به مناسبت روز جهانی بدون خودرو مطرح شد؛

بررسی چالش‌های موجود بر سر حمل و نقل پاک

تهران (پانا) - سیزدهمین وبینار از مجموعه وبینارهای محیط زیستی بخشی از راه حل که به همت گروه مردمی قرار سبز، با حمایت بیش از ۵۰ تشکل مردم نهاد در سراسر کشور و بیش از ۱۰۰ شرکت کننده با موضوع «ایمن و سالم با تحرک پایدار» به مناسبت روز جهانی بدون خودرو برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۱۷۸۲۳
لینک کوتاه کپی شد
بررسی چالش‌های موجود بر سر حمل و نقل پاک

حسن اجتماعی، کارشناس محیط زیست و فعال رسانه و مدیر گروه مردمی و موفق قرار سبز در ابتدای این وبینار با تبریک روز جهانی خودرو و اهمیت آن با حناچی شهردار سابق تهران مواردی را حول محور این روز جهانی بدون خودرو مطرح کرد. پیروز حناچی، رئیس موسسه پژوهشی فرهنگ و هنر تهران نیز با انتقاد به مسئولان شورای شهر جدید که حرکت به سمت حمل و نقل پاک را مساله‌ای کوچک می‌دانند، آمار تکان دهنده‌ای از شرایط جوی تهران در چند سال اخیر داد.

فوت ۷ هزار نفر در تهران ناشی از ذرات pm2.5، افزایش فوتی‌ها در روزهای آلوده، کاهش روزهای هوای پاک در سال‌های 98 و 99، افزایش چشم گیری غلظت so2 و ارتباط مستقیم آن با سوخت‌های فسیلی، افزایش 12 درصدی روزهای آلوده نسبت به سال‌های قبل و ثبت دو دوره ۶ روزه متوالی با شرایط ناسالم بخشی از آمار حناچی درباره آلودگی هوای کلانشهر تهران بود که راه‌حل این معضلات را مشارکت مردم و اجتماعی دیدن مساله دانست.

شهردار سابق تهران همچنین اضافه کرد: این بحران با کنترل آلاینده‌ها، استفاده از وسایل حمل و نقل برقی و توسعه حمل و نقل عمومی و همچنین ترک استفاده از خودروی شخصی و توسعه مسیرهای پیاده رو و دوچرخه سواری قابل حل است.

وی افزایش ۵ برابری مسیرهای دوچرخه را یکی از دستاوردهای دوران مسئولیت خود دانست و گفت: با برنامه‌ریزی می‌توانیم از ۲۵۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری به ۱۵۰۰ کیلومتر برسیم.

حناچی خاطرنشان کرد:‌ ۱۸ دستگاه در کشور مسئول کنترل آلودگی هوا هستند که با هماهنگی و برنامه ریزی این دستگاه‌ها می‌توان بحران آلودگی هوا را حل کرد.

وی در پاسخ به سوال یکی از شرکت کنندگان مبنی بر اینکه آیا سیاست‌های شهرسازی و کنترل ترافیک یکسان است، پاسخ داد: مساله‌ای نیست که به آن تک بعدی نگاه شود و نیاز است دپارتمان‌های مشترکی به وجود آید.

در ادامه محمد درویش، فعال محیط زیست و رئیس کمیته محیط زیست در یونسکو، لزوم حرکت اجتماعی و مردمی از خودرو محوری به سمت انسان محوری را نیازمند استمرار، صبوری و پیگیری‌های بسیار دانست.

درویش با انتقاد از گروهی که با مشارکت نکردن در این طرح‌ها سعی می‌کنند دستاوردهای گذشته را از بین ببرند، تاکید کرد که برای تغییر مبلمان شهری باید از ابزارهای حقوقی و قانونی استفاده شود.

وی همچنین گفت: راه کاهش هدر رفت وقت شهروندان گسترش بزرگراه‌ها نیست و راه حل آن ترکی خودرو شخصی است. بنابراین آموزش و فرهنگ‌سازی باید از مدارس و کودکان شروع شود و رسانه رسمی کشور هم باید نقش پر رنگ تر و فعال و مطالب گری داشته باشد.

این فعال محیط زیست در ادامه توضیح داد که در کرسی یونسکو با ایجاد تفکر بین رشته‌ای و کاهش اختلافات و افزایش همدلی‌ها حل معضلات اجتماعی پیگیری می‌شود.

درویش در پاسخ به سوال یکی از شرکت‌کنندگان در این وبینار، درباره ممنوعیت دوچرخه سواری بانوان گفت: این تابوها دیگر شکسته شده و سخنگوی دولت به صراحت بیان کرده است دوچرخه سواری بانوان هیچ ممنوعیتی ندارد و مسأله در مورد حجاب بانوان است که اگر مطابق قانون کشور باشد ممنوعیتی نخواهد داشت.

در ادامه این وبینار، گزارش از دو طرح دوچرخه و اطفا حریق سبز که با مشارکت محمد درویش و حسن اجتماعی انجام شده بود ارائه شد. رئوف آذری در توضیح این طرح گفت: در طرح دوچرخه بیش از ۶۰۰ دوچرخه به علاقمندانی که در سیل و زلزله دوچرخه‌های خودشون و از دست داده بودند توسط کمپین مردمی چند هزارنفری اهدا شد. در طرح اطفای حریق بیش از ۳۰ دستگاه دوچرخه به صورت کامل برای امر تجهیز شدند.

کوروش بختیاری بنیانگذار کمپین سه شنبه‌های بدون خودرو در انتهای این برنامه گفت: این کمپین امروز وارد ششمین سال فعالیت خود شده است و از فعالین و دلسوزان درخواست می‌شود با مطالعه شهرها کمک کنند معضلات شهری را یکی پس از دیگری حل کنیم.

وی همچنین به جای خالی مطالبات مردمی در پیاده‌روها اشاره کرد و گفت: با تلاش‌هایی که در چندسال اخیر انجام شده است، اکنون این مطالبات برای دوچرخه سواری پررنگ شده و نیازمند پیاده روها است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار