ارزیابی‌ها از مثبت بودن دور هشتم مذاکرات حکایت دارد؛

تعقیب «توافق» در وین

فرجی‌راد، دیپلمات پیشین: دور هشتم مذاکرات موثرتر و مثمرثمرتر از گذشته بود/ راه مذاکرات بسته نمی‌شود و بن‌بستی وجود نخواهد داشت

تهران (پانا) - هشتمین دور مذاکرات احیای برجام در ادامه مذاکرات ایران و ۱+۴ که هشتم آذر پس از سه ماه وقفه، در وین از سر گرفته شد، روز گذشته در سطح معاونان وزیران امور خارجه در وین برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۳۷۸۸۴
لینک کوتاه کپی شد
تعقیب «توافق» در وین

در مذاکرات هفته گذشته (هفتمین دور مذاکرات)، ایران دو سند را به طرف‌های مذاکرات درباره «لغو تحریم‌ها» و نیز «اقدامات هسته‌ای» ارائه کرد. کشورهایی اروپایی و آمریکا بعد از بررسی این اسناد مدعی شدند که متن پیشنهادی ایران قابل مذاکره نیست و پیشنهادها «زیاده‌خواهانه» است. آن‌ها اعلام کردند که نیازمند مشورت در پایتخت‌های‌شان هستند. به همین خاطر یک هفته وقفه برای بررسی اسناد ارائه شده ایران در مذاکرات ایجاد شد و روز گذشته هشتمین دور این گفت‌وگوها در هتل کوبورگ وین از سر گرفته شد.

در دو سند ارائه شده، ایران تاکید دارد که متون، قابل مذاکره و بررسی است و نیز کشورهای طرف برجام می‌توانند پیشنهادات خود را در رابطه با آن ارائه کنند. مخالفت سه کشور اروپایی و آمریکا با متن‌های ارائه‌ شده از سوی ایران، در حالی صورت گرفت که چین و روسیه این اسناد را قابل مذاکره و در چارچوب برجام اعلام کردند.

اما به هر حال بعد از یک هفته وقفه در مذاکرات، دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام میان روسای هیات‌های مذاکره کننده گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و ایران روز گذشته برگزار شد و قرار است از امروز کاگروه‌ها به صورت جزئی موارد مورد گفت‌وگو را بررسی کنند.

روز گذشته قبل از شروع نشست کمیسیون مشترک برجام، نشست‌های دو و سه جانبه با انریکه مورا، هماهنگ‌کننده مذاکرات از اتحادیه اروپا و روسای هیات‌های چین و روسیه برگزار و سپس نشست کمیسیون مشترک برجام در ساعت ۱۲ به وقت محلی وین برگزار شد.

بعد از این نشست رئیس هیات مذاکره‌کننده ایران به خبرنگاران گفت که طرفین اراده جدی برای استمرار مذاکرات دارند و این نشان می‌دهد که می‌خواهند مواضع به هم نزدیک شود. علی باقری روایت کرد که امروز نشست کمیسیون برگزار شد و طرف‌های‌ مذاکرات از جمله ایران دیدگاه‌ها و نظراتشان را بیان کردند. ایران هم تاکید کرد که مسیر گفت‌وگوها را براساس مواضع خودش که قبلاً بیان کرده با جدیت ادامه می‌دهد و اراده جدی برای ورود به مذاکرات دارد.

باقری افزود که در رابطه با دستیابی به توافق هم اگر زمینه‌های لازم فراهم شود، قطعا هیچ مانعی نمی‌بینیم. رئیس هیات مذاکره‌کننده ایران درباره اینکه ایران پاسخ مستند و منطقی را در دور هشتم دریافت کرد؟ اظهار کرد این موضوع باید در جلسه کارگروه‌ها بحث شود. باقری همچنین درباره کاهش شکاف‌ها نیز گفت همین که طرفین اراده جدی برای استمرار مذاکرات دارند نشان می‌دهد که دو طرف می‌خواهند مواضع به هم نزدیک شود.

عبدالرضا فرجی‌راد، تحلیلگر مسائل بین‌الملل و سفیر سابق کشورمان در نروژ و مجارستان در این باره با اشاره به شش دور مذاکره در دولت دوازدهم، به پانا گفت: «این گفت‌وگوها، دور اول مذاکرات در دولت جدید است. در هفته گذشته، طرف ایرانی پیشنهاداتی را ارائه کرد و سعی طرف مقابل هم این است تا فشارهایی وارد کند که طرف ایرانی از این پیشنهادات عقب‌نشینی کند. به همین خاطر شاهد جوسازی‌هایی درباره مذاکرات هستیم.»

این استاد ژئوپلیتیک ادامه داد: «من پیش از این هم گفته‌ام که در دورهای بعد مذاکرات احتمالا فضای بهتری باز می‌شود و این را هم در مذاکرات روز گذشته شاهد بودیم. به طوری که بعد از مذاکرات، طرف روسی، انریکه مورا هماهنک‌کننده کمیسیون مشترک و علی باقری رئیس هیات مذاکره‌کننده ایران، اظهار امیدواری بیشتری کردند.»

دور هشتم مذاکرات موثرتر و مثمرثمرتر از گذشته بوده است/ بن‌بستی در مذاکرات وجود نخواهد داشت

فرجی‌راد تصریح کرد: «آنچه که مسلم است، به نظر می‌رسد سری دوم مذاکرات (دور هشتم) موثرتر و مثمرثمرتر از دوره قبل بوده است. حداقل این را می‌دانیم که راه مذاکرات باز گذاشته شده و بسته نمی‌شود.»

این دیپلمات سابق کشورمان در ادامه گفت: «معنای مذاکره و دیپلماسی هم این است که دو طرف امتیاز بگیرند و بدهند، صفر و صد نداریم. ممکن است مذاکرات طولانی شود اما بن‌بستی وجود نخواهد داشت.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به انتظارات ایران و آمریکا در این مذاکرات گفت: «طرف مقابل می‌گوید آنچه که مرتبط با برجام است، تحریم‌ها را برمی‌داریم. اما آنچه مرتبط با برجام نبوده است، ذیل قانون‌هایی دیگری است و باید از فیلتر سنا و کنگره بگذرد. اما ایران تاکید دارد که همه تحریم‌ها باید لغو شود.»

وی اضافه کرد: «دو طرف مشکلاتی دارند. طرف ایرانی انتظارات درستی دارد و طرف آمریکایی هم می‌گوید برخی از تحریم‌ها از دست من خارج است و در دست مجالس آمریکاست. من تصور می‌کنم که تلاش‌هایی از سوی دولت آمریکا انجام شود. شاید در جای دیگری امتیاز داده شود تا ایران هم به آنچه که آمریکایی‌ها می‌توانند بدهند، رضایت دهد.»

آیا انتخابات کنگره آمریکا خللی در مذاکرات ایجاد خواهد کرد؟

فرجی‌راد درباره تحریم‌هایی که آمریکا همزمان با مذاکرات در حال انجام وین انجام می‌دهد، نیز گفت: «آمریکا در دوره سخت‌گیری نسبت به ایران است و اخیرا هم در روزهای گذشته تحریم‌های جدیدی را وضع کردند. این‌ها به این خاطر است که ایران را در مذاکرات در تنگنا قرار دهند.»

این دیپلمات سابق همچنین با اشاره به انتخابات کنگره آمریکا در آینده نه چندان دور، گفت: «یکی از مشکلات این است که مذاکرات وین، زمانی انجام می‌شود که در حال نزدیک شدن به انتخابات کنگره آمریکا هستیم. دموکرات‌ها نمی‌خواهند در این مذاکرات بازنده باشند، بنابراین اگر بایدن بخواهد امتیازی بدهد رای داخل آمریکا را از دست می‌دهد.»

آنچه که از اظهارات رئیس هیات مذاکره‌کننده ایران و روسای سایر کشورهای مذاکره‌کننده در وین برمی‌آید، حاکی از آن است که اراده‌ها برای ادامه مذاکرات و دست‌یابی به نتیجه جدی است و باید دید اعضای هتل کوبورگ این دور از مذاکرات را چگونه دنبال خواهند کرد؟

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار