رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی:

مسائل اساسی جامعه باید در برنامه‌های درسی مد نظر قرار گیرد

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بر لزوم توجه به مسائل اساسی جامعه در برنامه‌های درسی تأکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۳۴۴۰۱
لینک کوتاه کپی شد
مسائل اساسی جامعه باید در برنامه‌های درسی مد نظر قرار گیرد

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی، با حضور رئیس، معاونین و مدیران این سازمان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، سیدسعید بدیعی مدیرکل حوزه ریاست سازمان به یادآوری مصوبات جلسه قبل پرداخت و گفت: ادامه روند تحولی و تاکید بر این مسئله نیازمند تمرکز بر اشاعه برنامه‌های درسی موجود به معلمان است و قرار شد که ساختار اجرایی در این مسیر، بیشتر بر انتقال دانش قرار گیرد تا بتوانیم از بستر شبکه‌های موجود چون شاد استفاده کنیم.

ضرورت توجه به مسائل اساسی جامعه در برنامه‌های درسی

در ادامه این جلسه حسن ملکی ریاست سازمان، ضمن ابراز تشکر و قدردانی از اقدامات انجام شده توسط همکاران سازمان پژوهش، گفت: همانطور که مستحضر هستید، کار خوب منوط به مد نظر قرار دادن، زمان است زیرا اثر و کار خوب با زمان انجام آن، معنا پیدا می‌کند به این معنا که اگر یک کار عالی را پس از زمان آن انجام دهیم، گره‌گشا نخواهد بود لذا ضروری است که همکاران بر مسئله زمان تاکید داشته باشند.

وی افزود: مسائل اساسی متعددی هم اکنون در جامعه ما وجود دارد، که برنامه‌های درسی ما باید، در همین ایام به آنها توجه کنند. به عنوان مثال موضوع پیری جمعیت باید در مرکز توجه قرار گیرد زیرا این موضوع از نظر اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ... برای جامعه ما بد است. اگر چه افراد پیر در هر جامعه‌ای بسیار مفید و محترم هستند اما جامعه پیر مساله ساز است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تاکید کرد: یکی از مهمترین دلایل این مشکل، موانعی است که بر سر راه ازدواج جوانان قرار دارد و باعث عدم رغبت افراد برای تشکیل خانواده و فرزند آوری شده است لذا ما باید بدانیم که وظیفه سازمان پژوهش در قبال این موضوع چیست؟ و در این راستا فکر کنیم.

ملکی خاطر نشان کرد: امروز که راهنماهای برنامه درسی با مدیریت جهادی در دست اجراست، یک سوال نیز در کنار سایر سوالات، باید مد نظر قرار گیرد، و آن این است که مسائل اساسی جامعه تا چه اندازه در این کار تجلی پیدا کرده است؟

وی ادامه داد: بدیهی است که مسائل اساسی در جامعه ما، متعدد است لذا ما به دنبال این نیستیم که تمام آنها را پوشش دهیم اما عمده‌ترین آنها باید مد نظر قرار گیرد. مساله جمعیت بسیار مهم است و مجلس نیز مصوباتی در راستای آن داشته است البته از یکسال قبل من به دلیل دغدغه شخصی، بر روی این بخش تاکید داشتم. معتقدم که ما باید کمک کنیم که دانش آموزان امروز که پدران و مادر فردا هستند، نسبت به تشکیل خانواده رغبت پیدا کنند.

ضرورت تشکیل کارگروهی در خصوص تقویت فرهنگ مقاومت، استکبارستیزی و ...

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بیان کرد: مساله استکبارستیزی، اسناد لانه جاسوسی، و تقویت فرهنگ مقاومت در دانش آموزان از دیگر مباحثی است که باید به آن توجه کرد. به نظر می‌رسد که تشکیل کارگروهی در این راستا ضروری است و باید جمعی درباره این مباحث فکر کنند تا یک برنامه درسی استکبارستیزی بر پایه اسناد لانه جاسوسی تهیه شود.

ملکی ادامه داد: تا امروز در این رابطه حرکتی نظام‌مند نداشته‌ایم و عموما کارها پراکنده بوده البته این اقدامات نیز کار بزرگی است اما ضروری به نظر می‌رسد که نگاهی نظام مند برای تدوین برنامه درسی استکبارستیزی بر پایه اسناد لانه جاسوسی داشته باشیم.

وی افزود: در این مسیر باید توجه داشته باشیم، مسائل اساسی به مباحثی گفته می‌شود که تمام جامعه را در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تحت تاثیر قرار می‌دهد زیرا موضوعاتی ریشه دار هستند، بنابراین عدم توجه به این مباحث در برنامه‌های درسی، باعث می‌شود که مجبور به کار مجدد و عملا وصله زدن، در کار شویم.

لزوم اجرای الگویی برای ارتباط با سایر ارگان‌ها و بخش‌های پژوهشی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، بر لزوم اجرای الگویی برای ارتباط با سایر ارگان‌ها و بخش‌های پژوهشی تاکید کرد و گفت: باید به این مساله فکر کنیم که سازمان برای ارتباط با دانشگاه‌ها، مراکز علمی و پژوهشی، نیاز به چه نوع مدل و الگویی دارد لذا ضروری است که با کمک همکاران در این راستا نیز به یک نتیجه گیری مدون دست پیدا کنیم.فکر می‌کنم که در قدم اول همکاری و همراهی با دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی ضروری است، جلساتی نظام مند داشته باشیم زیرا برنامه‌های درسی ما را این دانشگاه‌ها باید تدریس کنند لذا ضروری است که ما سوالات بنیادی را، در این بخش مطرح کنیم زیرا در غیر این صورت معلمانی بی خبر از اهداف ما تربیت می‌شوند و ما بدون درک درست از خواسته آنان کار انجام می‌دهیم.

احصاء مسائل اساسی جامعه

معصومه نجفی پازوکی، مدیرکل تالیف کتاب‌های آموزش عمومی و متوسطه نظری نیز در ادامه جلسه، گفت: احصاء مسائل اساسی جامعه امر مهمی است و ما در این راستا جلساتی نیز داشته‌ایم.

وی افزود: ما جلساتی با وزارت نیرو داشتیم که بتوانیم به بحران آب بپردازیم و یا جلساتی با وزارت نفت در راستای مصرف انرژی داشتیم زیرا طبق گزارشات آنها، ما شرایط خوبی در عرصه مصرف انرژی نداشتیم. در راستای مباحثی که مطرح فرمودید نیز جلساتی داشتیم و حتی مطرح شد که باید برای برنامه مشخصی در راستای تقویت فرهنگ مقاومت از ابتدایی تا سال های متوسطه دوم داشته باشیم. بر همین اساس، بنا شد که کارگروهی تشکیل شود که بتوانیم اعضای کمیته را برای تقویت فرهنگ مقاومت و استکبار ستیزی، هماهنگ کنیم.

افشار بهمنی، مدیرکل دفتر فنی وحرفه ای و کاردانش نیز بیان کرد: تاکنون اقداماتی در خصوص الگوی تعاملی با دانشگاه فرهنگیان، و در راستای همسوسازی برنامه های درسی دانشگاه با برنامه‌هایی که در وزارت آموزش دنبال می‌کنیم، انجام شده است.

وی افزود: بعد دوم در این بخش نیز توجه به صلاحیت‌های حرفه‌ای دانشجو معلمان است. بحث سوم مشارکت نمایندگان دانشگاه و کمیسیون‌های تخصصی است. مبحث دیگر نیز همسو سازی پژوهش‌ها، پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشگاهی، با آن چیزی است که ما نیاز داریم. بحث آخر نیز مشارکت این دانشگاه در توانمند سازی معلمان است که باید مد نظر قرار گیرد.

حضور 105 کشور در جشنواره بین‌المللی فیلم رشد

محمد ابراهیم محمدی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان نیز بیان کرد: مسئله اینجاست که ما گاهی، برخی از اقدامات نظیر افزایش جمعیت را، بزرگ و کلان می‌بینیم، و به همین خاطر اندکی کار، دچار مشکل می‌شود لذا لازم است که این موضوعات در قالب کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دیده شود تا امکان شروع کار فراهم شود.

وی افزود: بدیهی است که این مباحث مربوط به تمام ارگان‌هاست لذا اگر ما زبان کار را بلد باشیم، می‌توانیم از کمک سایر بخش‌ها نیز استفاده کنیم. در این مسیر، رمزینه‌های سریع پاسخ، یکی از اقداماتی است که می‌توانیم از آن استفاده کنیم و وارد عمل شویم.

محمدی خاطر نشان کرد: بحث‌های اجتماعی و نکات مهم، از جمله مباحثی است که در صورت صحبت و ارتباط مناسب، امکان تعامل با سایر بخش‌ها را نیز، فراهم می‌کند لذا لازم است که روی ارتباطات نیز کار کنیم و در فاز نخست بر روی رمزینه ها تمرکز داشته باشیم.

20 آذر؛ افتتاحیه جشنواره بین المللی فیلم رشد

وی گفت: به لطف خداوند جشنواره بین‌المللی فیلم رشد 20 آذرماه افتتاح خواهد شد و تا 26 نیز ادامه خواهد داشت. در جشنواره این دوره حضور 105 کشور خارجی را شاهد خواهیم بود که محتوای خوبی را نیز به لحاظ کمی و کیفی رقم زده است.

لزوم توجه به پژوهش‌های بین‌المللی

روح الله رضاعلی، مشاور اجرایی سازمان نیز در ادامه جلسه بیان کرد: در راستای بهبود روند کار، ضروری است که حوزه های 11 گانه ما، فعال باشد لذا نباید صرفا کار، به تولید راهنمای درسی این موضوعات مختومه شود.

او افزود: در این راستا شاید لازم باشد که مباحث متعدد در این حوزه‌ها مجددا مورد توجه قرار گیرد و تکالیفی را برای آن تعیین کنیم البته در این راستا، دو اقدام برای موضوع افزایش جمعیت انجام شده است و ما کارهایی انجام داده‌ایم اما این امر نیازمند تداوم است. همچنین ضروری است که به پژوهش‌های بین‌المللی نیز توجه کنیم تا بدانیم که اساسا دنیا با این مبحث چگونه برخورد کرده است.

ملکی در ادامه جلسه گفت: ما باید هر نقطه‌ای که دشمن قصد نفوذ و لطمه به کشور را دارد، مد نظر قرار دهیم زیرا اگر مبحث استکبار ستیزی را در مرکز توجه قرار ندهیم، معلوم نیست که چه بر سر نسل آینده ما خواهد آمد لذا اهمیت این کارگروه کاملا مشخص است اما لازم است که سرعت عمل نیز داشته باشیم. در این مسیر باید نگاهی نظام مند داشته باشیم.

وی ضمن تشکر از برگزاری جشنواره کتاب رشد، بیان کرد: جشنواره کتاب رشد جای تشکر و تقدیر داشت زیرا نسبت به سال قبل کیفیت کار بهتر بود، و امیدواریم که در سال‌های آتی کار بهتر نیز شود. ضمن اینکه شاید بهتر باشد که در سال آینده جشنواره کتاب و عکس رشد را در کنار یکدیگر داشته باشیم.

الگوی چند تالیفی در تولید بسته های تربیت و یادگیری نقد و بررسی شد

در ادامه این جلسه علی محبی معاون برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته های تربیت و یادگیری به ارائه گزارشی از الگوی چند تالیفی در تولید بسته های تربیت و یادگیری پرداخت و گفت: در این مسیر تمام تجارب گذشته جمع آوری شده و اهداف بر مبنای آن از طرح و راهنمای عمل کاملا تعیین شد.

وی افزود: یکی از الزامات قانونی سند ملی و نیازهای متعدد دانش آموزان در سراسر کشور و کمک به استقرار عدالت آموزشی و ظرفیت های موجود در عرصه تعلیم و تربیت و افزایش کمیت و کیفیت منابع آموزشی از جمله دلایل شکل گرفتن این الگو است. کاهش تمرکز از کتاب درسی و تمرکز بر عرصه های چند تالیفی از دیگر اهداف این اقدام است.

در ادامه حاضران در جلسه، به بررسی الگوی ارائه شده پرداختند و نکات مختلف آن زیر ذره بین نقد قرار گرفت.

ملکی نیز ضمن تشکر از کار انجام شده، در جمع بندی مباحث مطرح شده، بیان کرد: پیشنهاد من این است که تیمی که زحمت این کار را کشیده‌اند، به صحبت‌هایی مفید این جلسه توجه کنند زیرا اگر بتوانیم از مباحث به درستی بهره مند شویم، کار پخته خواهد شد. نکته دیگر این است که واژه چند تالیفی در برنامه درسی ملی آمده است و ما در حقیقت به دنبال چند بسته‌ای هستیم.

وی ادامه داد: ما در طول چند سال گذشته و درون سازمان پژوهش، حرکت‌هایی برای چند تالیفی داشته‌ایم اما کار به سرانجام نرسیده است زیرا احساس شده که موانعی در این مسیر وجود دارد لذا ضرروی است با موانع بجنگیم و در این راستا شجاعت و جسارت داشته باشیم تا بتوانیم این کار را به سرانجام برسانیم. در این راستا لازم است که دو تن از همکاران به تحلیلی پاتولوژیک و آسیب شناسانه درباره این مسئله ارائه کنند تا بدانیم که دقیقا ریشه این امر در چیست؟ و سپس الگوی موجود را با آن تحلیل تطبیق دهیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: اگر بنا باشد این کار را تغییر دهیم اما کارهای دیگر را تغییر ندهیم، موفق نخواهیم شد. در این راستا باید سیستم تولید و توزیع همزمان تغییر کنند زیرا در غیر اینصورت سوالات بسیاری بی پاسخ باقی خواهد ماند.

ملکی خاطر نشان کرد: من معتقدم که جایگزینی بسته به جای کتاب باید به تدریج رخ دهد و حرکت یکباره باعث شکست خواهد شد لذا نیازمند یک سیستم مدیریتی نیز هستیم. برای پاسخ به این سیستم تدریج باید در این نظام‌نامه فکر کنیم.

وی افزود: لازم است که این طرح در شورای هماهنگی علمی نیز مطرح شود تا اگر موردی نیز از نگاه آنان وجود داشت، برطرف شود و شکل کاملتری را به دست آوریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار