وزرای خارجه پنج کشور با امیرعبداللهیان دیدار می‌کنند

تهران (پانا) - پیش از برگزاری نشست همسایگان افغانستان در تهران در روز چهارشنبه (۵ آبان)، وزرای خارجه کشور‌های مهمان با وزیر خارجه کشورمان دیدار‌های دوجانبه خواهند داشت.

کد مطلب: ۱۲۲۵۴۷۱
لینک کوتاه کپی شد
وزرای خارجه پنج کشور با امیرعبداللهیان دیدار می‌کنند

به گزارش صداوسیما، وزرای خارجه شش کشور همسایه افغانستان، شامل ایران، چین، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان برای پیداکردن «راه‌حل سیاسی» برای تحولات پیش آمده در کشور همسایه‌شان افغانستان دور هم جمع می‌‍‌شوند.

هیچ گروه افغانستانی در این نشست دعوت نشده است، اما بنابر موضع‌گیری اخیر سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، ایران ابتکار برگزاری گفتگو‌های «بین الافغانی» را هم دنبال خواهد کرد.

دور اول نشست کشور‌های همسایه افغانستان ۱۷ شهریور، به صورت مجازی و به ریاست پاکستان برگزار شده بود که در پایان این نشست یک «بیانیه مشترک» منتشر شد؛ در محور‌هایی از این بیانیه آمده است: «با تخلیه نیرو‌های خارجی از افغانستان، مردم این کشور باید آینده خود را تعیین کنند و باید اجازه داشته باشند روند صلح و بازسازی "متعلق به افغان‌ها و به رهبری افغان‌ها" را در عمل درک کنند»؛ از دیگر محور‌های این بیانیه این است که «تحولات افغانستان بار دیگر ثابت کرد که راه‌حل نظامی برای آن وجود ندارد» همچنین بر اهمیت «تشکیل یک ساختار سیاسی جامع در افغانستان با مشارکت تمام گروه‌های قومی» تأکید شده است. این بیانیه همچنین تأکید می‌کند: «نباید اجازه داد قلمرو افغانستان تهدیدی برای دیگر کشور‌ها ایجاد کند و گروه‌های تروریستی از جمله داعش، القاعده و... نباید اجازه داشته باشند که در قلمرو افغانستان مستقر شوند».

پیش از این، یک نشست هم با موضوع افغانستان، هفته گذشته با ابتکار روسیه در مسکو برگزار شده بود که بیانیه پایانی آن با "ابهام و تردید" همراه شد؛ توئیت منتشر شده از سوی آقای سید رسول موسوی دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه نشان داد، همه کشور‌های حاضر در این نشست با محتوا و "برخی عبارت‌های" بیانیه پایانی این نشست مخالف بوده‌اند. آقای موسوی در صفحه شخصی‌اش نوشت: «سومین نشست فرمت مسکو علیرغم بحث‌های جدی و پر محتوی در مورد همکاری‌های منطقه‌ای برای برقراری صلح، ثبات و امنیت در افغانستان، بدون نتیجه که می‌بایست در بیانیه مشترک نشست منتشر می‌شد، پایان یافت. از نظر من ضعف مدیریت نشست و عدم تلاش برای رسیدن به اجماع دلیل عدم صدور بیانیه مشترک است».

از مرداد سال ۱۴۰۰ همزمان با خروج غیرمسئولانه نیرو‌های آمریکایی از افغانستان که (به مدت ۲۰ سال این کشور را اشغال کرده بودند) بخش اعظم قلمرو سرزمینی افغانستان در دست گروه طالبان افتاد؛ این گروه تا کابل (پایتخت) پیشروی کرد و وارد ارگ ریاست‌جمهوری این کشور شد. اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز از این کشور خارج شد و از آن زمان تا کنون افغانستان روزهایِ آمیخته با "بلاتکلیفی و التهاب " را پشت سر گذاشته است. به گفته کارشناسان همکاری‌های منطقه‌ای و همکاری بین کشور‌های کمک کننده به افغانستان (شبیه آنچه روز چهارشنبه در تهران اتفاق می‌افتد)، می‌تواند راه رسیدن افغانستان به صلح و ثبات را نزدیک و هموار کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار