هشت آسباد شهرستان درمیان مرمت می‌شود

درمیان (پانا) - مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان درمیان از مرمت هشت آسباد شهرستان درمیان با اعتبار ۲ میلیارد ریال خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۲۳۴۸۱
لینک کوتاه کپی شد
هشت آسباد شهرستان درمیان مرمت می‌شود

امیراسماعیل شهسواری، مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان درمیان گفت: این آسباد‌ها بین ۱۰ تا ۶۰ درصد مرمت شده و آواربرداری، اجرای ناودان، بازسازی، استحکام‌بخشی دیوار‌ها و اجرای پوشش‌های گنبدی از جمله اقدامات مرمتی در این آثار تاریخی بوده است.
شهسواری افزود: تاکنون ۱۲۶ آسباد در شهرستان درمیان شناسایی شده است و از این تعداد ۱۱ آسباد در بخش مرکزی، ۹۴ آسباد در بخش گزیک و ۲۱ آسباد در بخش قهستان شناسایی شده است.
وی گفت: بیشترین حجم اعتبارات مرمتی شهرستان را در زمینه مرمت آسباد‌ها به دلیل ثبت جهانی این آثار در آینده هزینه کرده‌ایم و در سایر آثار تاریخی اقدامات مرمت اضطراری را انجام دادیم.
مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان درمیان گفت: بخش زیادی از آسباد‌های منطقه به‌صورت کامل تخریب شده و فقط سنگ‌های آسیاب باقی مانده است که برای مرمت کامل آن‌ها به اعتبارات بالایی نیاز داریم.
شهسواری افزود: مرمت و احیای آسباد‌ها برای ثبت در فهرست آثار جهانی انجام می‌شود که باید برای ثبت جهانی به‌صورت ۱۰۰ درصد تعدادی از آسباد‌های این شهرستان را مرمت و راه‌اندازی کنیم.
مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان درمیان با بیان اینکه تا پایان سال جاری راه‌اندازی یک آسباد در دستور کار قرار دارد و تجهیزات مورد نیاز نیز آماده شده است گفت: بیشتر آسباد‌های شهرستان درمیان در شهر طبس مسینا شناسایی شده و تاکنون در این شهر ۶۰ آسباد شناسایی و از سال ۱۳۸۴ تاکنون بیش از ۲۷ باب مرمت شده است.
شهسواری افزود: بنای این آسباد‌ها با مصالح خشت و گل ساخته شده است و اغلب آن‌ها به دوره قاجاریه تعلق دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار