دبیر جشنواره فرهنگی و هنری فردا در استان آذربایجان‌غربی:

جشنواره فرهنگی هنری فردا با استعدادها و نیازهای امروز دانش‌آموزان متناسب‌سازی شده است

ارومیه (پانا) - دبیر جشنواره فرهنگی و هنری فردا در استان آذربایجان‌غربی متناسب‌سازی بخش‌های مختلف این جشنواره با استعدادها و نیازهای امروز دانش‌آموزان را از نقاط قوت دوره چهلم جشنواره عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۲۳۶۶۳۴
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره فرهنگی هنری فردا با استعدادها و نیازهای امروز دانش‌آموزان متناسب‌سازی شده است

جشنواره فرهنگی، هنری امسال به مناسبت چهلمین دوره برگزاری آن با شکل و شمایل خاص تر و به صورت جدی تر در سطح کشور برگزار می شود، روند اجرایی این جشنواره از مهرماه سال جاری آغاز شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر از مراحل و روند اجرایی جشنواره چهلم با محمد فاطمی رییس اداره فرهنگی و هنری، اردوها و فضاهای پرورشی و دبیر جشنواره فرهنگی و هنری فردا در استان آذربایجان غربی گفت و گویی ترتیب دادیم. فاطمی همچنین یکی از پیشکسوتان مجموعه فرهنگی هنری استان آذربایجان غربی بوده و سابقه فعالیت بیش از 20 سال را در این مجموعه داراست.

توضیحات لازم از روند برگزاری جشنواره چهلم را ارائه بفرمایید.

این جشنواره با ثبت نام اولیه از دانش آموزان، از نیمه دوم مهر ماه آغاز شده و با توجه به اینکه، نخستین گام برای انتخاب یک رشته از رشته های 80 گانه مسابقات جشنواره، داشتن دانش کافی نسبت به آن است، هنوز تعدادی از دانش آموزان منتظر کسب اطلاعات تکمیلی هستند. البته مسابقات جشنواره در سطح ملی، متناسب با استعدادهای مختلف جامعه دانش آموزی و ظرفیت های اقصی نقاط میهن اسلامی پیش بینی شده است تا هریک از مخاطبان به تمایل خویش در بروز استعدادهایش قدم بردارد و در این خصوص، استان آذربایجان غربی از پتانسیل خوبی برخوردار است. باید گفت مدیران مدارس با استفاده از ظرفیت هایی که دارند، زمینه را برای جذب مشارکت دانش آموزان فراهم می کنند. بدین منظور، بنا به تجاربی که از گذشته دارند و شناخت نسبی که از توانمندی های دانش آموزان مدارس تحت تصدی به دست آورده اند، ضمن اطلاع رسانی در کانال های شبکه دانش آموزی شاد و تشکیل ستادهای آموزشگاهی جشنواره، مدارس را برای یک رقابت سالم دانش آموزی آماده کرده اند.

مهم‌ترین نکته این است که برای شناخت، پرورش و هدایت استعدادهای دانش آموزان باید عوامل آموزشی و پرورشی مدارس، بنا به رسالتی که دارند، در بخش های مختلف فرهنگی و هنری، دانش و مهارت اولیه را به مخاطبان جشنواره ارائه دهند. به همین جهت، سطح برگزاری مسابقات در رشته‌های مختلف متناسب با دوره های تحصیلی و به عبارتی شرایط سنی آنان پیش بینی شده است و از لحاظ محتوایی روند تکاملی را طی می کند.

مهم ترین نکته این است که برای شناخت، پرورش و هدایت استعدادهای دانش آموزان باید عوامل آموزشی و پرورشی مدارس، بنا به رسالتی که دارند، در بخش های مختلف فرهنگی و هنری، دانش و مهارت اولیه را به مخاطبان جشنواره ارائه دهند

در خصوص مراحل ثبت نام و حضور دانش‌آموزان در جشنواره چه اقداماتی صورت گرفته و دانش مراحل اجرایی آن به چه ترتیب خواهد بود؟

از آنجا که پایه و اساس شکل گیری مراحل منطقه ای و استانی مسابقات به مرحله آموزشگاه بستگی دارد، دانش آموزان به عنوان مخاطبان اصلی جشنواره از طریق شبکه شاد به آدرس @FardaFestival ثبت نام کنند.

طی مراحل بعدی مسابقات، منوط به کسب رتبه های برتر در رقابت های آموزشگاهی است. البته هر یک از بخش های مسابقات و رشته های گرایشی آن نسبت به دوره تحصیلی متفاوت و رشته های دوره های ابتدایی نسبت به دوره های متوسطه محدود است. در مجموع حدود 81 رشته فرهنگی و هنری با گرایش های مختلف پیش بینی شده است که دانش آموزان در آنها رقابت خواهند کرد و بیشتر رشته های دوره اول ابتدایی تا مرحله آموزشگاهی، دوره دوم ابتدایی تا منطقه ای، متوسطه اول تا مرحله استانی و دوره دوم متوسطه تا سطح کشوری است و موارد استثنایی از لحاظ مرحله اجرا و یا سایر شرایط، وجود دارد که از طریق مدارس و کانون های فرهنگی تربیتی اطلاع رسانی می شود.

وجه تمایز جشنواره امسال با دوره‌های قبل در چه زمینه‌هایی است؟

نخست اینکه بخش جانبی در 8 رشته به جشنواره سال تحصیلی جاری اضافه شده است. ویژگی دوم این که سال قبل، اجرای مسابقات به صورت غیرحضوری پیش بینی شده بود؛ امسال امید است با بازگشایی مدارس و کانون‌های فرهنگی تربیتی، ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی برنامه های گروهی به صورت حضوری انجام پذیرد با ذکر این که کاملاً الزامی است. در 8 بخش جانبی، جشنواره فردا برای اولین بار انجام می‌یابد. موضوعاتی چون دفاع مقدس، ایثار و شهادت، شعار سال مبنی بر رهنمودهای مقام معظم رهبری، گام دوم انقلاب، ایمنی راه‌ها و حمل و نقل اضافه شده است.

از ویژگی های جشنواره هر سال نسبت به سال قبلی و از جمله سال تحصیلی جدید، بازنگری در سطوح بندی مسابقات متناسب با دوره های تحصیلی و افزودن تعدادی از رشته ها در بعضی از دوره های تحصیلی است که بیانگر نگاه مسئولان این حوزه به استعدادهای مختلف دانش آموزی و متناسب کردن رشته ها با نیازهای امروزی جامعه دانش آموزی است.

در سال تحصیلی جدید تلاش خواهد شد در خلق آثار فرهنگی و هنری، از ظرفیت مدارس فنی و حرفه ای، کار و دانش و هنرستان بیشتر استفاده شود و همین مشارکت اعضای تشکل‌های دانش آموزی که برای تقویت فعالیت آنها جلسات کاری تشکیل شده است.

به عنوان کارشناس این حوزه، مهمترین دغدغه‌ها و چالش‌های موجود در مسابقات فرهنگی و هنری چه عواملی هستند؟

از مهمترین دغدغه های ما، انجام فعالیت های موازی با مسابقات فرهنگی و هنری است که به صورت درون و برون سازمانی در طول سال انجام می یابد و هر چند می تواند، در تنوع بخشی فعالیت ها و تحقق اهداف پیش بینی توسط متولیان و تعلیم و تربیت، مؤثر باشد؛ اما بر تراکم کاری همکاران ما در مدارس و میزان مشارکت دانش آموزان تأثیر می گذارد. از مسائل قابل توجه، ترکیب پست های سازمانی همکاران در مناطق است که در بخشی از سال، فعالیت های تعریف شده گسترده ای دارند و عملکردشان قابل تقدیر است. از مشکلات مهم بخش مسابقات فرهنگی و هنری، اطلاعات محدود عوامل اجرایی نسبت به کیفیت و کمیت و یا به عبارتی دانش بعضی از رشته های تخصصی است. چون همه تخصص و تجربه در یک فرد جمع نمی شود و امکان برگزاری کارگاه برای همه رشته ها وجود ندارد. بخصوص در مناطق کم جمعیت که انتظار به داشتن مربیان متخصص موضوعی در همه رشته ها معقول نخواهد بود.

کانون های فرهنگی تربیتی دبیرخانه مسابقات هستند که به جهت کمبود فضاهای آموزشی و پرورشی، فضای موجودی آنها به عنوان دبیرخانه برای برگزاری کارگاه و سایر فعالیت های پیش بینی شده، محدود است و انتظار می رود، همکاران از ظرفیت های موجود استفاده موثری برای اجرای فعالیت های پیش بینی شده داشته باشند.

برنامه ریزی استان برای امسال در بخش مسابقات فرهنگی به چه ترتیب خواهد بود؟

استفاده از ظرفیت شوراها از جمله شورای آموزش و پرورش، شوراهای دانش آموزی و تشکل های دانش آموزی، ظرفیت شبکه دانش آموزی شاد و خبرگزاری پانا و همکاری های درون و برون سازمانی با بخش های مختلف از جمله اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل و همچنین هماهنگی با ادارات ذینفع در اجرای مسابقات بخش جانبی جشنواره، از اولویت های کاری نخست ما در حیطه فرهنگی و هنری است؛ تا با تدوین راهکارهای لازم، از روند برنامه ریزی و اجرای فعالیت، پشتیبانی مادی و معنوی صورت پذیرد. از ظرفیت قابل توجه کانون های فرهنگی تربیتی استان نسبت به تهیه و ارائه محتوا، بهره خواهیم جست. وجود 22 انجمن موضوعی به بهبود مسابقات فرهنگی و هنری کمک خواهد کرد. همچنین استفاده از ظرفیت همکاران مجرب و مطلع در رشته های موضوعی مختلف در مدارس به عنوان راهنما که توسط مدیران مدارس انجام می یابد از نکات قابل توجه است و می توان به افزایش مشارکت دانش آموزان نسبت به سال های قبل امیدوار بود. تسهیل گری در تبیین فرایند اجرای برنامه ها و فعالیت ها، تشکیل جلسات کاری، بهره گیری از تجارب همکاران، رعایت تقویم زمانی، برگزاری کارگاه های آموزشی در سطح مناطق، بازدید و ارزیابی از فرایندها به روند و بهبود کمیت و کیفیت مسابقات کمک خواهد کرد.

اگر نکته دیگری باقی مانده عنوان کنید.

آنچه که به عنوان نکته بسیار مهمی در خصوص جشنواره فردا، تصریح شده، این است که دانش آموزان هنگام ثبت نام در جشنواره، نسبت به انتخاب موضوع نیز اقدام کنند و هر دانش آموز داوطلب اعلام کند که اثر ارسالی اش زیر مجموعه کدام یک از عناوین موضوعات مطرح شده است.

در خصوص بخش نقد آثار فرهنگی و هنری که مختص دانش آموزان دوره دوم متوسطه است. انتخاب موضوع برای سه مرحله آموزشگاهی، منطقه ای و استانی در رشته های داستان، شعر، آثار موسیقیایی آزاد است. ولی در رشته های فیلم و نقد آثار هنری موضوع منتخب دانش آموز در هر سه مرحله فوق، از بین یکی از موضوعات معرفی شده خواهد بود. انتخاب موضوع در کلیه رشته های بخش نقد آثار فرهنگی و هنری در مرحله کشوری از بین موضوعات معرفی شده و به انتخاب دانش آموز است. یادآوری می شود که در رشته نقد بازی های رایانه ای انفرادی داوطلبان باید در مراحل آموزشگاهی تا استانی، بازی متناسب با گروه سنی خودشان را انتخاب کنند، ولی در مرحله کشوری، انتخاب یکی از 3 بازی معرفی شده محور ارزیابی خواهد بود.

گفتنی است به منظور بروز استعدادهای دانش آموزان در حیطه دیگری از برنامه ها و فعالیت‌های فرهنگی و هنری، همزمان با چهلمین جشنواره فردا، دومین جشنواره کانون های فرهنگی، تربیتی انجام خواهد یافت تا تعدادی از دانش آموزان علاقمند به این جشنواره جذب شوند. با نظر به اینکه، بعضی از مسابقات اختصاصی کانون‌های فرهنگی تربیتی است. در جشنواره کانون های فرهنگی، تربیتی در مجموع در 6 بخش، 43 رشته تعریف شده است که رشته های روبان دوزی، کاغذ و تا، سفره آرایی، گل های خمیری، نقطه کوبی، حصیربافی، ویترای و گل آرایی در سطح منطقه پایان می یابد. در این بخش ها، دانش آموزان لازم است به قالب اثر توجه کنند. این قالب ها متناسب با نوع رشته، ممکن است به صورت متن، فیلم، صوت و فیلم، عکس، عکس با فیلم باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار