وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه «نگاه یک» :

احیای مرجعیت فرهنگی وزارت ارشاد

تهران (پانا) - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به مناسبت هفته فرهنگ عمومی شامگاه شنبه 15 آبان ماه در برنامه تلویزیونی گفت‌وگومحور «نگاه یک» حضور یافت. او در این برنامه درباره سیاست‌گذاری‌های دولت سیزدهم در عرصه فرهنگ و هنر توضیحاتی ارائه داد.

کد مطلب: ۱۲۲۹۳۲۱
لینک کوتاه کپی شد
احیای مرجعیت فرهنگی وزارت ارشاد

به‌گزارش ایران، محمد مهدی اسماعیلی در این برنامه گفت: «شعار دولت آقای رئیسی این است که همه امور را به مردم بازگردانیم نه به این معنا که از خود سلب اختیار کند بلکه باید هدایت، نظارت و تسهیلگری انجام دهد. نقطه کانونی دولت سیزدهم مردمی بودن است و این نیازمند آن است که مردم عهده‌دار مسئولیت شوند. دولت با اعتقاد به آرمان‌های انقلاب باید فعالیت‌های فرهنگی را به جریان‌های مردمی واگذار کند. در واقع این نقطه کلیدی دولت جدید است.»
مرجعیت با وزارت فرهنگ است

اسماعیلی بیان داشت: «ما اولین راهبرد کلانی که برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه دادیم، مرجعیت این وزارتخانه در مدیریت فرهنگی کشور بود. مشکل اساسی این است که وظیفه وزارت ارشاد در دهه‌های متمادی فقط به یکسری اعطای مجوزها در حوزه سینما موسیقی، کتاب و ... تقلیل داده شده بود.» او افزود: «ما معتقدیم این وزارتخانه حوزه سیاست‌گذاری اصلی در مدیریت فرهنگی کشور است. کار اول من این است که در داخل دولت این موضوع را حل کنم. در داخل دولت یک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داریم که کار اعطای مجوزها را در دست دارد و قانون تأسیسش هم این مسئولیت مدیریت فرهنگی را به آن داده است؛ در حالی که در همین دولت متعدد، دستگاه‌های غیرفرهنگی داریم که بیشترین دخالت را در عرصه جریان‌سازی فرهنگی دارند. ما باید این مسأله را حل کنیم و مرجعیت وزارت فرهنگ را دستور کار قرار دهیم. رئیس‌جمهوری دستور دادند در دولت همه دستگاه‌های دولتی که بودجه و ساختار فرهنگی دارند با نقطه‌چین به وزارت ارشاد وصل شوند، این مصوبه در دولت در حال آماده‌سازی است که این یک کار بسیار بزرگی است.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: «ما باید سالی بیست فیلم خوب متناسب با نظام آرمانی‌مان تولید کنیم ولی فقط پنج - شش تا فیلم در این باره ساخته می‌شود و اگر این ریل‌گذاری درست انجام شود، سال آینده در جشنواره فجر متناسب با جذابیت‌های مورد نیاز کشور فیلم‌های زیادی درباره آن چه گفتم، حضور دارند.»

او ادامه داد: «هدف اصلی دولت سیزدهم تکمیل پروژه‌های فرهنگی و هنری تمام استان‌های ایران است. برای تکمیل پروژه‌های فرهنگی ناتمام تمام استان‌ها برنامه‌هایی داریم که در برخی استان‌ها مصوباتی ارائه دادیم.» او درباره آسیب‌هایی که اهالی فرهنگ هنر در دوره شیوع کرونا دیدند، بیان کرد: «ما تسهیلات یکی - دو درصدی را در نظر داریم که در حال انجام است. اما در تلاش هستیم زمینه‌های عادی‌سازی فعالیت‌های فرهنگی کشور را فراهم کنیم؛ چرا که معلوم نیست کرونا چه زمانی تمام شود و باید با آن زندگی کنیم و در این راستا سامانه‌های هوشمندی برای استفاده از محصولات فرهنگی از ابتدای آذر راه‌اندازی خواهد شد.»

ایجاد امکانات فرهنگی برای مناطق محروم
اسماعیلی درباره اینکه چه اقداماتی برای امکانات فرهنگی در مناطق محروم انجام خواهد شد؟ گفت: «عدالت فرهنگی درباره توزیع امکانات فرهنگی وجود ندارد. برای مثال 80 تا 90 درصد فیلم‌های سینمایی در تهران و حوزه مناطق بالاشهر تهران ساخته می‌شود. همچنین در سایر بخش‌های فرهنگی این مشکل وجود دارد و این یک مشکل زیرساختی است. برای مناطق محروم از امکانات فرهنگی، ستاد مناطق محروم را در وزارت ارشاد راه‌اندازی کردیم که قرار است آموزش‌های هنری در استان‌ها انجام شوند و کار مهم‌تر ما تولید است و الزامی به زیرساخت ندارد. همچنین ۲۶ هزار کانون فعال فرهنگی در مساجد داریم و برنامه مدونی برای مشارکت ستاد مناطق محروم با این کانون‌ها داریم.»

اسماعیلی در پاسخ به این سؤال که برای افزایش سرانه مطالعه در کشور چه برنامه‌ای دارد، توضیح داد: «اینکه وضعیت خوب نیست را می‌پذیرم اما هر چقدر کتابخانه تولید کنیم باید کتابخوان هم داشته باشیم. این موضوع لازمه فرهنگ کتابخوانی است. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قیمت نهایی کتاب را باید کاهش دهیم. یک برنامه برای این موضوع داریم که مبنی بر این است که صنعت نشر را ملی کنیم. اگر این اتفاق بیفتد قیمت کتاب را از التهابات ارزی نجات می‌دهیم. همچنین باید زیرساخت‌های کتابخانه‌ها را تکمیل کنیم تا فضای رغبت مطالعه را ایجاد کنیم.»
این مسئول درباره فعالیت‌های حوزه موسیقی نیز گفت: «فضا را ایجاد کردیم. هنرمندان موسیقی اجراهای خود را آغاز کنند و کنسرت‌ها از اوایل آذر برگزار می‌شود.»

او با بیان اینکه هفته کتاب در پیش‌ رو است، بیان کرد: «در هفته کتاب نمایشگاه‌های مجازی و غیرمجازی خواهیم داشت که تخفیفات خوبی هم برای حمایت از دانشجویان و ... داریم.» او درباره کم‌توجهی به تئاتر گفت: «تئاتری‌ها جزو مشاغل هنری هستند که بیشترین آسیب را در کرونا دیدند و کمتر مورد توجه قرار گرفتند اما قول می‌دهم همپای حوزه سینما به آنها توجه کنم. » اسماعیلی در پایان با طرح سؤالی مبنی بر اینکه «آیا وضعیت سینمای ما نسبت به مسائل و آرمان‌هایمان قابل قبول است؟» بیان کرد: واقعاً این موضوع اشکال دارد. ما در حوزه نظارتی با انبوهی از فیلم‌هایی مواجه هستیم که اشکالاتی دارند و در صف اکران هستند. باید در حوزه نظارتی با همیاری خود اهالی سینما این موضوع را به ریل‌گذاری اصلی برگردانیم. ما از آثاری که به فرهنگ اصیل ما کمک کند، حمایت می‌کنیم و بر صیانت از فرهنگ ایران به طور جدی پایبند هستیم.»

برش
پیام امروز شمس و مولانا به بشریت، پرهیز از جنگ و تمامیت‌خواهی است

همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از پیام خود به هفتمین جشنواره شمس تبریزی آورده:‌ «پیام امروز شمس و مولانا به بشریت، رسیدن به ساحت هم پذیری، وحدت، پرهیز از جنگ، تیرگی و تمامیت‌خواهی است؛ همان­گونه که اسلام، پیام‌آور مهر و رحمت و روشنی و برادری است. مولانا پیش از دیدار با شمس، اندوخته‌ای جز «مجالس سبعه» نداشت. نه دیوان شمس و مثنوی معنوی را سروده بود و نه فیه مافیه را به کتابت درآورده بود. ملاقات شمس با مولانا، طوفانی را در محیط آرام زندگی و حلقه ارادتمندان وی برانگیخت. شمس به مولانا آموخت که عارف آن است که ببیند، نه آنکه بیاموزد؛ آن که بیابد، نه آنکه بگوید... »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار