رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور خبر داد؛

راه‌اندازی مرکز مشاوره توانبخشی خانواده تا آخر امسال

تبریز( پانا ) - رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از راه‌اندازی یک مرکز مشاوره توانبخشی خانواده و ۲ مرکز ویژه یادگیری خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۳۶۶۶۷
لینک کوتاه کپی شد
راه‌اندازی مرکز مشاوره توانبخشی خانواده تا آخر امسال

سید جواد حسینی در جلسه شورای آموزش و پرورش آذربایجان شرقی که با حضور استاندار آذربایجان شرقی برگزار شد گفت: بیش از یک میلیارد جمعیت جهان را معلولین تشکیل می‌دهند و طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی سازمانی به نام سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با رویکرد عدالت برگزار شد که ۱۸ برابر پوشش معلولین را افزایش داده است.

وی افزود: ما در پهنه کشور یک همایش سراسری انجام دادیم که تا چه مقدار مدارس استثنایی نیاز داریم و در این راستا فضای مدارس ما تقریبا ۸ تا ۱۰ برابر افزایش یافت. ۲۱۰ مدرسه نیاز داشتیم که به همت والای خیرین ۱۶۵ مدرسه احداث گردید؛ همچنین ۹ مدرسه از این مدارس برای ما در اولویت صد در صدی قرار دارند تا نیاز های دانش آموزان تماما برطرف شود.

حسینی ادامه داد: علاوه بر این یک سالن ورزشی ۶۰۰ متری نیز وجود دارد که دانش آموزان استثنایی حتی بیشتر از دانش آموزان عادی به ورزش نیاز دارند چراکه ورزش بعد قهرمانی را برای افراد به ارمغان می‌آورد.

وی افزود: دانش آموزان با نیازهای ویژه علاوه بر تعلیم و تربیت که در مدارس آموزش می‌بینند باید توانبخشی را نیز بیاموزند که یک بُعد اصلی آن موضوع تجهیزات توانبخشی است که ان‌شاءالله در این راستا ۳ میلیارد تومان اعتبار به آذربایجان‌ شرقی اختصاص داده خواهد شد تا تمامی وسایلی که این دانش آموزان نیاز دارند در اختیارشان قرار بگیرد.

این مقام مسئول در دستگاه تعلیم و تربیت خاطر نشان کرد: در ایام کرونا مسئولیتی علاوه بر امورات آموزش و پرورش به ما محول شد که رسالت عظیمی بود؛ حدود ۳ میلیون نفر از دانش آموزان به تجهیزات هوشمند برای تحصیل در دوران کرونا دسترسی نداشتند و از آنجایی که این امر بسیار مهم بود تمام توان خود را صرف کردیم و امروز می‌توانیم این نوید را بدهیم که ۳۶۱ هزار تبلت در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است.

وی افزود: در آذربایجان شرقی با همت مدیر کل محترم و همکارانشان و خیرین ۷ هزار ۲۶۰ تبلت تهیه و به دانش آموزان عزیز اهدا گردید که ۹۴۰ عدد از این تبلت ها مختص دانش آموزان استثنایی بود و امسال طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی ۵۰۰ میلیارد اعتبار برای تامین تجهیزات اختصاص داده شد که ۱۰ میلیارد از این اعتبار سهم آذربایجان شرقی بود اما این اعتبار را به ۱۶/۵ میلیارد افزایش خواهیم داد؛ در این راستا یک تفاهم نامه نیز با هریک از استاندارن عزیز امضا کرده‌ایم.

حسینی شرح داد: حداقل تا آخر امسال یک مرکز مشاوره توانبخشی خانواده و ۲ مرکز ویژه یادگیری در استان راه اندازی خواهیم کرد. در سال جاری ۹۹ درصد دانش آموزان سنجش شدند که این رکورد شکنی واقعا شایسته تقدیر است، یکی از مداخلاتی که باید در آموزش و پرورش استثنایی صورت گیرد مداخله به هنگام است و در این هنگام است که اعمال ما اثر بخش خواهد و مداخله به هنگام نیز نیازمند غربالگری است که در سال اول ورود دانش آموز به پیش دبستانی صورت می‌گیرد.

وی افزود: بدلیل وضعیت استان و اینکه اکثر خدماتی که عزیزان می‌بینند به صورت تجمیعی است؛ یک سری خدمات جامع توانبخشی و تشخیصی در استان و در شهر تبریز ایجاد کنیم که نه تنها در آذربایجان شرقی بلکه برای سایر استان‌های هم‌جوار نیز مورد استفاده قرار گیرد.

مدیر آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: در نمایشگاهی که برگزار شد واقعا آثار بسیار فاخری وجود داشت که لذا در این مدت باید یک نمایشگاه دائمی برای آثار این عزیزان نیز برگزار شود.

وی افزود: برای بچه های با نیاز‌های ویژه اگر وسیله های ایاب و ذهاب فراهم نگردد گاها خانواده های آنها ممکن از مانع از آمدنشان به مدرسه شوند بنابراین ۳ میلیارد اعتبار نیز در این خصوص به استان اختصاص داده خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار