دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور عنوان کرد:

کتابداران با ارسال کتاب برای اعضاء چراغ کتابخوانی را روشن نگاه داشتند

تهران (پانا) - علیرضا مختارپور در مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار با اشاره به تلاش کتابداران برای روشن نگاه داشتن چراغ کتابخوانی در دوران کرونا عنوان کرد که با حمایت مجلس شورای اسلامی در بودجه سال 1400 امکان فعالیت بهتر و بیشتری برای کتابخانه‌های عمومی و کتابداران فراهم کردند.

کد مطلب: ۱۲۳۱۴۸۴
لینک کوتاه کپی شد
کتابداران با ارسال کتاب برای اعضاء چراغ کتابخوانی را روشن نگاه داشتند

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه این مراسم طی سخنانی گفت: خداوند متعال را شاکرم که بار دیگر توفیق حضور در جمع همکاران عزیز را در مراسم تقدیر از تلاش‌های خالصانۀ شما یافتم. هرچند در هر سال از جمع معدودی از شما مشاوران امین عرصۀ کتاب و کتابخوانی تقدیر می‌شود امّا در واقع، همۀ کتابداران و همکارانی که با تمام وجود به خدمت در این عرصه اهتمام دارند برگزیده‌اند.

وی خطاب به کتابداران سراسر کشور گفت: شما عزیزان در طول بیش از یک‌سال و هشت‌ماهی که از شیوع بیماری کرونا در ایران می‌گذرد با تحمل مشکلات و تنگناهای ناشی از محدودیت در ارائۀ خدمات کتابخانه‌ای، به شکل‌های مختلف خصوصاً با ترویج کتاب و کتابخوانی و برگزاری محافل قرآنی و ادبی و آیینی و جلسات نقد و بررسی در فضای مجازی و نیز ارسال کتاب برای اعضاء، چراغ کتابخانه‌ها و کتابخوانی را روشن نگاه داشتید و اینک با فراهم‌آمدن مصون‌سازی گسترده در کشور و بازگشایی کتابخانه‌ها فصل تازه‌ای را در ارائۀ خدمات خالصانه به مردم شریف سرزمین‌مان ایران آغاز کرده‌اید.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به برخی توفیقات حاصل شده در نهاد طی سال‌های اخیر گفت: از خرداد ۱۳۹۳ تاکنون، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مسیر تازه‌ای قرار گرفت که با برطرف‌شدن برخی مشکلات قبلی، امکان توفیقاتی برای این نهاد و کارکنان آن پدید آمد که گسترش کمّی و کیفی خدمات کتابخانه‌ای، گسترش دسترسی به کتابخانه‌ها از طریق تأسیس کتابخانه‌های جدید و شاداب‌سازی برخی کتابخانه‌های قدیمی، بهبود نسبی شرایط معیشتی همکاران، و تثبیت شأن و منزلت رفیع کتابداران و نیزآغاز فعالیت‌های نوین کتابخانه‌ای، و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی نمونه‌ای از این تحول هستند.

وی تصریح کرد: براساس وعدۀ صادق الهی که شرایط مهم در پذیرش اعمال را همانا خلوص نیّت و انجام کارها صرفاً برای رضای حضرت حق قرار داده‌اند امید دارم خداوند متعال تلاش‌های صادقانۀ همۀ همکاران و کتابداران در این عرصه را ان‌شاءالله مورد قبول قرار دهد. اینک و در آغازین ماه‌های شروع خدمت دولت مردمی، امید و اطمینان به گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی و حمایت از شأن و منزلت کتابداران و فعالیت‌های مربوط به این حوزه بیش از پیش احساس می‌شود.

علیرضا مختارپور با تقدیر از حامیان حوزه فرهنگ کشور گفت: از حمایت‌های نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که در بودجۀ سال ۱۴۰۰ امکان فعالیت بهتر و بیشتری برای کتابخانه‌های عمومی و کتابداران را فراهم کردند سپاسگزارم. از برادر گرامی جناب آقای دکتر اسماعیلی وزیر فرهیخته، متعهد و سخت‌کوش فرهنگ و ارشاد اسلامی که در همین مدت کوتاه ۱۰۰ روزۀ خدمت، در عمل ارادت و توجه و حمایت خود را نسبت به تمامی عرصه‌های فرهنگ و هنر و به‌ویژه کتابداران عزیز و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نشان داده‌اند صمیمانه تشکر می‌کنم و برای ایشان سلامتی و سعادت را از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم.

حجت‌الاسلام قمی: کتابخانه‌های عمومی در ایجاد دسترسی به کتاب نقش ویژه ای دارند

حجت‌الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در این مراسم با تبریک ایام هفته کتاب و گرامیداشت روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» به بیان خاطراتی از دوران نوجوانی خود پرداخت و گفت: در سال‌هایی که دانش‌آموز دبیرستانی بودم، برای پیدا کردن کتاب مورد نظرم مشقت‌های بسیاری را متحمل می‌شدم و باید از کرج به خیابان انقلاب در تهران می‌آمدم و یا منتظر برگزاری نمایشگاه کتاب می‌ماندم. البته فروشگاهی در حاشیه مصلی نماز جمعه هم وجود داشت که برخی کتاب های لازم را آنجا سفارش میدادم و آنها برایم تهیه می‌کردند.

وی با اشاره به علاقه خود به مطالعه آثار شهید آوینی شهید، شهید مطهری و حضرت امام خمینی(ره) گفت: امروز اگر کتابخانه‌ها و کتابداران نبودند همه مخاطرات تولید، عرضه و پخش کتاب سر جای خود بود، اما فعالیت‌های ترویجی صورت گرفته به خصوص در سال‌های اخیر توانسته گام بلندی را در دسترس قرار دادن کتاب به آحاد مختلف جامعه بردارد.

حجت‌الاسلام قمی ادامه داد: ما در سازمان تبلیغات اسلامی نسبت به ترویج و عرضه کتاب در اقصا نقاط کشور خود را مسئول می دانیم و ترویج و تکریم فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی و کتابداران را وظیفه خود می‌دانیم و امیدواریم که در سازمان تبلیغات اسلامی امروز ما نسبت به دیروز ما تفاوت محسوسی داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار