حضور 398 هنرمند در اولین جشنواره تصویرگری جلد کتاب‌های درسی

تهران (پانا) - دبیر نخستین جشنواره تصویرگری جلد کتاب‌های درسی ارسال 593 اثر و حضور 398 هنرمند طراح و گرافیست در نخستین دوره این جشنواره را قابل توجه خواند.

کد مطلب: ۱۲۲۸۵۲۹
لینک کوتاه کپی شد
حضور 398 هنرمند در اولین جشنواره تصویرگری جلد کتاب‌های درسی

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، مجید ذاکری اظهارکرد: ارسال 593 اثر به این جشنواره قابل توجه بود، پیش از این در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، سه جشنواره را با رویکرد متن کتاب برگزار کرده بودیم اما این نخستین جشنواره‌ای است که با نگاه به تصویرسازی و طراحی جلد کتاب، اجرا کردیم لذا می‌توان گفت که استقبال هنرمندان از این رویداد بسیار خوب بود.

وی ادامه داد: فراخوان این جشنواره نزدیک به 5 ماه پیش به صورت سراسری منتشر شد و با پوشش خبری و رسانه‌ای مناسب، از همه تصویرگران و هنرمندان برای حضور در این رویداد دعوت به عمل آمد.

دبیر نخستین جشنواره تصویرگری جلد کتاب‌های درسی، افزود: در این رویداد 593 اثر از 398 هنرمند، به دست ما رسید که پس از چند مرحله داوری، که به صورت آنلاین و حضوری و در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شد، نهایتا 44 اثر در بخش‌های آثار برگزیده، آثار تقدیر شده و انتخاب مردمی، به مرحله نهایی راه پیدا کرد.

ذاکری درباره روند انتخاب آثار مردمی، گفت: ما برای نخستین بار همه آثاری که به مرحله دوم داوری راه پیدا کرد، را برای رای گیری مخاطبین و عموم مردم در سایت قرار دادیم که مورد استقبال گسترده قرار گرفت.در واقع بخش منتخب مردمی، شامل آثاری است که توسط خود مخاطبان انتخاب شده و در معرض نمایش عموم نیز قرار گرفته است.

وی درباره بخش‌های مختلف این جشنواره، اظهار کرد: این جشنواره در مقطع ابتدایی و در 9 شاخه درسی تفکر و پژوهش، علوم تجربی، ریاضی، فارسی(بخوانیم)، فارسی (بنویسیم)، قرآن، کار و فناوری، مطالعات اجتماعی و هدیه‌های آسمانی برگزار شد.

دبیر نخستین جشنواره تصویرگری جلد کتاب‌های درسی تصریح کرد: از بین 593 اثر ارسالی 203 اثر به نمایشگاه راه پیدا کرده و 44 اثر نیز در بخش‌های برگزیده، شایان تقدیر و منتخب مردمی هستند، انتخاب شدند اما از میان این آثار، کارهایی که به صورت بالفعل امکان بهره برداری داشته باشند، در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و برای طراحی جلد کتاب‌های درسی استفاده خواهند شد.

ذاکری ادامه داد: بخشی از آثار برگزیده این جشنواره نیازمند ویرایش و ایجاد تغییراتی در راستای سیاست‌های آموزشی است لذا این آثار در جلساتی مورد بررسی و تغییر قرار خواهند گرفت. همچنین اطلاعات هنرمندانی که آثار آنان در بخش منتخب مردمی انتخاب شده، جمع آوری می شود و در نخستین فرصت کارگاه‌های آموزشی خاصی برای این گروه توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار خواهد شد تا بتوانند به استانداردهای مد نظر ما دست پیدا کنند.

وی در باره معیارهای انتخاب آثار در این جشنواره، بیان کرد: معیارهای بسیاری در این جشنواره مد نظر قرار گرفت و ابعاد مختلفی در فراخوان ذکر شده بود، اما مباحثی چون مخاطب شناسی، بومی بودن آثار، حس زیبایی شناسی برای گروه سنی خاص، و تناسب تصویرسازی با کتاب مورد نظر از جمله عمده‌ترین ویژگی‌ها بود.

دبیر نخستین جشنواره تصویرگری جلد کتاب‌های درسی، تداوم را عامل مهمی در رشد این رویداد خواند و گفت: با توجه به برگزاری این رویداد برای اولین بار، می‌توان گفت که هم از نظر تعداد آثار و هم حضور هنرمندان، کمیت قابل توجهی را شاهد بودیم اما آنچه که بیشتر احساس می‌شد این بود که بیشتر هنرمندان به دلیل دور بودن از فضای کتاب‌های درسی و کار مداوم در عرصه کتاب قصه و نشریات، احساس نزدیکی کافی را با کتاب درسی نداشتند. بر همین مبنا فکر می‌کنم که در صورت تداوم این رویداد، شاهد کار بهتر و حرفه‌ای تری در دوره‌های آتی خواهیم بود.

بر اساس این گزارش، نمایشگاه آثار اولین جشنواره جلد کتابهای درسی عصر امروز پنج شنبه 13 آبان با حضور مسئولان، مدیران و کارکنان سازمان، هنرمندان، تصویرگران و جمعی از علاقمندان افتتاح شد؛ علاقمندان به بازدید از نمایشگاه آثار نخستین جشنواره تصویرگری جلد کتاب‌‌‌های درسی، می‌توانند تا 23 آبان ماه به خانه هنرمندان ایران واقع خیابان آیت الله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی (فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر، مراجعه کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار