رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور:

ساختارهای آموزش و پرورش استثنایی در استان‌ها متناسب با ماموریت‌ها نیست

تبریز (پانا) - رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به مأموریت‌های این سازمان، از متناسب‌ نبودن ساختار آموزش و پرورش استثنایی با ماموریت‌ها در استان‌ها و شهرستان‌ها خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۳۶۵۷۲
لینک کوتاه کپی شد
ساختارهای آموزش و پرورش استثنایی در استان‌ها متناسب با ماموریت‌ها نیست

سید جواد حسینی در جلسه شورای هماهنگی توسعه و پشتیبانی آموزش و پرورش استثانی در آذربایجان شرقی ضمن تبریک روز جهانی معلولین گفت: شهر اولین ها در ارائه خدمات به معلولین نیز اولین بوده است و چرا که استاد باغچه بان نقش بسزایی در تربیت معلولین داشته است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰، سه بسته تحولی «مدرسه انطباقی»، «مداخلات به‌هنگام طلایی» و « توسعه مشارکت ها و اجتماعی شدن» در آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده است که در ارزیابی وزارت برترین شد. ساختار آموزش و پرورش استثنایی در استان ها و شهرستان ها متناسب با ماموریت ها نیست. ما یک سازمان تمام ماموریتی هستیم.

وی ادامه داد: فعالیت های توان‌بخشی جزو الزامات آموزش و پرورش استثنایی است. اگر توانبخشی نباشد، در واقع تحقق اهداف تعلیم و تربیت پیرامون دانش آموزان استثنایی امکان پذیر نخواهد بود. بیش از ۱۵۰ هزار دانش آموز در ۷ گروه تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی قرار دارند که از این تعداد ۷۰ هزار نفر در ۱۲۰۰ مدرسه ویژه استثنایی و ۸۲ هزار نفر نیز در بیش از ۲۰ هزار مدرسه عادی تحت عنوان تلفیقی فراگیر در حال تحصیل هستند و ۲۷۰‌ پودمان شایسته محور برای دانش آموزان تهیه کردیم.

حسینی اظهار کرد: پیش دبستانی برای آموزش و پرورش استثنایی بسیار مهم است. پیش دبستانی کودکان استثنایی از بدو تولد شروع شده و اجباری است. ما 10 هزار دانش آموز در کشور داریم که پیش دبستانی آنها از بدو تولد شروع می شود. مخاطب ما دانش آموزان با نیازهای ویژه هستند که کار ویژه را می طلبد. دانش آموزی که استثنایی است باید تحصیل، معلم و کتاب او نیز استثنایی باشد.

وی افزود: ما در سال گذشته به ۹ هزار نفر از کادر آموزشی آموزش و پرورش استثنایی زبان اشاره و خط بریل را یاد دادیم.

حسینی در رابطه با فراهم سازی امکانات برای دانش آموزان استثنایی گفت: در راستای فراهم سازی امکانات برای دانش آموزان با نیازهای ویژه در ۱۲ آذر ماه، سه بعد از جدی ترین نیازهای این دانش آموزان از جمله بعد سلامت و بهداشت، بعد مهارت آموزی و اشتغال و بعد آموزش، توجه ویژه داشته باشیم. نیاز و حق این دانش آموزان به آموزش و توانمندسازی ایجاد شده است که خوشبختانه الان در کشور بیش از ۷۰۰ مدرسه با ۲۴ هزار معلم این کار را به انجام می رسانند.

وی ادامه داد: ما در استان آذربایجان شرقی به حدود ۱۳ مدرسه استثنایی نیاز داریم که به حداقلی از استاندارد و فضاهای آموزشی برسد که ۸ مدرسه در حال ساخت است و برای ۵ مدرسه دیگر بلافاصله بعد از تامین محل ساخت اقدامات شروع خواهد شد.

حسینی همچنین در آخر خاطرنشان کرد و گفت: همچنین یک سالن ۶۰۰ متری ورزشی در آذربایجان شرقی نیمه تمام است که به ۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا به بهره برداری برسد و سعی داریم تا این اعتبار را تخصیص دهیم. همچنین یک مرکز مشاوره و توانبخشی در این استان به مراکز موجود اضافه خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار