باقری: دیدگاه خود را درباره دور جدید مذاکرات وین با روس‌ها در میان می‌گذاریم

تهران (پانا) - معاون سیاسی وزیر امور خارجه در بدو ورود به مسکو گفت دیدگاه‌های خودمان را درباره اقتضائات و الزامات دور جدید گفت‌وگوها برای لغو تحریم‌ها با دوستان روس به اشتراک می‌گذاریم تا با نگاه مشترک وارد گفت‌وگوها شویم.

کد مطلب: ۱۲۲۶۳۷۶
لینک کوتاه کپی شد
باقری: دیدگاه خود را درباره دور جدید مذاکرات وین با روس‌ها در میان می‌گذاریم

به گزارش روابط عمومی وزارت خارجه، علی باقری که بعد از سفر به بروکسل و رایزنی با «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امشب (پنجشنبه) ششم آبان ماه وارد مسکو شد، در بدو ورود به پایتخت فدراسیون روسیه درباره این سفر و همچنین رایزنی‌هایش در بروکسل اظهار داشت: همانطور که در جریان هستید چندی قبل (پنجشنبه ۲۲ مهر ماه) هم آقای مورا در تهران بود و گفت‌وگوهایی داشتیم و در ادامه آن گفت‌وگوها دیروز (چهارشنبه) گفت‌وگوهایی سازنده، جدی و صریحی با ایشان داشتیم برای این‌که چارچوب گفت‌‌وگوها درباره لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه در دوره جدید شکل بگیرد.

وی افزود: نگاه ما و اقتضائات و الزاماتی که از نظر ما باید در این گفت‌وگوها رعایت شود را مطرح کردیم و قرار شد ایشان با طرف‌های دیگر در ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) این نگاه و مؤلفه‌ها را مطرح کند.

باقری خاطرنشان کرد: یک نگاه بود و هست که ما به صورت دوجانبه با کشورهای عضو گروه ۱+۴ در همین چارچوب صحبت کنیم و بر همین اساس در گام اول طبق توافقی که با آقای ریابکوف (معاون وزیر خارجه روسیه) انجام شد و دعوتی که ایشان به عمل آوردند، قرار شد به مسکو بیایم و دیدگاه‌های خودمان را درباره اقتضائات و الزامات دور جدید گفت‌وگوها برای لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه با دوستان روس به اشتراک بگذاریم تا با نگاه مشترک وارد گفت‌وگوها در دور جدید شویم.

معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: همین طور با توجه به روابط گسترده و متنوع دوجانبه‌ای که با روسیه داریم، بخش قابل توجهی از سفر من به صحبت و گفت‌وگو با آقای بوگدانف معاون وزیر خارجه روسیه درباره مناسبات دوجانبه ایران و روسیه اختصاص می‌یابد. هم در مورد مسائل و مشکلاتی که در مناسبات فیمابین وجود دارد و رفع این موانع و مشکلات و همین طور درباره گشایش دریچه‌های جدید در مناسبات دوجانبه به منظور ارتقای همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف که بتواند منافع دو کشور را در زمینه‌های مورد علاقه دو کشور تامین کند.

باقری درباره زمان و مکان مذاکرات با ۱+۴ نیز خاطرنشان کرد: به اعتقاد من آن‌ چیزی که در دور جدید گفت‌وگوها از اهمیت جدی برخوردار است، آمادگی طرف مقابل برای تصمیم گیری جدی در زمینه لغو تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی است.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به استقبال آمریکا از گفت‌وگوهای انجام شده در بروکسل، آمریکا کجای این ماجرا خواهد بود؟ گفت: گفت‌وگوهایمان با ۱+۴ است.

علی باقری قرار است فردا (جمعه) با «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد روسیه در مذاکرات وین و «میخائیل بوگدانف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و آفریقا دیدار و گفت‌وگو کند.

باقری پس از مذاکرات پنج ساعته روز چهارشنبه پنجم آبان ماه با انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام در توئیتی نوشت: گفت‌وگوی جدی و سازنده‌ای با انریکه مورا درباره عناصر ضروری مذاکرات موفق داشتم. توافق کردیم پیش از پایان ماه نوامبر مذاکرات را آغاز کنیم. تاریخ دقیق هفته بعد اعلام خواهد شد.

لازم به ذکر است باقری در مذاکرات دیروز در بروکسل در خصوص لغو موثر‌ تحریم‌ها و پایبندی سایر طرف‌ها به تعهدات خود به رایزنی پرداخت.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان در این ملاقات با تاکید بر تجربه چند ساله بدعهدی در اجرا و نهایتا خروج یکجانبه و غیرقانونی از برجام توسط ایالات متحده و بی عملی کشورهای اروپایی در عمل به تعهدات پذیرفته شده خود، بیان کرد: آنچه برای ایران موضوعیت دارد، لغو موثر تحریم‌ها و عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران است و هر توافقی باید خواسته های ایران در این‌خصوص‌را برآورده سازد.

باقری ارائه تضمین برای عدم تکرار بدعهدی و رفتارهای غیرقانونی طرف‌های مقابل را خواسته غیرقابل چشم پوشی ایران خواند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار