نمک چه مضراتی برای سلامتی دارد؟

تهران (پانا) - مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، گفت نمک، یک مانع بزرگ برای داشتن اسکلت محکم بوده و یکی از دلایل پوکی استخوان مصرف زیاد نمک است. بیماری پوکی استخوان با کم‌شدن توده استخوان و نابودی ساختمان بافت استخوان ایجاد می‌شود که شکستگی استخوان و افزایش خطر شکستگی لگن، ستون فقرات و مچ دست را به همراه دارد.

کد مطلب: ۱۲۳۸۷۶۷
لینک کوتاه کپی شد
نمک چه مضراتی برای سلامتی دارد؟

به گزارش ایمنا، نسرین علیزاده، اظهار کرد: در این بیماری، استخوان ضعیف شده و با کوچک‌ترین ضربه دچار شکستگی می‌شود همچنین پوکی استخوان موجب کاهش کیفیت زندگی و برای برخی معلولیت دائمی به همراه خواهد داشت. در بیماری پوکی استخوان از دست دادن استخوان‌ها به طور خاموش و بی سر و صدا اتفاق می‌افتد و اغلب هیچ علامتی تا زمان رخ دادن شکستگی وجود ندارد.

مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نمک را یک مانع بزرگ برای داشتن اسکلت محکم دانست و اضافه کرد: دریافت زیاد نمک و سدیم و مصرف غذا و تنقلات شور و پرنمک سبب کاهش بازجذب کلسیم از کلیه شده و دفع ادراری آن را افزایش می‌دهد که خود عامل مهمی در کاهش تراکم استخوانی و پوکی استخوان است.

وی اظهار کرد: حدود نیمی از زنان مسن‌تر از ۴۵ سال و ۹۰ درصد زنان مسن‌تر از ۷۵ سال به بیماری پوکی استخوان مبتلا می‌شوند و یکی از دلایل پوکی استخوان مصرف زیاد نمک است.

مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، میزان مصرف نمک توصیه شده برای هر فرد بزرگسال در روز را ۳-۵ گرم خواند و گفت: کاهش تراکم توده استخوان به دنبال دریافت زیاد نمک در زنان یائسه بیشتر از سایر زنان است.

علیزاده با اشاره به اینکه مردان مسن نیز به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند، اظهار کرد: میزان ابتلای آنان کمتر از زنان است و به طور تقریبی از هر سه زن، یک نفر و از هر دوازده مرد، یک نفر به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار