جایزه بوکر؛ از تاج سلطنتی تا ضمانت فروش کتاب

امشب کدام نویسنده تاج سلطنتی انگلیس را بر سر می‌گذارد؟

تهران (پانا) – امشب در حالی قرار است برنده جایزه ادبی بوکر که از مهم‌ترین جوایز شناخته ‌شده در بین نویسندگان جهان است، معرفی شود که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان دنیای کتاب، نویسنده کتاب «قول» بیشترین شانس را برای گذاشتن تاج سلطنت بر سر دارد.

کد مطلب: ۱۲۲۷۸۴۸
لینک کوتاه کپی شد
امشب کدام نویسنده تاج سلطنتی انگلیس را بر سر می‌گذارد؟

جایزه ادبی بوکر از آن جنس جایزه‌های ادبی است که به گفته بسیاری از مطبوعات جهان، پرفروش شدن کتابی که این جایزه را ببرد تضمین شده است و تجربه سال‌ها برگزاری این جایزه نیز همین را ثابت کرده است. امشب برندگان جایزه بوکر2021 اعلام می‌شوند و جمع 6 نفره نامزدهای این جایزه بی‌صبرانه منتظرند تا امشب «مایا جاسانف» تاریخ‌دان برجسته که ریاست هیئت‌داوران بوکر2021 را دارد، نام شان را بخواند.
جایزه بوکر یکی از مهم‌ترین جوایز ادبی دنیاست که هرسال به بهترین رمان جدید انگلیسی‌زبان اعطا می‌شود. این جایزه تا سال 2014 تنها به نویسندگان کشورهای مشترک المنافع، انگلیسی ها و ایرلندی ها تعلق می گرفت؛ اما از سال 2014 تمام آثار نوشته‌شده به زبان انگلیسی حق شرکت در آن را پیدا کرده‌اند. همچنین نویسندگان برنده جایزه بوکر، تاج سلطنت بر دنیای رمان انگلیسی زبان را بر سر می‌گذراند.
6 نامزد جایزه بوکر2021 چه کسانی هستند؟
«دیمن گلگات» نویسنده‌ای از آفریقای جنوبی است با کتاب «قول» بیش از پنج رقیب دیگر برای بردن این جایزه ۵۰ هزار پوندی (۶۹ هزار دلاری) داشته باشد.
«قول» یا «وعده» داستان یک خانواده سفیدپوست در آفریقای جنوبی را روایت می‌کند که نمی‌توانند به قول خود به خدمتکارشان برای دادن یک خانه پس از یک عمر خدمت عمل کنند. گلگات پیش‌تر دو بار دیگر نامزد دریافت جایزه بوکر بوده و بسیار امیدوار است در نامزدی سوم سرانجام بتواند این جایزه مهم و معتبر ادبی را به دست بیاورد.
پس از این نویسنده آفریقای جنوبی، سه نویسنده آمریکایی با کتاب‌های خود گزینه‌هایی هستند که می‌توانند برنده بوکر ۲۰۲۱ باشند؛ «کسی درباره این حرف نمی‌زند» پاتریشیا لاک‌وود درباره تأثیر رسانه‌های اجتماعی، «دایره بزرگ» مگی شیپ‌ستید درباره یک حماسه هوانوردی و «سرگشتگی» ریچارد پاورز درباره یک ستاره‌شناس و پسر ناهنجار اوست. «پاورز» پیش‌تر در2019 با «فراداستان» جایزه پولیتزر را برده و با همین کتاب جزو نامزدهای نهایی بوکر 2018 بوده است.
«کسی درباره این حرف نمی‌زند» لاک‌وود تنها رمان اول و البته پرفروش‌ترین کتاب در میان شش نامزد نهایی جایزه بوکر ۲۰۲۱ است. بر اساس آخرین آمار بوک‌سلر، تا امروز ۹۵۴۱ نسخه از نخستین کتاب لاک‌وود فروخته شده و «قول» گلگات با ۸۸۴۴ نسخه فروش در رتبه دوم ایستاده است. گرچه بلادرنگ پس از اهدای جایزه، برنده بوکر ۲۰۲۱ در جدول پرفروش‌ها جهشی خیره‌کننده خواهد داشت.
نظیفه محمد با «مردان پولدار» و آنوک آرودپراگاسام سریلانکایی با «گذرگاه شمالی» هم دو بخت پایانی بردن بوکر هستند. محمد تنها نویسنده انگلستانی بین نامزدهاست.

مروری بر نویسندگانی که برنده جایزه بوکر شده اند
مطرح ترین نویسندگانی که مفتخر به دریافت جایزه ادبی من بوکر شده اند می توان به «جان مکسول کوتزی» برنده سال 1983 برای کتاب «زندگی و زمانه مایکل. ک»، «کازوئو ایشی گورو» برنده سال 1989 برای کتاب «بازمانده روز»، «رادی دویل» برنده ی سال 1993 برای کتاب «پدی کلارک»، «ایان مک یوون» برنده سال 1998 برای کتاب «آمستردام»، «جان بنویل» برنده سال 2005 برای کتاب «دریا» و«پل بیتی» برنده سال 2016 برای کتاب «میهن فروش» اشاره کرد.


جوان ترین برندگان بوکر
«بن اکری» برنده ی سال 1991 برای کتاب «راه گرسنگان» تا به حال جوان ترین برنده جایزه ی من بوکر بوده است. او در زمانی که جایزه را برد، 32 سال داشت.

«آراویند آدیگا» وقتی در سال 2008 برای کتاب «ببر سفید» جایزه را برد، 33 سال داشت.


«کران دسای» 35 ساله که برای رمان «میراث گمشدگی» در سال 2006 جایزه بوکر را از آن خود کرد، تا به حال، جوان ترین زنی بوده که این جایزه را با خود به خانه برده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار