مجلس لایحه رتبه‌بندی معلمان را تصویب و به شورای نگهبان ارسال کرد؛

انتظار فرهنگیان نتیجه داد؛ لایحه رتبه‌بندی تصویب شد

رتبه‌بندی معلمان شامل چه افرادی می‌شود؟ از میزان افزایش حقوق در رتبه‌بندی تا میزان سنوات خدمت برای ارتقای رتبه

تهران (پانا) - با تصویب موادی دیگر از لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان، بررسی این لایحه در مجلس شورای اسلامی به پایان رسید و وزارت آموزش و پرورش موظف به تدوین آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان شد.

کد مطلب: ۱۲۳۹۵۱۰
لینک کوتاه کپی شد
انتظار فرهنگیان نتیجه داد؛ لایحه رتبه‌بندی تصویب شد

طرح رتبه‌‌بندی معلمان بر‌اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در جهت بهبود سطح معیشتی معلمان و در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان است. این طرح همچنین باعث بهبود کیفیت آموزشی دانش‌آموزان می‌شود.

طرح رتبه‌بندی، معلمان را در پنج دسته آموزشیار معلم (از بدو ورود به خدمت)؛ مربی معلم (۷ سال خدمت)؛ استادیار معلم (۱۲ سال خدمت)؛ دانشیار معلم (۱۷ سال خدمت) و استاد معلم (۲۲ سال خدمت) رتبه‌بندی می‌کند. بدین ترتیب معلمانی که کوشایی بالاتری در تربیت نسلی نوین از دانش‌آموزان داشته باشند، شایسته بهرمندی از مزایایی بالاتر نسبت به سایر معلمان هستند.

با رای موافق نمایندگان به ماده ۸ لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان در جلسه علنی امروز مجلس، بررسی این لایحه از سوی نمایندگان به پایان رسید.

بر اساس ماده ۸ این لایحه، آیین‌نامه اجرایی این قانون در خصوص نحوه تشکیل هیات‌های ممیزه مرکزی، استانی، شهرستانی و منطقه‌ای، چگونگی تعیین امتیاز معلمان برای رتبه‌بندی، شرایط کسب، ارتقاء، توقف و تنزل رتبه و جزئیات تعیین میزان فوق العاده رتبه‌بندی حسب امتیازات حاصله، حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون، توسط وزارت آموزش و پرورش و دو نفر از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به انتخاب کمیسیون (به عنوان ناظر) با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

میزان سنوات خدمت برای ارتقای رتبه معلمان/ تعیین شاخص‌ها و امتیازات موثر در رتبه‌بندی معلمان

نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 24 آذر) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش شور دوم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان، با ماده 4 این لایحه با 187 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 232 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بر اساس ماده 4 این لایحه؛ فرآیند رتبه‌بندی برای کلیه معلمان بر مبنای امتیازات ناشی از دوره‌های ضمن خدمت، سنوات تحصیلی در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر و شهیدرجایی، شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای، عملکرد رقابتی، دانش تخصصی- تربیتی، پژوهشی، خلاقیت و نوآوری، سنوات تجربه معلمی، سوابق مدیریتی در آموزش و پرورش، آخرین مدرک تحصیلی و کسب امتیازات لازم در نظام رتبه‌بندی معلمان در یکی از رتبه‌های ماده (3) این قانون و مطابق آیین‌نامه اجرایی این قانون، حداکثر تا پایان سال 1400 انجام می‌شود.

براساس تبصره این ماده افرادی که با عناوین شغلی مندرج در بند (1) ماده (2) این قانون، در پست‌های اداری وزارت آموزش و پرورش اشتغال دارند، کماکان معلم هستند.

حذف سقف تخصیص رتبه‌های پنج‌گانه معلمان

در ادامه نشست علنی امروز نمایندگان با تعیین سقف تخصیص رتبه‌های پنج‌گانه به فرهنگیان مخالفت و رای به حذف ماده 7 لایحه دادند. در ماده 7 آمده بود: ‌تخصیص رتبه‌های پنجگانه به نحوی خواهد بود که با اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان و احراز شرایط براساس ماده (4) این قانون، همواره در هر استان حداقل سی درصد (30%) از معلمان مشمول در آموزشیار معلم، حداقل سی درصد (30%) در رتبه مربی معلم، حداکثر بیست درصد (20%) در رتبه استادیارمعلم، حداکثر ده درصد (10%) در رتبه دانشیارمعلم و حداکثر ده درصد (10%) در رتبه استادمعلم قرار گیرند.

میزان افزایش حقوق معلمان براساس نظام رتبه‌بندی مشخص شد

همچنین براساس ماده 6 لایحه رتبه‌بندی که مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت، در اجرای بند (6) سیاست‌های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری و تبصره (3) ماده (29) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، حقوق و مزایای معلمان پس از اعمال رتبه‌های مندرج در ماده (3) این قانون، به شکل زیر است:

1- ‌برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم ده درصد (10%)، مربی معلم پانزده درصد (15%) علاوه بر افزایش رتبه قبلی، استادیار معلم دوازده درصد (12%) علاوه بر افزایش رتبه‌های قبلی، دانشیار معلم ده درصد (10%) علاوه بر افزایش رتبه های قبلی و استاد معلم پنج درصد (5%) علاوه بر افزایش رتبه‌های قبلی، به مجموع حقوق، مزایا و فوق‌العاده‌های مستمر و ارقام مندرج در احکام کارگزینی معلمان، افزوده می‌شود.

2- ‌پس از اعمال بند (1) این ماده، چنانچه حقوق و فوق‌العاده‌های هریک از معلمان از هشتاد ‌درصد (80%) مجموع حقوق و فوق‌العاده‌های هیات علمی مربی پایه یک دانشگاه تهران، کمتر باشد، مابه التفاوت تا سقف مذکور تحت عنوان «تفاوت تطبیق» در احکام کارگزینی آنان درج خواهد شد.

تبصره 1- ‌افرایش پرداختی ناشی از اجرای این قانون، تحت عنوان «فوق‌العاده رتبه‌بندی» و «تفاوت تطبیق» همه ساله متناسب با تغییرات حقوق و فوق‌العاده‌های هیات علمی مربی پایه یک دانشگاه تهران محاسبه می‌شود و مشمول کسور بازنشستگی نیز می‌گردد.

تبصره 2- ‌دولت مکلف است همه امتیازات و درصدهای موضوع فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را برابر سایر کارکنان دولت، به مشمولین این قانون اختصاص دهد و فوق‌العاده رتبه‌بندی موضوع این ماده علاوه بر امتیازات و درصدهای مزبور است.

تبصره 3- افرایش پرداختی ناشی از اجرای این قانون، از تاریخ 31/6/1400 در سقف یکصد و بیست و پنج هزار میلیارد ریال (125.000.000.000.000) پرداخت می‌شود و از ابتدای سال 1401 منوط به پیش‌بینی بار مالی در قوانین بودجه سنواتی، به صورت کامل اعمال خواهد شد.

میزان سنوات خدمت برای ارتقای رتبه معلمان مشخص شد

نمایندگان همچنین با ماده 5 این لایحه درباره سنوات خدمت برای ارتقای رتبه معلمان موافقت کردند. در ماده 5 آمده است: کسب رتبه‌های بالاتر مستلزم حداقل پنج سال خدمت در هر یک از رتبه‌ها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آیین‌نامه اجرایی این قانون خواهد بود.

بر اساس تبصره 1 این ماده؛ دوره خدمت در هر رتبه برای معلمان شاغل در دوره ابتدایی، مدارس استثنایی و مناطق محروم، مرزی و عشایری، به ازای هر سال خدمت 3 ماه از سقف رتبه کاهش می یابد.

بر اساس تبصره ۲ این ماده؛ دوره خدمت در هر رتبه برای نخبگان موضوع آیین نامه احراز استعدادهای برتر و نخبگی مصوب 1385/6/14شورای عالی انقلاب فرهنگی، صرفاً برای یکبار حداقل سه سال است.

بر اساس تبصره ۳ این ماده؛ حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبه‌های دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب (15) و (21) سال است و ارفاقات مذکور در تبصره‌های (1) و (2) این ماده، از این مدت کسر می‌شود.

دغدغه اول مجموعه حاکمیت معلمین هستند

در ادامه نشست علنی امروز مجلس، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی حین بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان، گفت بررسی و تصویب این لایحه در مجلس مقداری زمان‌بر شد زیرا نیازمند بررسی دقیق بود که هم رعایت مسائل قانون اساسی و بار مالی آن حل شود و هم منزلت، معیشت و ارتقاء کیفیت سطح آموزش و تحصیلات، شایسته سالاری و شایسته گزینی رعایت شود.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد مهم‌ترین سرمایه‌های کشور، فرزندان دلبند این سرزمین بوده که در اختیار معلمان ما هستند و آینده کشور ما در دستان این عزیزان است و فرهنگیان مطمئن باشند دغدغه اول مجلس شورای اسلامی و مجموعه حاکمیت معلمین است تا بتوانند تربیت و آموزش فرزندان این سرزمین را با امنیت کامل و با احساس و شعف خوبی پیش ببرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سخنان نماینده دولت در دفاع از لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان، تصریح کرد: ما اینجا هم قانون را رعایت کرده‌ایم و هم از حق معلمان دفاع کرده‌ایم تا بعد از 10 سال قانون در مسیر درستی پیش رود و مشکلی در آن ایجاد نشود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار