آلودگی سمی صنعتی به میبد هم رسید

تهران (پانا) - آلودگی صنایع در کشور به شهرهای کوچک هم رسیده است و حالا میبد هم علاوه بر مشکلات شدید کم آبی که همین صنایع آب بر باعث آن شده‌اند، دچار آلودگی هوای ناشی از صنایع شده است.

کد مطلب: ۱۲۳۹۹۲۵
لینک کوتاه کپی شد
آلودگی سمی صنعتی به میبد هم رسید

شهرستان میبد تا اواخر دهه ۶۰ تنها دارای یک کارخانه کمپوت سازی بود که به دست تعدادی از جوانان این شهرستان راه اندازی شده بود و به دنبال شروع به کار اولین کارخانه کاشی در سال ۶۸ که راه اندازی آن حدود ۱۰ سال طول کشید، کارخانه‌های دیگری نیز از این سال ها به بعد ایجاد شده و هم اکنون این شهرستان بیش از ۳۵۰ کارخانه و کارگاه صنعتی دارد.

در سال های اخیر برخی صنایع پاک در حوزه الکترونیک ، داروسازی و تولید خوراک دام و طیور نیز در شهرستان میبد ایجاد شده اما سهم صنایع آلاینده که در ۲۰ سال اخیر در این شهرستان راه اندازی شده بیش از صنایع پاک است و همین مسئله باعث آلودگی شدید هوا و محیط زیست میبد شده است.

مدیر عامل شرکت نارین الکترونیک میبد گفت: صنعت الکترونیک یک صنعت پاک، خلاق و پیشرو محسوب می شود که کمترین میزان آلایندگی را به دنبال دارد اما نگاه مثبتی به این صنعت نمی‌شود و وضعیت به گونه ای است که در زمان صدور مجوزها نیز گاه تداخل هایی ایجاد می شود که سرمایه گذاران این صنعت پاک را با مشکل مواجه می کند این در حالی است که مسیر فعالیت برای برخی صنایع آلاینده بدون موانع است.

سید محسن کمالی افزود: این شرکت که از اولین تولید کننده‌های چراغ های خورشیدی در ایران است، با گذشت مدت زیادی از فعالیت برای دریافت تسهیلات از سوی بانک ها با مشکلات متعددی مواجه شده و در حالی که باید رویکردها با توجه به وضعیت آلودگی های زیست محیطی در میبد به سمت حمایت بیشتر از صنایع سبز و پاک باشد عملا حمایت مناسبی صورت نمی گیرد.

وی با گلایه از واردات چراغ های خورشیدی که مشابه آنها در داخل کشور تولید می شود، اظهار کرد: چرا یک محصول الکترونیک که با زحمت فراوان فعالان این حوزه در داخل تولید می شود باید از خارج وارد شود؟ انتظار از دولت این است که از ورود کالاهای مشابه که در داخل تولید می‌شود، جلوگیری کند.

محمدرضا ماندگاری، مدیرعامل شهرک صنعتی جهان آباد میبد، نیز بر رفع مشکلاتی که لیست آنها توسط نخبگان و خبرگان و فعالان حوزه های مختلف تهیه شده برای دستیابی استان یزد به جایگاه واقعی خود تاکید کرد و افزود: تامین آب شرب سالم و پایدار اصلی ترین و مهم ترین مطالبه استان یزد و شهرستان میبد از دولت است.

وی کمک جدی و فوری به تامین مالی و تسهیلگری در استفاده از روش های انتقال آب به استان را ضروری دانست و توسعه طرحهای‌ آبخیزداری و بیابان زدایی، اختصاص منابع مالی ارزان قیمت و پشتیبانی‌های فن‌آورانه در کمک به استفاده بهینه و صرفه‌جویی در مصرف آب در همه بخش‌های صنعتی، کشاورزی و شرب و به ویژه هدایت کشاورزی به سمت سازگاری با شرایط کم آبی را مورد تاکید قرار داد.

ماندگاری، حفظ محیط زیست با اختصاص منابع مالی ارزان قیمت و کمک های فن‌آورانه به تحقق این امر، توسعه پایدار و متوازن و کاهش شکاف طبقاتی و رشد اقتصادی را از دیگر اولویت ها و دغدغه‌های اصلی در مسیر توسعه شهرستان میبد عنوان کرد و یادآور شد: مشکلات اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فاقد مهارت به ویژه فارغ‌التحصیلان زن و کمک به رفع این معضل با پایش و کنترل پذیرش دانشجو در رشته‌های مورد نیاز جامعه، گسترش آموزش های کوتاه مدت مهارتی برای نسل جوان و تخصیص تسهیلات ارزان قیمت به صنایع کوچک و مشاغل خرد و خانگی از راهکارهایی است که دولت می تواند از این طریق موضوع ایجاد اشتغال را ساماندهی کند.

مدیرعامل شهرک صنعتی جهان آباد میبد ساماندهی سریع تر منطقه ویژه اقتصادی، پایانه صادراتی و تامین زیرساخت های لازم برای شهرک صنعتی ۲ و نوسازی ناوگان حمل و نقل، کمک به تقویت و توسعه زیرساخت‌های انتظامی از جمله ایجاد پاسگاه پلیس در شهرک صنعتی جهان آباد و زیرساخت‌های فرهنگی و تامین مسکن اقشار مختلف مانند جوانان، معلمان و کارگران و پشتیبانی هر چه بیشتر دولت از شرکت های دانش بنیان از سوی رئیس جمهور را از دیگر مواردی دانست که به تقویت ساختار اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی میبد کمک می کند.

فرماندار میبد نیز رفع مشکل کم آبی، شبکه سازی چاه‌های آب برای تامین آب شرب مردم، توجه به صنعت و تقویت شرکت های دانش بنیان که صنایع پاک محسوب می شوند را از مواردی دانست که در سفر رییس جمهور و هیات دولت به استان یزد پیگیری می شود.

حسین فلاح افزود: حضور رییس جمهوری و هیات دولت در استان یزد و بررسی میدانی مشکلات، آسیب‌ها و نارسایی ها از نزدیک یک فرصت طلایی برای دستیابی به نقشه راهی برای پیگیری های لازم برای رفع مشکلات و تامین مطالبه‌های مردم است.

وی کم آبی را از مشکلات مهم استان یزد و میبد عنوان کرد و ادامه داد: چند حلقه چاه در این شهرستان برای تامین آب شرب ایجاد شده و چند حلقه چاه دیگر نیز باید ایجاد و آنها به صورت شبکه به هم متصل شوند تا بخشی از مشکل کمبود آب شرب در این شهرستان برطرف شود.

فلاح تصریح کرد: توسعه صنعت در شهرستان میبد زمینه مناسبی را برای اشتغال فراهم کرده است اما بخش صنعت نیز با مشکلاتی در زمینه تامین آب مواجه است و مشکلات ناشی از آلایندگی صنایع نیز گریبانگیر شهروندان میبدی شده است، که اقدام برای کاهش آلایندگی صنایع از موارد نیازمند حمایت و کمک دولت است.

فرماندار میبد تامین آب شبکه های کشاورزی، دامپروری و گلخانه ای، تامین اعتبار برای تعیین حریم نارین قلعه و مرمت بناهای بافت تاریخی و توسعه بخش گردشگری شهرستان، بهسازی مسیر کمربند شرقی شهرستان و تکمیل عملیات جاده سازی ورزنه به ندوشن که ۸۰ درصد آن اجرایی شده است را از دیگر مواردی برشمرد که با حمایت دولت و اجرای این طرح ها بخشی از دغدغه های شهروندان شهرستان میبد برطرف می شود.

فلاح همچنین کمک به تقویت و توسعه شرکت‌های دانش بنیان که در مرکز رشد و فناوری میبد در حال فعالیت هستند، سرعت دادن به تامین زمین برای راه اندازی شهرک صنایع دستی که پیگیری های آن انجام شده و به نتایج خوبی نیز رسیده است را از سوی دولت خواستار شد.

میبد هم اکنون سومین شهرستان پرجمعیت استان یزد با حدود ۱۱۰ هزار نفر جمعیت است که از قطب های مهم صنعت کاشی کشور محسوب می شود و به دلیل توسعه صنعتی در دو دهه گذشته تعداد قابل توجهی از افراد جویای کار از دیگر استان های کشور به این شهرستان مهاجرت کرده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار