معاون فرهنگی وزارت ارشاد در گفت‌وگو با پانا:

نقل قول اشتباهی به من نسبت داده شده است

فقط ۳۰ درصد از گرانی کتاب به خاطر مصائب کاغذ است/ همه دلایل کتاب نخواندن اقتصادی نیست/ نمایشگاه کتاب تهران در بهار سال آینده برگزار می‌شود

تهران (پانا) - معاون وزیر ارشاد با اشاره به سوءتفاهمی که برای برخی از اهالی صنعت چاپ به وجود آمده تأکید می‌کند که وزارت ارشاد باید بر چاپ دیجیتال نظارت داشته باشد و در ادامه از دلایل گرانی کتاب تا برنامه‌های وزارت ارشاد برای کتاب نخوان‌ها سخن گفت و خبرهایی از وضعیت برگزاری نمایشگاه کتاب در سال آینده داد.

کد مطلب: ۱۲۳۲۳۰۶
لینک کوتاه کپی شد
نقل قول اشتباهی به من نسبت داده شده است

اعظم پویان - در شرایطی که کالاهای قاچاق به ناامنی‌های اقتصادی دامن زده‌اند، حوزه فرهنگ هم از این پدیده مخرب در امان نمانده است و ماجرای قاچاق کتاب آن هم توسط چاپخانه‌ها صدای نویسنده و ناشر را درآورده است. قاچاق کتاب لزوماً در یک مکان تاریک و دورافتاده اتفاق نمی‌افتد بلکه در روز روشن، ناشرانی هستند که ظاهراً کتاب تولید می‌کنند اما درواقع با شناسایی کتاب‌های پرفروش و عرضه آن با ترجمه جدید یا گاهی با کمی تغییر ترجمه موجود، کتاب را روانه دست‌فروشی‌ها می‌کنند.
چاپ دیجیتال در دوراهی وزارت ارشاد و وزارت صمت
مدتی قبل «احمدابوالحسنی» رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران عنوان کرده بود: «چاپ دیجیتال در چارت وزارت ارشاد باید زیرمجموعه اتحادیه چاپخانه‌داران باشد اما وزارت صنعت بدون در نظر گرفتن متولی اصلی صنعت چاپ یعنی وزارت ارشاد و نظر «اتاق اصناف»، آن را به اتحادیه لیتوگرافان واگذار کرد.» ابوالحسنی با بیان اینکه از وظایف ذاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نظارت بر چاپخانه‌هاست، عنوان کرده بود: «در دولت دوازدهم وقتی دیدند قدرت و تسلط بر نظارت وجود ندارد، ما به‌عنوان اتحادیه چاپ وارد میدان شدیم و در فاصله کم، خیلی از تخلفات را شناسایی کردیم. در مسیر ورود اتحادیه، نکته‌ای بارز بود و آن اینکه جالب است بدانید در راستای شناسایی تخلفات چاپخانه‌ها مشخص شد بالغ بر ۹۵ درصد چاپخانه‌های بدون مجوز از اتحادیه تخلفات را انجام داده و چاپخانه‌های دارای مجوز در میان متخلفان نبودند. پس از ورود اتحادیه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت، از این نظارت و کار استقبال کرد. ازاین‌رو ما به‌عنوان اتحادیه، همکاری خوبی با ارشاد داشتیم و دیدیم نظارت‌ها بازدارنده بود.» وی در ادامه به جلسه مشترکی که با معاون فرهنگی وزارت ارشاد داشتند اشاره کرده و گفته بود: «آقای احمدوند معاون فرهنگی وزیر ارشاد در دیدار روسای «اتحادیه‌های سراسر کشور» اعلام کردند که «نظارت بر چاپخانه‌ها تأثیری بر تخلفات ندارد». وقتی ما دیدیم متولی اصلی صنعت چاپ چنین نظری دارد، به دوستان اعلام کردیم اگر تخلف چاپی دیدند، اعلام و ورود نکنند و دخالتی نداشته باشند.»

مدتی قبل نقل‌قول اشتباهی از سوی همکار ما در صنعت چاپ مطرح شده بود و حرف خلاف واقعی را به من نسبت داده بودند که دروغ بود. درواقع موضوع نظارت مربوط به وزارت ارشاد است که باقوت هم این کار را انجام می‌دهد


نقل قولی به اشتباه به من نسبت داده شده است
وی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه میان وزارت ارشاد و صمت اختلافی وجود ندارد، گفت: «طبق قانون مسئولیت چاپ با وزارت ارشاد است و وزارتخانه هم مسئولیتش را انجام می‌دهد. مدتی قبل من در خدمت دوستان لیتوگرافی بودیم و طی جلسه‌هایی که با این دوستان داشتیم قرارهایی گذاشته شد.» وی افزود: «به‌طورکلی وزارت صمت ورودی به حوزه نظارت ندارد و خودش هم ادعایی در این موضوع ندارد.»
احمدوند درباره نقل قولی که از وی منتشر شده بود مبنی بر اینکه وزارت ارشاد به موضوع نظارت بر چاپ دیجیتال وارد نمی‌شود، عنوان کرد: «مدتی قبل نقل‌قول اشتباهی از سوی همکار ما در صنعت چاپ مطرح شده بود و حرف خلاف واقعی را به من نسبت داده بودند که دروغ بود. درواقع موضوع نظارت مربوط به وزارت ارشاد است که باقوت هم این کار را انجام می‌دهد.»
فقط 30 درصد از گرانی کتاب به خاطر مصائب کاغذ است
معاون فرهنگی وزیر ارشاد درباره افزایش قیمت کتاب به بهانه گرانی کاغذ اظهار کرد: «حدود 30 درصد از قیمت تمام شده کتاب مربوط به کاغذ است و این یعنی اگر قیمت کاغذ هم کنترل شود، نهایتاً تأثیر زیادی در بهای تمام شده کتاب نخواهد داشت. طبیعتاً مراحل مختلف چاپ کتاب هزینه‌بر است که همان‌ها بر قیمت کتاب اثرگذار است.»
اقتصاد عمومی عامل مهم مؤثر بر وضعیت کتاب است
احمدوند حال این روزهای کتاب را مربوط به وضعیت اقتصاد عمومی جامعه عنوان کرد و اظهار کرد: «افزایش هزینه‌ها عمومی است. در حوزه تولید کتاب، تأمین محتوا و آماده‌سازی کتاب و کتاب‌آرایی و ویراستاری و کارهایی که لازم است در حوزه کتاب انجام شود، همه آن هزینه‌های متعارف در جامعه است و وقتی در جامعه با تورم روبرو هستیم قاعدتاً اثرش را روی همه بخش‌ها خواهد گذاشت. اگر وضعیت عمومی اقتصاد در جامعه بهبود پیدا کند قاعدتاً اثرش را روی قیمت تمام شده کتاب هم خواهد گذاشت.»
همه دلایل کتاب نخواندن اقتصادی نیست
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره سیاست‎های این وزارتخانه برای توسعه کتاب‌خوانی اظهار کرد: «از سیاست‌های کلان فرهنگی این است که کتاب و کتاب‌خوانی بخشی از عادت‌های مردم شود و در سبد خانوار قرارگیرد. همه دلایل نخواندن کتاب، اقتصادی نیست. دلایل فرهنگی مهم‌تر از دلایل اقتصادی است و اگر توجه کنید، جامعه برخوردار هم اهل کتاب‌خوانی نیستند. عمده مسائل مربوط به عادت و فرهنگ کتاب‌خوانی است. این مسئله به برنامه‌ها و اقدامات بلندمدت نیاز دارد تا کتاب‌خوانی و عادت مطالعه، ترویج پیدا کند. به این منظور کتاب باید در دسترس و مقابل چشمان مردم قرار گیرد و ویترین عرضه کتاب توسعه یابد.»

نمایشگاه کتاب تهران در بهار سال آینده برگزار می‌شود
یاسر احمدوند درباره برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در سال آینده گفت: «اگر شرایط بهداشتی اجازه دهد و مجوزهای لازم صادر شود ما در اردیبهشت‌ماه سال 1401 نمایشگاه کتاب تهران را برگزار می‌کنیم. در این خصوص بازدیدی از مصلای تهران خواهیم داشت تا امکان برگزاری نمایشگاه در آن مکان را مورد سنجش قرار دهیم. در روزهای آینده نیز بررسی‌های محیطی دیگری از سطح شهر خواهیم داشت تا نسبت به فضاهای دیگر نیز اطمینان حاصل کنیم. نشست‌‌هایی توسط گروه‌های تخصصی در خانه کتاب و ادبیات ایران تشکیل شده و موضوع در حال پیگیری است. امیدوارم آمادگی‌های لازم را برای برگزاری نمایشگاه حضوری به‌نحوه مطلوب‌تر از گذشته کسب کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار