ممنوعیت تردد تاکسی و موتورسیکلت‌های کاربراتوری از سال 1401

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست: در سال گذشته، ۲۱۶۸۰ تن را به دلیل آلودگی هوا از دست دادیم که رقم قابل توجهی است

تهران (پانا) - رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست از ممنوعیت تردد تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌های کاربراتوری براساس آیین‌نامه اصلاحی معاینه فنی از سال 1401 در کلانشهرهای در اولویت آلودگی خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۳۴۹۱۱
لینک کوتاه کپی شد
ممنوعیت تردد تاکسی و موتورسیکلت‌های کاربراتوری از سال 1401

محمدمهدی میرزایی قمی اظهار کرد: معمولا وقتی وارد فصل سرد سال می‌شویم آلودگی هوا بیشتر می‌شود. علت این مهم برودت هوا و عدم تخلیه آلودگی‌های تولیدی است. هر چقدر سرما شروع شود پایداری جوی و عدم وزش باد و بارندگی را داشته باشیم آلودگی بیشتر می‌شود. منابع تولید کننده آلودگی و خروج آلودگی و تهویه هوا دو عامل ثابت موثر در آلودگی است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست توضیح داد: در سازمان حفاظت از محیط زیست، مطالعه سیاهه انتشار برای کلانشهرها را با همکاری دانشگاه تهران با رویکرد آلودگی هوا انجام دادیم که این مطالعه وضعیت آلودگی را در کلانشهرها مشخص می‌کند. منابع ثابت و منابع متحرک و سهم هریک از این دو عامل در هر یک از کلانشهرها مورد ارزیابی قرار گرفتند.

میرزایی قمی تاکید کرد: شهرها متفاوت هستند. عمده سهم عامل آلودگی برخی شهرها مانند تهران مربوط به منابع متحرک است. در برخی شهرهای صنعتی سهم منابع ثابت بیشتر از منابع متحرک است. شهر اصفهان و اراک شرایط بدین صورت است و در برخی شهرها مانند اهواز نیز پدیده گرد و غبار را داریم.

وی ادامه داد: عمدتا در شش ماه دوم سال و بخصوص سه ماه آخر سال منابع متحرک دیزلی بیشترین سهم را در تولید آلاینده‌ها و ذرات معلق در تهران دارند. به عبارتی یک سوم از آلودگی‌ها مربوط به تردد وسایل نقلیه دیزل است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: معاینه فنی نقشی اساسی دارد. محیط زیست درباره خودروهای صفر، مجوزهای زیست محیطی لازم را می‌دهد و استاندارد آلایندگی یورو 5 را درباره آنها اعمال می‌کند. از سال آینده استاندارد آلایندگی به یورو 6 ارتقا می‌کند.

میرزایی قمی یادآور شد: طبق قانون هوای پاک، خودروها چهار سال پس از تولید باید برای معاینه فنی مراجعه کنند که این امر به پایش خودروها کمک می‌کند. آیین‌نامه جدید برای معاینه فنی برای سال 1401 نوشته شده که براساس آن تردد تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌های کاربراتوری در سطح کلانشهرهایی که اولویت آلایندگی دارند، ممنوع است. همچنین ورود خودروهای ال ای زد به محدوده کاهش انتشار نیز ممنوع خواهد بود. پلیس راهور نیز باید در این بخش اعمال قانون کند و به ویژه باید از تردد موتورهای کاربراتوری از سال 1401 جلوگیری شود.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست تاکید کرد: در برخی نیروگاه‌ها سوخت مازوت استفاده می‌شود اما 5 نیروگاه اصلی در شهرهای بزرگ پلمپ شدند و سازمان محیط زیست هیچ مجوزی درباره مازوت‌سوزی صادر نکرده و نمی‌کند. وضعیت آلودگی و سلامت مردم برای ما مهم است و مجوزی نیز در این بخش صادر نکردیم.

میرزایی قمی گفت: در قانون هوای پاک 34 ماده در 25 محور اصلی داریم و حدود 21 دستگاه اجرایی در این باره تکلیف دارند اما 11 دستگاه اصلی احصا شدند که تکالیف اصلی را در این باره دارند. 170 تکلیف در این بخش داریم که 120 تکلیف مربوط به این 11 دستگاه است.

وی ادامه داد: باید نوسازی وسایل حمل ونقل عمومی اتفاق بیفتد. آلایندگی وسایل حمل و نقل عمومی به وسایل مشابه، 4 تا 5 برابر است. وزارت کشور در این بخش وظیفه دارد توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی را انجام دهد. همچنین اسقاط وسایل را داریم اما متاسفانه این بحث در کشور معطل مانده است و این بخش در دوره‌ای با واردات خودرو گره خورده بود. از سال 98 که واردات ممنوع شد این اتفاق معطل شد اما یک قانون دیگر داشتیم که خودروسازان داخلی را موظف به اسقاط خودرو کرده بود. پیگیر اصلاح این قانون بودیم و در انتهای دولت یازدهم مصوب کردیم اما وزیر صمت دولت دوازدهم اعلام کرد که این مصوبه علیه خودروسازان داخلی است و در حال حاضر هیچ اسقاطی نداریم.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست که در برنامه انتهای الوند صحبت می‌کرد، تصریح کرد: در سال گذشته، 21680 تن را به دلیل آلودگی هوا از دست دادیم که رقم قابل توجهی است. چطور برای کرونا ستاد ملی تشکیل دادیم و همه برای حل مساله متحد شدند باید به همین نحوه درباره آلودگی هوا ستاد ملی داشته باشیم و در غیر اینصورت اتفاق مثبتی نمی‌افتد. در سال 1399 هزینه آسایش از دست رفته 30 میلیارد دلار بوده است. خسارت آلودگی بر سلامت مردم نیز بالغ بر 106 هزار میلیارد تومان است از این‌رو باید در این بخش سرمایه‌گذاری کنیم و تا زمانی که بودجه نگذاریم و پیگیری نکنیم مسئله حل نمی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار