فرمان آرا فیلم تازه‌اش را از روی یک رمان معروف می‌سازد

تهران (پانا) - «بهمن فرمان آرا» با اقتباس از کتاب «چشم‌هایش» بزرگ علوی فیلم تازه‌اش را به‌زودی آغاز خواهد کرد.

کد مطلب: ۱۲۳۶۷۸۴
لینک کوتاه کپی شد
فرمان آرا فیلم تازه‌اش را از روی یک رمان معروف می‌سازد

بهمن فرمان آرا در صفحه اینستاگرامش خبر از ساخت فیلم تازه‌اش داد و با انتشار عکسی نوشت از ساخت فیلم جدیدش خبر داد.


کارنامه فرمان آرا
فیلم‌های کارنامه بهمن فرمان آرا به دو بخش تقسیم می‌شود: قبل و بعد از انقلاب و این تقسیم‌بندی فقط به دلیل وقوع انقلاب به‌عنوان یک نقطه عطف تاریخی نیست. فرمان آرا در دهه‌پنجاه در مقام سینماگر با دو دهه‌بعد خود تفاوت‌های چشمگیری دارد.
فرمان آرا بااینکه ازنظر سن‌وسال تفاوت چندانی با سینماگران سرشناس موج نو ندارد، کمی دیرتر از آن‌ها به شهرت رسید. بعد از تحصیل در رشته‌سینما، از دانشگاه یواس‌سی آمریکا به ایران برگشت و کارش را با ساخت نسخه‌‌ای سینمایی از سریال عامه‌پسند «خانه قمر خانم» شروع کرد. این روند رایج آن سال‌ها بود که باعث شد تا کاراکترهای محبوبی مانند صمد و مراد برقی هم از تلویزیون به سینما بیایند، اما فرمان آرا در گام اول موفق نبود. هم‌زمان با پا گرفتن سینمای روشنفکری دهه‌پنجاه، فرمان آرا به سراغ اقتباس از رمان «شازده احتجاب» نوشته هوشنگ گلشیری رفت که همچنان از آن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین آثار در ادبیات مدرن فارسی یاد می‌شود؛ رمانی فرم‌گرا و مبتنی بر جریان سیال ذهن در روایت و با درون‌مایه تند علیه سلطه‌مردانه و اشرافیت فاسد نسل‌اندرنسل. باوجود همین نگاه تندوتیز، رویکرد قاجار ستیزی در دوران پهلوی به ساخت و دیده شدن فیلم کمک کرد. «شازده احتجاب» در جشنواره فیلم تهران جایزه برد و در بخش دو هفته با کارگردانان جشنواره کن به نمایش درآمد. بعدازاین، فرمان آرا برای مدیریت شرکت تازه ‌تاسیس گسترش صنایع سینمایی ایران انتخاب شد و حاصل کار او تهیه و تولید تعدادی از مهم‌ترین محصولات دهه‌پنجاه در طیف‌های مختلف است؛ ازجمله می‌توان به «گزارش»، «شطرنج باد»، «دایره مینا»، «کلاغ»، «ملکوت» و «در امتداد شب» اشاره کرد که همه فیلم‌های مهم و بحث‌برانگیزی به‌حساب می‌آمدند.

فرمان آرا فیلم بعدی‌اش را هم باز با اقتباس از داستان کوتاه دیگری از گلشیری جلوی دوربین برد. «سایه‌های بلند باد» به دلیل محتوا و خوانش‌های چپ‌گرایانه توقیف شد و بعد از انقلاب به نمایش درآمد. گرچه این اکران هم چند روز بیشتر دوام نداشت و دوباره جلوی نمایش فیلم گرفته شد. درنتیجه و با توجه به وضعیت فرهنگی آن سال‌ها، فرمان آرا مهاجرت کرد و چند سالی را در کانادا گذراند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار