در نشست رونمایی از کتاب «دیوارها سخن می‌گویند» اعلام شد؛

ابویی: نگران شرایط فرهنگی و آموزشی دختران افغانستان هستم

"دیوارها سخن نمی گویند" روایتگر احوال درون مردم در انقلاب۵۷ است

تهران (پانا) - رونمایی از کتاب «دیوارها سخن می‌گویند» اثر امرالله فرهادی که به‌طور مشترک توسط انتشارات کمیسیون ملی یونسکو ایران و نشر نشان نوشت منتشر شد با حضور حجت الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران در محل موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۲۴۱۴۶
لینک کوتاه کپی شد
ابویی: نگران شرایط فرهنگی و آموزشی دختران افغانستان هستم

این‌ کتاب شامل گزیده عکس‌های فرهادی از دیوارنوشته‌های انقلاب در تهران در سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۸ است.

در این رونمایی، محمود شالویی که اکنون سرپرستی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر عهده دارد، با اشاره به اهمیت ثبت تاریخ و سپاسگزاری از همه کسانی که برای شکل گرفتن این کتاب همکاری کردند، گفت: حجت‌الله ایوبی، مدیر کمیسیون فرهنگی یونسکوی ایران، انسان زریابی است و می گردد افراد باارزش چون فرهادی را پیدا و حمایت می کند.

شالویی ضمن تشکر از موزه هنرهای معاصر ابراز امیدواری کرد در آینده، جامعه هنرمندان بیشتر از پیش شاهد چنین آثاری باشد که راوی تاریخ هنر معاصر هستند.

ابویی: برای جهانی شدن این کتاب تلاش می کنم

ایوبی در این نشست گفت: این کتاب به محض دست گرفتن نشان می دهد یک اثر هنری است.

وی با گرامیداشت نام بهمن ایل بیگی گفت: در آن روزگار آن معلم امروز را می دیدید که ما بهره مندیم از حضور این استاد و حسرت بخوریم که می شد فرهادی های دیگری هم داشت اما دغدغه های دیگر مانع شد.

ابویی با اشاره به اینکه برای جهانی شدن این کتاب تلاش خواهد کرد، گفت: اوایل انقلاب اتفاق های مهمی افتاده و فرهادی بزرگوار آنها را ثبت کرد. هر ورق این کتاب درس جامعه شناسی می دهد. می توان دید مردمانی که چنین رویدادی را آفریدند چگونه فکر می کردند. این کتاب یک جریان شناسی سیاسی است. کتاب عمیقی است و صرفا عکس نیست.

ایوبی با اشاره گستردگی فرهنگی ایران اضافه کرد: باید نسبت به وضعیت کشور همسایه افغانستان ابراز نگرانی کنم، این موضوع از نظر فرهنگی نیز برای ما مسأله مهمی است. مردم این سرزمین از کمترین حقوق انسانی محروم هستند و به شکل درست خود آموزش نمی‌بینند و دختران نیز از حق دانش محروم شده‌اند. ایران ام القرای تمدن فارسی است و ما در برابر همه کشورهای این حوزه تمدنی مسئولیت داریم.

شکرخواه: این کتاب حتما به کلاس ها راه پیدا خواهد کرد

یونس شکر خواه، استاد ارتباطات که مقدمه این کتاب را هم نوشته است، با اشاره به جذاب بودن همراهی در این کتاب گفت: این کتاب مانند نویسنده اش نجیب است. نبود رنگ جایش خالی نیست. این کتاب مهم است و قطعا ترجمه خواهد شد.

وی با اشاره به نکات مهم این کتاب گفت: از دل گرافیتی ها نشانه هایی بعدها ثبت می شود. از نظر ارتباطی، این کتاب و امرالله فرهادی و کپشن هایی که خودش نوشته است، مانند یک نوع رمز گشایی است. همه ما این صحنه ها را دیده ایم اما عکاسی کردن از آن صحنه ها مهم است و تاثیر مرتضی ممیز دیده می شود.

وی افزود: سندی اکنون بر روی میز است که هم در آن گرافیت دارد و مردم آن مقطع را برای بار دوم به تصور و تجسم کشیده اند و صدای رمزها را رسا می توان شنید. مسئله مهم دیگر این است که اقبالی که در حیطه گرافیک و ارتباطات و جامعه شناسی به یک گستره همگانی خواهد رسید و حتی به کلاس ها خواهد رفت.

عباسی: عکس های لین کتاب داستانی را روایت می کنند

مجید عباسی، گرافیست و ناشر کتاب، با خواندن بخشی از مطالب یوریک کریم مسیحی، در مقدمه کتاب گفت: این اولین کتابی بود که دلم خواست آن را منتشر کنم. با این پروژه سالها قبل آشنا شدم، امرالله فرهادی، همه کار کتاب را به من سپرد و صفحه آرایی و کارهای دیگر را هم خودم انجام دادم.

وی افزود: در تدوین کتاب نکته مهمی وجود دارد، صفحه اول کتاب را که باز می‌کنید، پر از نشانه ها نوشته ها و شعار هاست، اما در پایان دیواری رنگ شده که شعارها از آن پاک شده اند را می بینیم.

عباسی، به مقدمه یونس شکرخواه (استاد ارتباطات) و کریم مسیحی اشاره کرد و یادداشت های آن را شایسته انتشار جداگانه برای بهتر خوانده شدن دانست.

این گرافیست، با اشاره به زمان بررسی عکس های کتاب گفت: ما چند کار برای تنظیم عکس های کتاب انجام دادیم، نوشته ها را بر اساس زمانی که می دانستیم مرتب کردیم، معیار دوم ما لباس آدم ها و درخت های خیابان بود که فصل را تشخیص دادیم. از سوی دیگر اسلایدها دو دسته بودند، برخی با با دوربین ۱۳۵ ثبت شده بودند که عکس های رنگی را سیاه و سفید کردیم، برخی دیگر ۶ در ۶ بود و کیفیت بهتری داشت اما آن ها را هم تنظیم کردیم.

وی ادامه داد: عکس ها را آراد فرهادی، فرزند عکاس تنظیم کرد و مسعود نجات، عکس ها را آماده چاپ کردند و به صورت دو تون منتشر کردند, چون در لابراتوارهای دیجیتال باید کارهای تخصصی برای چاپ آن صورت بگیرد. برای مرتب کردن تصاویر، داستان می خواستیم و بنا بر توصیه استادان فرهادی چون انوار و مرتضی ممیز، داستانش را تنظیم کردیم.

عباسی گفت: مقدمه های کریم مسیحی و شکرخواه، اثر را بررسی می کند اما داستانی هم بر اساس حرف های خود فرهادی تنظیم کردیم که روند داستانی جذابی را شکل داد.

فرهادی: این کتاب برای نسل های بعد ارزش زیادی دارد

امرالله فرهادی، عکاس این کتاب، با اشاره به کارهای بهمن بیگی برای حمایت از کودکان ایل، گفت: امروز احساس می کنم، من درک خوبی از این خوشبختی داشتم، تا امروز هم نصیبم افراد شایسته و رده بالایی بوده که شما امروز از من تعریف می کنید.من فکر می کنم کمی آدم سپاسگزاری بودم که توانستم از لطف استادانم به جایی برسم.

وی افزود: من از خوشبختی دیگرم باید حرف بزنم، خوشبختی دیگرم همسرم و دخترم آهو و پسرم آراد هستند که مرا کنار خود نگه داشتند.این کتاب منتشر نمی شد مگر به لطف مجید عباسی اما پس از این که حجت ایوبی گفت این کار را انجام می دهد و کتاب با حمایت یونسکو منتشر می شود، به من نشان داد که این کتاب ارزش دارد و برای نسل های بعدی هم کتاب مهمی است.

دیوارها سخن می‌گویند، عکس های امرالله فرهادی از دیوارنوشته های انقلابی است که در ۱۴۰ صفحه با یادداشت‌هایی از یونس شکرخواه، یوریک کریم مسیحی و مجید عباسی منتشر شده است.

این کتاب به‌طور مشترک از سوی انتشارات کمیسیون ملی یونسکو- ایران و نشر نشان‌نوشت تولید و به چاپ رسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار