی به توافق نیست ولی مبنای ادامه گفت‌وگوها خواهد بود. این مقام اروپایی ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوها ظرف چند هفته آینده به نتیجه برسد.

خواسته‌های حداکثری و روند کند مذاکرات؛ مذاکرات طولانی خواهد بود؟

در این راستا و درباره زمان مورد نیاز جهت توافق در مذاکرات، حسن بهشتی‌‌‌‌پور، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی به پانا گفت: «کشورها زمان کمی است که گفت‌وگوها را آغاز کرده‌‌‌‌اند، یک تیم جدیدی هم از طرف ایران به مذاکرات رفته‌‌‌‌ است. مذاکرات ایران و آمریکا هم به صورت مستقیم برگزار نمی‌شود بلکه با واسطه ۱+۴ است. طرفین انتظارات حداکثری دارند که مانع از رسیدن سریع به نتیجه می‌شود. ایران‌ شروطی تعیین کرده که تحقق آن‌ها سخت است و طرف مقابل هم انتظاراتی دارد که منطقی پشت آن نیست و بر آن‌ها هم پافشاری می‌کنند؛ همین کار را پیچیده کرده و روند گفت‌وگوها را کند کرده است.»

این کارشناس مسائل هسته‌‌‌‌ای ادامه داد: «چون تیم مذاکره‌کننده ایران تغییر کرده است، مذاکرات اخیر بیشتر برای آشنایی طرف‌ها با مواضع یکدیگر انجام شده است و بعد از گفت‌وگوها، در حال حاضر ایران و ۱+۴ به یک پیش‌نویس جدید دست پیدا کرده‌‌‌‌اند که از این به بعد بر روی آن مذاکره می‌کنند.»

وی با بیان اینکه باید صبورانه و واقع‌‌‌‌بینانه فضای مذاکرات را واکاوی کرد، گفت: «ایران اعلام کرده که آمریکا باید تمام تحریم‌ها را لغو کند، ایران راستی‌آزمایی کند و سپس خسارات وارده به ایران بعد از خروج آمریکا از برجام هم پرداخت شود. در طرف مقابل هم چنین وضعیتی حاکم است، آن‌ها هم می‌گویند ایران باید پروتکل الحاقی را اجرا کند، به سوالات آژانس جواب دقیق بدهد، همه مراحل کاهش تعهدات را به اردیبهشت ۹۸ برگرداند، تولید اورانیوم فلزی را متوقف کند، غنی‌سازی ۶۰ و ۲۰ درصد را متوقف کند، غنی‌سازی را به میزان تعیین‌شده در برجام برساند و درباره موضوعاتی چون موشکی و … هم گفت‌وگو کند. این موضوعات نشان می‌دهد که مذاکرات بسیار پیچیده و طولانی خواهد بود.»

بهشتی‌پور تصریح کرد: «این‌ها سیاست‌های اعلامی است و باید درباره آن‌ها گفت‌وگو شود و اینگونه نیست که بگوییم حتما باید حرف یکی از دو طرف به کرسی بنشیند. باید مذاکرات انجام شود تا به نقطه توافق و رضایت دست پیدا کنند. من پیش‌بینی می‌کنم این مذاکرات چند ماهی زمان ببرد اما دو طرف باید تا اندازه‌ای کوتاه بیایند تا به نتیجه برسند. موضوع برای ایران از جهت اقتصادی اهمیت دارد و برای طرف مقابل از جهت عدم اشاعه و این مسائل به هم مرتبط هستند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار